- Hirdetés -

Rettegnek a kiberkockázatoktól az üzleti vezetők

|

Az üzleti vezetők 37 százaléka szerint vállalatuk jelentősen kitett a kiberkockázatoknak – ez alig marad el az inflációs kockázatok mögött (39%) – míg a kockázatkezelési vezetők a kiberfenyegetéseket még az inflációnál is magasabbra rangsorolják. Ennek ellenére a megkérdezettek mindössze 10 százaléka használ fejlett prediktív elemzéseket a kockázatkezelési folyamatok innovációjára - derül ki a PwC 2023-as Global Risk Survey felméréséből, melyben több mint 3 900 üzleti vezető vett részt a kockázatkezelés, a megfelelőség és a belső audit területéről.

A PwC kutatása megállapítja, hogy miközben a vállalkozások olyan új és feltörekvő technológiákat keresnek ahhoz, hogy értéket teremtsenek és átalakítsák működésüket, mint a generatív mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, az automatizálás és a felhőalapú megoldások, mindezek jelentős szerepet játszanak a szervezetek kockázati kitettségének alakításában is. A válaszadók 39%-a úgy érzi, hogy „nagymértékben” vagy „rendkívül” kitett az inflációs kockázatoknak, emellett a kiber- és digitális technológiai veszélyek is a legfőbb vállalati problémák közé tartoznak (37%, illetve 32% szerint).

„2023-ban a kiber- és a digitális kockázatoktól tartanak a leginkább az üzleti vezetők. A felmérés azonban rávilágít arra, hogy ha a szervezetek nem vállalják az újítással járó kockázatot, nem fognak fejlődni. Ha azt akarjuk, hogy a vállalatok növekedjenek, ellenálló képességet építsenek és tartós, hosszú távú eredményeket érjenek el, akkor a „kockázati úttörőket” kell követniük. Ezek olyan szervezetek, amelyek proaktívan közelítik meg a fenyegetéseket, vállalati szintű kockázati stratégiát követnek, és szorosan összehangolják a kockázatvállalási hajlandóságot a csapataik között” - vonta le a felmérés tanulságait Sávoly-Hatta Anita, a PwC Magyarország vállalati kockázatkezelésért felelős cégtársa.

A generatív mesterséges intelligencia átírja a kockázatkezelési folyamatokat

A technológiai változások átrendezték a vállalatok kockázati fontossági sorrendjét: a válaszadók 57%-a szerint a technológiai beruházásokra való felkészülés - felhőről a generatív mesterséges intelligenciára és más feltörekvő technológiákra való átállás - az első számú ösztönző a szervezetek számára kockázati helyzetük felülvizsgálatára. Ez a szám magasabb azoknak a szervezeteknek az arányánál, amelyeknél valamilyen kockázati esemény vált ki felülvizsgálatot (50%), vagy amelyek új piacokra lépnek (46%). A technológiai újítók, akik az értékvédelem helyett inkább az értékteremtésre összpontosítanak, sokkal nagyobb valószínűséggel tekintik a kockázatokat inkább lehetőségeknek, összehasonlítva más külső, nem technológiai zavaró tényezővel. Ezek közül a legnagyobb lehetőségnek az új energiaforrásokra való áttérést tartják, amit a válaszadók 54%-a említett, szorosan követve a fogyasztói kereslet és preferenciák változását (47%). Ezzel szemben az ellátási lánc megszakadása a fő külső tényező, amelyet a válaszadók 42%-a inkább kockázatnak, mint lehetőségnek (28%) gondol.

Az iparági szektor is befolyásolja, hogy a szervezetek a kockázati hajlandósági skála értékvédelmi vagy értékteremtési oldalán helyezkednek-e el. A gyorsabban fejlődő ágazatokban (kiskereskedelem, technológiai szektor) nagyobb valószínűséggel vállalják a kockázatot és keresik a lehetőségeket, míg a szabályozás által vezérelt ágazatokban (kormányzati és a gyógyszeripari szektor) jellemzőbb, hogy előtérbe helyezik a megfelelőséget és a kockázatkerülésre összpontosítanak. A szervezeten belül a különböző funkciók is eltérő módon látják a kockázatot, a pénzügyi vezetők nagyobb valószínűséggel mondják, hogy szervezetüket inkább a kockázatkerülés jellemzi.

A kockázati úttörők mutatják az utat

A szervezetek egyik legjobban teljesítő csoportjába tartozó „kockázati úttörők” – amelyek a válaszadók 5%-át teszik ki és valamennyi iparágban jelen vannak – élen járnak a kockázatok értékteremtési lehetőségként történő átpozicionálásában. Túlnyomó részük (73% szemben az összes megkérdezett 53%-ával) rendelkezik vállalati szintű technológiai stratégiával és ütemtervvel. A csoport tagjai 1,8-szor nagyobb valószínűséggel mondják, hogy „nagyon bizakodóak” a kiegyensúlyozott növekedésben és a kockázatkezelésben; 1,8-szor valószínűbb, hogy a generatív MI-t lehetőségnek tekintik, semmint kockázatnak; és 1,6-szor valószínűbb, hogy proaktívan kockázatot vállalnak a lehetőségek megteremtése érdekében, ahelyett, hogy a biztonságos vagy alacsony kockázatú stratégiákat részesítenék előnyben. Jelentősen nagyobb valószínűséggel képezik tovább belső csapataikat a kockázatkezeléssel kapcsolatos képességek terén, és nagyobb összhangot mutatnak a cégvezetővel vagy a vezetőséggel a kockázatvállalási hajlandóság szintje tekintetében (ebben 32%-uk egyetért a cégvezetéssel, szemben az összes válaszadó 22%-ával).

A kockázatkezelés technológiai alapú megközelítésében bőven van hova fejlődnie a cégeknek

Bár a legtöbb szervezet egyértelműen arra törekszik, hogy a kockázatkezelésben technológiai alapú megközelítést alkalmazzon, a képességek és a megvalósítás között jelentős szakadék fedezhető fel: a szervezetek mindössze 10%-áról mondható el, hogy fejlett prediktív elemzést, csúcstechnológiát és adatokat használ a kockázatkezeléshez, illetve hogy újít és folyamatosan javítja folyamatait. Továbbá sokan még a technológiai, illetve adatokkal kapcsolatos érettség kezdeti, fejlődő szakaszában járnak, és mindössze 14%-uk vizsgálja vagy éppen csak elkezdte használni a technológiát és az adatokat a kockázatkezeléshez. A megkérdezettek kevesebb mint egynegyede (24%) használ alapvető technológiákat és adatalapú eszközöket a kockázatkezelési folyamatokhoz, vagy rendelkezik az ehhez szükséges technológiával és adatkezelési eljárásokkal.

„Az intelligens kockázatvállalás, – amely a technológián alapul és amelyet a növekedés és a lehetőségek határoznak meg – most kritikus fontosságú ahhoz, hogy a vállalatok alkalmazkodjanak és feltalálják magukat a folyamatosan változó világunkban, valamint hogy megvédjék ügyfeleiket, munkavállalóikat, meglévő értékeiket és újakat teremtsenek. A technológia kapcsán sosem szabad megfeledkeznünk a humán tényezőről sem” - összegezte Durojaiye Péter, a PwC magyarországi és közép-kelet-európai kibervédelmi csoportjának, valamint az EMEA régió Cybersecurity Impact Centerének vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...