Nagy forgalomra számítanak az idei karácsonyi szezonban is a hazai játékpiac szereplői, bár az idén eddig némi visszaesés, legjobb esetben is stagnálás jellemezte ezt az ágazatot. A fogyasztói szokások változóban vannak: később indul be a vásárlási láz, és az emberek inkább az olcsóbb termékeket keresik.
A magyar játékpiac jelenleg mintegy 100 milliárd forintos éves forgalommal büszkélkedhet, ennek 20-30 százalékát teszik ki az online vásárlások. A piacot több szereplő uralja, köztük a Regio Játék, amelynek nagyjából 20 százalékos a részesedése a teljes piacon, mellette fontos szereplő a Játéknet, a Játéksziget, a Játékshop és a Galaxy. Ezeken kívül a hipermarketek is hozzájárulnak a teljes forgalomhoz.
Csökkenő vásárlóerő
Az idén a nemzetközi és hazai e-kereskedelemhez hasonlóan a Játéknetnél is megtorpant a növekedés. Ehhez hozzájárult a Covid és azt követő nagyon magas bázis, illetve a 2023-ban drasztikusan romló hazai lakossági fogyasztás. „Az idén a hazai játékpiacon a kereskedelem többi szegmenséhez hasonlóan egy Covid utáni offline visszarendeződés volt látható. Illetve itt is tapasztalható, hogy a vásárlók az olcsóbb termékeket részesítették előnyben” – mondta el Őri Gergely, a Játéknet ügyvezető igazgatója.
A játékpiacon a friss beérkezések esetén az árak csökkentek, köszönhetően a normalizálódott tengeri szállítási díjaknak és valamelyest visszakorrigált dollár/forint árfolyamnak. Az infláció hatását azonban ebben a szegmensben is érezni lehet. A Játéknet ügyvezetője szerint az emberek kevesebbet költenek, olcsóbb, sokszor kevésbé minőségi termékeket választanak, és a hónap második felére nagyon kiürülnek a pénztárcák. „A társasjátékok emelkedő trendje évek óta tapasztalható, de még mindig nem fogyott a lendületből. Ezek mellett a fejlesztő és a beszélő, éneklő, mozgó interaktív játékok a trendik” – mondta el Őri Gergely.
A Regio Játék szakemberei az idén egyelőre lassulást érzékelnek a piacon, az elvárt 10 százalék növekedés éppen hogy meglehet, de az év „java” még hátravan. A megélhetés költségeinek a megugrása, a rezsi, az élelmiszer, az üzemanyag, az infláció erősen érezteti a hatását. „Szerencsére csökkent a szállítási költség és mérséklődött a deviza irányába való kitettség is. Vagyis erősödött a forint, így importőrként több árut tudtunk venni ugyanannyi pénzért, mint amit tavaly. Egyebek mellett az új környezetvédelmi szabályozás új költségterheket rótt a cégekre” – mutatott rá Gyaraki Dávid, a Regio Játék ügyvezető-helyettese. Tapasztalatai alapján az idei évben átlagosan 10–30 százalék közötti áremelkedés volt a játékpiacon, de ez nagyban függ az adott termék kategóriájától és összetevőitől.
Ünnepi készülődés
A Játéknet ügyvezetője úgy látja, a karácsonyi szezon évről évre későbbre tolódik. „Ehhez hozzájárul a meleg időjárás is, később jön a karácsonyi hangulat, illetve a korábban hatékonyan működő Black Friday sokat változott. Több helyen egész hónapos fekete péntekeket tartanak, én azt gondolom, ez sem volt jó hatással a vásárlói szokásokra” – mutatott rá Őri Gergely.
A Játéknetnél ebben az ünnepi szezonban realizálódik az éves forgalom 60-65 százaléka. A webáruház az idén egy moderált, szűkös karácsonyi szezonra számít. „A jelen körülmények között egy »flat« évet hozni is szép teljesítmény – tette hozzá Őri Gergely. – Azt látjuk, hogy a további dinamikus fejlődéshez nem elég a hazai piac, mindenképpen országhatáron túli terjeszkedésben gondolkodunk.”
A Regio Játéknál a karácsonyi időszakban bonyolított tranzakciók jellemzően az egész éves forgalom körülbelül 40 százalékát teszik ki. Gyaraki Dávid szerint az idei karácsonyi szezonban várhatóan kiemelkedők lesznek az olyan termékek, mint a diavetítő, a legó, valamint a kreatív és fejlesztőjátékok. A társasok népszerűsége továbbra is erős, és az autók kategóriája is növekedést mutat, tükrözve a fogyasztók érdeklődését az élményeket nyújtó, kreatív és értékes ajándékok iránt.
„Az idei karácsonykor ártudatosabb, de hűséges vásárlókat remélünk” – tette hozzá a Regio Játék ügyvezető-helyettese. A cég a közeljövőben további terjeszkedést tervez, és saját hűségprogram elindításában is gondolkoznak.
„Az emberek kivárnak, és egyre később döntenek a vásárlásról, várják az ajánlatokat. Ezt látjuk az adventi naptár készleteink forgalmán is” – mondta el Sipos Judit, a Lego Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Az utolsó negyedévben realizálódik a Lego éves forgalmának mintegy 40-45 százaléka, egyértelműen ez a főszezon a vállalat számára. „A költést tekintve az ünnepek az idén is kiemelkedők az éven belül. Tavaly a negyedik negyedév az elmúlt esztendők viszonylatában is meghatározó időszak volt, az idén pedig a tavalyinál is erősebb decemberi forgalomra számítunk” – árulta el a Lego ügyvezetője. Tapasztalatai szerint karácsonykor a vonat mindig nagy sláger, és szintén népszerű lehet a márka újdonsága, a Lego Dreamzzz, hiszen sikeres YouTube-sorozat társul hozzá. Ezek mellett várhatóan a felnőtteknek szánt szettek, a művészi vagy lakásdekorációs igényű készletek is kedvelt karácsonyi ajándékok lesznek.
Kalocsai Magdolna
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.