- Hirdetés -

Új megoldást vetnek be az e-kereskedők

|

Az Ecommerce Hungary Kisvállalati Tagozatának decemberi felmérése szerint a magyar webáruházaknak több, mint hárommilliárd forint kárt okoznak évente az át nem vett csomagokkal a nem együttműködő vevők. A felmérésből az is kiderült, hogy a károk csökkentésének egyik lehetséges megoldását abban látják a magyar webáruházak, hogy a nem együttműködő vevők ideiglenesen kizárhatóak legyenek az utánvétes vásárlásból. A magyar e-kereskedők non-profit érdekvédelmi szervezetének két tagozata, a Kisvállalati és a Középvállalati Tagozat ezért úgy döntött, hogy a hazai webáruházak támogatásának és a piac tisztításának céljával 20%-os részesedést szerez abban a cégben, amely szoftveres megoldással szűri ki a “feledékeny” vevőket. A jogi háttér tökéletesítése után a szoftveres megoldást nagy kedvezménnyel vehetik mától igénybe a két tagozat tagjai.

Az e-kereskedelem fellendülésével a pozitív tapasztalatok mellett a visszatérő problémák is kirajzolódnak a piacon. Az egyik ilyen, az át nem vett csomagokkal okozott kár. Át nem vett csomag alatt azt értjük, amikor a megrendelés során a vásárló az utánvétes fizetést választja, majd hiába megy hozzá a futár vagy viszik átvevőhelyre a terméket, nem jelentkezik érte. Azaz, amikor a vevő eláll a vásárlástól, illetve bármilyen módosítási igényt kommunikál a webshop munkatársai felé, az nem számít át nem vett csomagnak.

„Az utánvétes rendelések a magyar piacon a vásárlások több, mint 60%-át teszik ki. Ez a vevő számára biztonságos vásárlási mód a webshopok számára jelent kockázatot, mivel ha nem fizeti ki a terméket előre a vásárló, akkor extra kiadásként jelentkezik az akár többszöri kiszállítás díja és az adminisztrációval töltött munkaidő bérköltsége” – kezdi Zabari István, a Középvállalati Tagozat vezetője, a Lumenet tulajdonosa a helyzet bemutatását.

„Az át nem vett csomagok aránya az utánvétes vásárlásoknál a webshopok harmadánál eléri az 5%-ot. A többi kereskedő esetén 1-5% közötti ez az arány és csupán egy elenyésző részüknél esik 1% alá ez az érték” – osztja meg a kutatási adatokat a szakértő.

Az át nem vett csomagok miatt keletkező károk csökkentésére pénzbehajtás vagy szoftveres “vevőellenőrzés” a megoldás? „Visszatérő probléma esetén az első reakció az szokott lenni, hogy érjük el a törvényi szabályozás szigorítását, ám ez nem ilyen egyszerű. Egyrészt az e-kereskedelemben EU-s szabályozások vannak érvényben, melyeknek a megváltoztatása belátható időn belül közel lehetetlen, másrészt a szabályozások gyakran túl általánosra sikerülnek és könnyű megtalálni a sorok között a kiskapukat” – mutat rá dr. Ormós Zoltán, az Ecommerce Hungary Kisvállalati Tagozatának vezetője.

Az Ecommerce Hungary kutatásból kiderül, hogy a webshop tulajdonosok többféle megoldással próbálják behajtani a kiesést, például díjbekérőt küldenek a vevőnek, vagy behajtó cégre bízzák a helyzet kezelését, ám ezek csak kevés esetben hoznak eredményt. Az érdekvédelmi szervezet ezért szoftveres megoldást keresett a probléma megelőzésére. A piacon már működő szoftveres szolgáltatás működési elve az, hogy a vásárlók egyes adatait hashelt formában begyűjti egy központi adatbázisba.

A rendszer nyilvántartja adott vásárló esetében az át nem vett csomagok arányszámát az összes vásárlás számához képest, majd a webáruház által beállított követelményt el nem érő vásárlóknak egyszerűen nem jelenik meg az utánvétes vásárlási lehetőség. Ezáltal, ha elég sok webshop csatlakozik a rendszerhez, akkor nem kell külön listákat vezetniük, valamint kellemetlenség vagy adatvédelmi galiba nélkül megvédhetik magukat attól, hogy újra és újra veszteség érje őket.

„Akkor tudnak a nagyok mellett a kisebb webshop tulajdonosok is hatékonyan védekezni az át nem vett csomagok okozta károk ellen, ha összefognak. Enélkül ugyanis az ezzel szórakozó megrendelők körbejárják a webshopokat, és mindenhol kihasználják, hogy még nem látható a “priuszuk” az újabb áldozat saját egyedi nyilvántartásában” – zárta gondolatait dr. Ormós Zoltán, a Ecommerce Hungary Kisvállalati Tagozatának vezetője.

Rendhagyó modell

„Fontosnak tartottuk, hogy a szoftveres megoldás kifogástalan jogi alapokon működjön és megfelelően stabil együttműködésben tudjunk tagjainknak egy hasznos szolgáltatást nagyon kedvezményes díjon kínálni.” - mutatott rá Zabari István, a Középvállalati Tagozat vezetője és hozzátette “Ezeket a célokat úgy tudjuk maradéktalanul megvalósítani, hogy kisebbségi tulajdonosként kontroll jogokat is kapunk az Utánvét Ellenőrt üzemeltető cégben. Ezért döntöttünk úgy, hogy összesen 20% üzletrészt vásárolunk az Utánvét Ellenőr Kft-ben. Döntő szempont volt, hogy ebben a szegmensben egy szereplő volt csak a piacon, így semmilyen konkurens megoldás nem kerül hátrányosabb helyzetbe azáltal, hogy mi beszálltunk egy piaci szereplő oldalán.”

„Az Ecommerce Hungary két tagozatánál jobb tulajdonostársakat kívánni sem lehetne: elismert szakembereket kaptam magam mellé társként, akik kiemelkedő munkát végeznek az e-kereskedők érdekvédelmében. Az Utánvét Ellenőr akkor tud igazán jól működni, ha a lehető legtöbb webáruház használja – ehhez pedig elengedhetetlen, hogy megbízzanak a rendszerben. Az Ecommerce Hungary tagozatainak tulajdonrész szerzése egy nagyon erős jelzés minden webshop tulajdonosnak, hogy az Utánvét Ellenőr egy hatékony megoldás lehet az át nem vett csomagok problémájára” - mondta el dr. Radics Ottó, az Utánvét Ellenőr alapítója.

Adatvédelmi fronton megvan a zöld lámpa

Az Utánvét Ellenőr szolgáltatásának adatvédelmi megfelelőségével kapcsolatban dr. Amigya Andrea, adatvédelmi szakértő az alábbiakat emelte ki: „A GDPR nem akadályozza meg az ilyen típusú rendszerek létrehozását és működtetését és az adatvédelmi előírások betartásával az Utánvét Ellenőr szolgáltatás jogszerűen nyújtható. Külön oda kell figyelni az érintetti joggyakorlás elősegítésére, valamint a szolgáltató és a webáruházak adatkezelési szerepköreinek pontos meghatározására. Azonban nem elég egyszer meghatározni a rendszer működésének adatvédelmi kereteit, hiszen a szolgáltatás és a jogszabályok változását folyamatosan figyelni kell és a szükséges változtatásokat végre kell hajtani a tájékoztatásokban és az egyéb dokumentumokban.”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...