- Hirdetés -

Ettől félhetnek idén a magyar vállalkozások

|

A legtöbb cég az internetes csalásoktól, incidensektől, az ellátási láncok átalakulásából fakadó, az üzletmenetet is veszélyeztető nehézségektől és a természeti katasztrófáktól tart – derült ki az Allianz Trade 2024-es, 92 ország több mint 3000 cégvezetőjének részvételével készült Kockázati Barométeréből. A magyar vezetők félelmei eltérnek a nemzetközi átlagtól, hazánkban a természeti katasztrófákat, vis maior eseményeket tartják a legnagyobb kockázati tényezőnek, amelyeket az Európai Uniós szabályozási és támogatási környezet változásai és hatásai, valamint a negatív makrogazdasági folyamatok követnek.

Az idei Kockázati Barométer több mint 2700 cégvezető visszajelzése alapján rangsorolta a fő üzleti kockázatokat, amelyekkel a vállalatok 2024-ben várhatóan szembesülnek majd világszerte és azon belül Magyarországon. Az Allianz szakértői arra jutottak, hogy a három vezető kockázati tényező a digitalizációval, az éghajlatváltozással és a bizonytalan geopolitikai környezettel van összefüggésben. A kibernetikai kockázatoknak és az üzleti tevékenység fennakadásának egymással szorosan összefüggő veszélye tavalyhoz hasonlóan a legaggasztóbb üzleti veszélyforrások közé került. Ez gyakorlatilag minden szektorban dobogós helyen szerepelt.

Az ellátási láncban jelentkező zavarok miatt a cégvezetők legjobban az üzletmenet megakadásától tartanak, amely érthető, ha csak az idei év eleji, Vörös-tengeri konfliktusra és annak világkereskedelemre gyakorolt, már most érezhető hatására gondolunk. Ez lett a vezető kockázati tényező a gyártási, vegyipari, élelmiszeripari és kiskereskedelmi szektorokban.

Idén a rangsorban feljebb (a hatodik helyről a harmadikra) sorolták a természeti katasztrófákat, emellett a tűz és robbanás által okozott károk kockázati helyezése is a kilencedikről a hatodikra ugrott. A mezőgazdaságban például érthető módon az első három helyen a klímaváltozás, természeti katasztrófák és a környezeti kockázatok (például szennyezettség, vízhiány) állnak.

Ugyanakkor azok a kockázatok, amelyek az elmúlt években még előtérben voltak, mint például az energiaválság és a Covid-19-hez kapcsolódó problémák, hátrébb kerültek, hiába aktuálisak továbbra is a világ számos országában.

A legfontosabb hazai kockázati tényezők

A magyar cégvezetők listáján a globális trendekkel szemben hátrébb sorolódott a kibertámadások kockázata, egészen a 9. helyre (a tavalyi negyedikről), a klímaváltozással együtt - mindkét jelenséget 12 százalék jelölte meg fontos kockázati tényezőként. Hazánkban az elsődleges veszélyforrásnak a természeti katasztrófákat adta meg a vállalati válaszadók 36 százaléka, ezzel a tavalyi hatodik helyről került előre a rangsorban. Ezután következnek 30-30 százalékos említési aránnyal a jogszabályi és szabályozási változások (pl. vámok, gazdasági szankciók, protekcionizmus), valamint a makrogazdasági folyamatok alakulásai (pl. infláció, defláció, monetáris politika, megszorító programok). Új kockázati források a listában a tűz és robbanás okozta károk (24%), a fizetésképtelenség (21%) és az olyan piaci folyamatok, mint például az erősödő verseny, új cégek megjelenése, vagy a fúziók és felvásárlások (14%). A legnagyobb zuhanó az energiakrízis, amely tavaly még a vállalatok felét aggasztotta, idén már csak 13 százalékát, így a tavalyi első helyről a nyolcadikra zuhant vissza.

Növekvő online fenyegetettség

A kiberfenyegetések már harmadik éve a legfontosabb kockázati tényezőnek számítanak világszerte. Az Allianz felmérése során válaszoló vállalatvezetők az adatbiztonság megsértését tartják a legaggasztóbbnak (59%), amelyet a kritikus infrastruktúrát és a fizikai eszközöket ért támadások követnek (53%). Szintén 53 százalékkal a második helyen állnak a zsarolóvírus-támadások, melyek közelmúltbeli erősödése példátlan, 2023-ban az ehhez kapcsolódó biztosítási kárigények 53 százalékkal növekedtek 2022-hez képest.

A kiberbűnözők folyamatosan újabb technológiai lehetőségek után kutatnak, a rendkívül népszerű generatív mesterséges intelligenciát például a támadások automatizálására és felgyorsítására használják, valamint egyre hatékonyabbá fejlesztik a zsaroló és adathalász támadásokat. Tovább növelik a céges biztonsági kockázatokat a gyenge kiépítettségű kibervédelmi rendszerek – főként a mobileszközökön –, a kiberbiztonsági szakemberek hiánya, valamint a kisebb vállalkozások rászorultsága a kiszervezésre, melyek 2024-ben még inkább égető problémák lesznek.

„A világgazdasági növekedés lassulásával teret nyertek a kiberbűnözők, akik igyekeznek kihasználni a gazdasági szereplők sérülékenységét, így globálisan rohamosan növekszik az online csalások, zsarolások száma. Egy hackerek által intézett támadás a cégek teljes IT rendszerét blokkolhatja, ami súlyos károkat okozhat üzletileg, napokra visszaeshet az ügymenet. Továbbá gátolhatják a számlázási belső irányítási rendszereket és az ügyfelekkel való kapcsolattartást is, visszaélhetnek a szervezet nevével, hamis számlaszámmal jelenhetnek meg, vagy akár a pénzügyi forrásaiktól is elvághatják a gazdaság résztvevőit – elemezte a Barométer eredményeit Bujdosó Tünde, az Allianz Trade kockázatkezelési igazgatója. – A cégeknek azt tanácsoljuk, készüljenek fel a legrosszabbra és legyen előre kidolgozott forgatókönyvük egy kibertámadás esetére, mert ez jelentősen javíthatja az esélyeiket éles helyzetben és akár komoly károktól mentheti meg a szervezetet.”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...