- Hirdetés -

A vállalkozások is tanulhatnak Taylor Swifttől

|

Hétfőre virradóra Taylor Swift történelmet írt Los Angelesben, amikor immár negyedszer nyerte el „Az év albuma” kategóriában a Grammy díjat. Korábban olyan legendáknak sikerült háromszor elnyerni ezt a címet, mint Stevie Wonder, vagy Frank Sinatra. Taylor Swift sikere azonban túlmutat a zenei világon. Tevékenysége olyan tanulságokkal szolgál, amelyek minden vállalkozás számára hasznosak lehetnek, amelyek az új technológiák, csatornák és hatalmi struktúrák kihasználása - tartós előnyöket teremthet számukra is, állapította meg a Boston Consulting Group (BCG) kutatóintézete a BCG Bruce Henderson Institute friss elemzésében.

(kiemelt fotó: grammy.com)

Taylor Swift a világ legnagyobb popsztárja: mindössze 34 évesen minden idők egyik legjobban eladott zenésze, tavaly ő volt a legtöbbet streamelt előadó a Spotifyon és az Apple Musicon, a TIME pedig 2023-ban az év emberének választotta.

Befolyása messze túlmutat a popzene világán: az amerikai gazdaságban is jelentős szerepet játszik, jelenlegi turnéja az előrejelzések szerint 5,7 milliárd dolláros lökést ad a gazdaságnak.

Swift több mint egy évtizede van a csúcson. Kitartó sikere egy olyan időszakban következett be, amikor az üzleti életben és különösen a zeneiparban is viharos változások zajlanak. A zenei produkció demokratizálódása például ma már azt jelenti, hogy a lemezkiadóval kötött szerződés és a stúdióidőhöz való hozzáférés sem feltétlenül kötelező. Ahogyan a BCG kutatóintézete emlékeztet, Billie Eilish Grammy-díjas debütáló albumát a bátyja hálószobájában vette fel, olyan szoftverekkel és berendezésekkel, amelyek kevesebb mint 3000 dollárba kerültek.

A zene terjesztésének (és fogyasztásának) egyidejű demokratizálódása azt jelenti, hogy a nagy marketingköltségvetés sem előfeltétele többé a sikernek, amint azt Lil Nas X (akkor még teljesen ismeretlen) rapper "Old Town Road" című kislemeze is mutatja. Ez a TikTokon terjedt el, és hozta meg neki az első Billboard Hot 100 slágert.

Ez is egyértelműen azt mutatja, hogy a régebbi belépési korlátok leomlanak, a verseny minden eddiginél töredezettebbé, dinamikusabbá és élesebbé válik - vagyis az új üzleti modellek kihasználásához agilitás és kreativitás szükséges.

A kutatások azt mutatják, hogy a versenyelőny manapság gyorsabban tűnik el, mint valaha. Az, hogy valaki ebben a turbulens környezetben ne süllyedjen vissza az átlagba, az üzleti életben is rendhagyó.

Folyamatosan a csúcson – mi Swift titka?

A magyarázat egészen biztosan nem pusztán annyi, hogy tehetséges és sikeres énekesnő és dalszerző, akit gyakran utánoznak, másolnak akár kereskedelmi érdekből, akár azért, mert más művészek bálványozzák.

Taylor Swiftet egyszerre ismerik el generációja egyik legjobb zenészének és legügyesebb üzletemberének - nemcsak művésztársai, hanem például a világ leggazdagabb emberének számító Elon Musk is. Ezekkel az állításokkal a BCG Bruce Henderson intézete is egyetért és azt állítja, hogy Swift sikerét a jó stratégia iránti érzéke tette lehetővé.

Ennek három kulcsfontosságú lépése volt. Az első az érzelmi kapcsolat létrehozása a digitális világban. Swift karrierje kezdete óta keményen dolgozik azon, hogy ott találkozzon a rajongóival, ahol azok vannak: az online térben. Az aktív és elkötelezett rajongói bázis ápolása először a Myspace-en és a Tumblren, később pedig az Instagramon és a TikTokon tette lehetővé számára, hogy közvetlen kapcsolatot alakítson ki a követőivel. Gyakran lájkolja, kommentálja és újraposztolja a rajongói tartalmakat. Swift kommunikációja személyes és átélhető, akárcsak a dalai és albumai. Ismert arról, hogy kiáll a rajongóiért, sőt, néhányukat személyesen választja ki, hogy részt vegyenek élő, titkos meghallgatásokon az albumok megjelenése előtt. Azzal, hogy a posztjaiban "nyomokat" hagy a következő lépéseiről, amelyeket a rajongóknak kell megfejteniük, pezsgést, várakozást és ismételt elkötelezettséget teremt.

Swift digitális kommunikációs stratégiája nagy és hűséges közösséget hozott létre: Ő a legkedveltebb híresség a posztonkénti kedvelések száma alapján (átlagosan 7,8 millió) az Instagramon, ami egyben hatalmas befolyást is jelent. A Vote.org oldalon 1266 %-os növekedést tapasztaltak a szavazói regisztrációban egy órával azután, hogy Swift szavazásra buzdította követőit. Stratégiai szempontból a közvetlen érzelmi kötődés, amelyet a rajongóihoz teremtett - akik úgy érzik, hogy ő "egy közülük" -, döntő fontosságú a pozíciója megvédéséhez és a potenciális riválisok folyamatos áradatával szemben.

A másik fontos tényező, hogy saját maga felügyeli a munkáját. Swift híres az öntulajdonlásáról és önmenedzseléséről, ami a digitális korszakban egyedülálló és erőteljes példaként szolgál az új gazdasági modellekhez való alkalmazkodáshoz.

A zeneipar hagyományos modelljeit megtörve Swift az első hat albumának újbóli rögzítésével megszerezte a zenei jogai feletti ellenőrzést, értelemszerűen felkeltette a média érdeklődését, hatalmas nyilvánosságot kapott és a streaming platformokon megjelenhettek a „Taylor's Version"-ok is.

Swift nem támaszkodik külső menedzserekre vagy ügynökökre, tevékenységét egy kis csapat irányítja és a nemrégiben megjelent koncertfilmjét is saját maga adta ki. Azzal, hogy maga irányítja az alkotások előállítását és terjesztését, nemcsak az értékmegragadást maximalizálja, hanem képes gyorsan reagálni a változó piacra. Külső kontrol nélkül látja a visszajelzéseket és nem kötődik a meglévő (kiadói) modellekhez és szabályokhoz sem.

A siker harmadik kulcsfontosságú összetevője pedig az, hogy folyamatosan újra feltalálja magát. Sok művész akkor kezdi elveszíteni jelentőségét, amikor már nem tud lépést tartani az iparágba belépő új tehetségek által meghatározott változó ízléssel és trendekkel. Swiftnek azonban sikerült következetesen megújulnia és új trendeket formálnia.

Koncertjeit is újra és újra feltalálta, új mércét állítva az iparág számára: jelenlegi világturnéja egy átfogó kulturális esemény, amely 17 éves karrierjét átívelő, bő 3,5 órás zenei utazásra viszi a közönséget. A műsorban több mint 40 dal szerepel, de minden koncerthez tartozik egy meglepetés blokk is, egy maroknyi koncertspecifikus dallal, ami emlékezetessé, egyedivé és a közösségi médiában nagyon "megoszthatóvá" teszi az élményt.

A stratégia egy alkalmazott művészet, és Taylor Swift jól példázza a művészet és a stratégia kereszteződésének erejét. Taylor Swift szórakoztató és inspiráló, azonban sikertörténetének stratégiai tanulságai minden vállalkozás számára példaértékűek lehetnek.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...