- Hirdetés -

Nem kell fejest ugrani a mesterséges intelligenciába

|

Szinte mindenki digitalizáción gondolkodik jelenleg, azonban nem biztos, hogy érdemes rögtön a legnagyobb ugrásra várni. Sokszor inkább a korábbi lemaradásokat kell behozni elsőként, aztán lehet sikeres digitális transzformációt végrehajtani – vélik a Deloitte szakértői.

Évek óta szinte minden cég a digitalizációban, az adatmenedzsmentben látja a jövőt, újabban pedig a mesterséges intelligencia felfutása a legfontosabb tendencia. Azonban érdemes lépésről lépésre elindulni ezeken a területeken is, nem pedig rögtön belevágni egy fejlett és drága rendszer bevezetésébe.

A generatív mesterséges intelligencia felfutása arra ösztönzi az ügyfeleket, hogy ma mindenki ilyen megoldásokat szeretne, mindenki a legfejlettebb és legmodernebb megoldásokat szeretné alkalmazni, azt gondolják, hogy ez majd minden problémájukat megoldja – osztotta meg tapasztalatait Rusznyák András, a Deloitte Magyarország AI & Data csapatának szakértője. Ugyanakkor szerinte sok vállalkozás azt tapasztalja, hogy rövid távon csalódnia kell, nem a legdivatosabb megoldások adják meg a keresett választ, mert nincsenek mögöttük megfelelő adatok.

Az adat a minden?

Ez pedig jól mutatja azt is, miért értékelődött fel az utóbbi időben az adatmenedzsment, ma már gyakorlatilag minden döntési helyzet igényli, hogy megfelelő minőségű és mennyiségű adat legyen mögötte. És nem csak a szervezeten belül van ennek jelentősége, hanem kívülről is a szervezetbe vetett bizalom alapja lehet az, milyen adatokat osztunk meg. – mondta Dr. Barta Gergő a Deloitte AI Risk & Governance csapatának vezetője.

A legjobb az, ha egy teljes adatirányítási keretrendszert vezet be egy szervezet. Először fontos meghatározni, mit jelent számunkra az adatminőség, például mennyi hiányzó adatot fogadunk el. Ezt mérhetővé kell tenni – véli a Deloitte szakembere. Szerinte fontos, hogy eszközöket adjunk azoknak az üzleti területeknek a kezébe, akik képesek javítani az adatminőséget. Ha ez megvan, akkor jöhet be a képbe az IT-részleg a megfelelő szoftverekkel. Sok helyen az IT kezében van az adatmenedzsment, ők kapják meg az új rendszer bevezetését is feladatként, ami néha ahhoz a hibához vezet, hogy egy szoftverintegrációs folyamat lesz belőle. Technikai problémaként tekintenek rá, ami nem jó megközelítés. Ebbe a teljes szervezetet be kell vonni, mert mindenki használ adatokat, ezzel része lesz ennek a változásnak – hangsúlyozta Rusznyák András.

Hosszú távon az a cég lehet sikeres, amelyik megcsinálja azokat a fejlesztéseket, melyekkel az adatfeldolgozásuk és az adatgyűjtésük hatékonyabb lehet. Gyakran a nem megfelelő adatmenedzsment kétszer-háromszor több munkát jelent az ügyfélnek – emelte ki Kerekes Sándor, a Grape Solutions adatintegrációs szakértője.

További kérdés lehet az adatmenedzsmentben, hogy adat tavakat vagy adat tárházakat akar-e felépíteni egy szervezet. Az adat tavakban gyakorlatilag mindenféle adatot egy helyre tudunk összehozni, az adattárházak ennél kicsit bonyolultabb struktúrák, melyek kiépítése tovább tart, jól meg kell őket tervezni. Az adattárházak jellemzően relációs adatbázisokra épülnek, ezeket elsősorban tranzakciók elemzésére használják – véli a Deloitte szakértője.

Felhő vagy saját megoldás?

Az utóbbi időben egyre több cég telepítette az adatmenedzsmentjét a felhőbe, Kerekes Sándor szerint ez költséghatékony működtetést tesz lehetővé, illetve nem igényel beruházást, melyek megtérülése ma már kulcskérdés lett. A felhő infrastruktúra jóval rugalmasabban tudja kezelni azt is, ha adott esetben plusz tárhelyre, kapacitásra van szükség. A skálázhatóság Rusznyák András szerint sokat segít abban, hogy egy szervezet a teljes adattárházát egy helyre tudja telepíteni, a felhő segítségével egy komplett tárházat hozhat létre.

Azoknál a szervezeteknél, ahol nem engedélyezett a felhő alapú szolgáltatás, ma már léteznek hibrid megoldások, melyek szintén biztosítani tudják ezt a rugalmasságot és képesek megvédeni az adatot – emelte ki Kerekes Sándor.

Néha érdemes egyet hátra lépni

Ilyenkor gyakran vissza kell lépni egyet, újra felépíteni a megfelelő adatvagyont, az alapokat kell megteremteni a mesterséges intelligencia használatához – emelte ki Rusznyák András.

Lényeges, hogy a szervezetek tekintsenek a digitális transzformációra stratégiai lépésként, az adatvagyon felhasználása stratégiai jelentőségű minden szervezet számára, ezért fontos, hogy a felsővezetést is bevonják, a támogatását megszerezzék – foglalta össze Rusznyák András.

Kerekes Sándor szerint rengeteg pénzt és időt lehet spórolni azzal, ha a cégek visszalépnek egyet, kicsiben kezdenek, és onnan bővülnek fokozatosan, kiemelt figyelmet fordítanak a megfelelő adatmenedzsmentre. Főleg azoknál a cégeknél érdemes kis lépésekkel elindulni, melyek még a digitalizáció elején vannak, érdemesebb először csak egy-egy folyamatot automatizálni, javítani az adatok minőségét, és aztán onnan kiterjeszteni a bevált megoldást – tette hozzá.

Az elsődleges lépés a digitalizáció, a digitális transzformáció ennél magasabb szintű. A digitalizáció esetén a folyamat ugyanaz marad, csak digitálisan, míg a digitális transzformáció a teljes szervezetet átalakítja. Először érdemes a digitalizáció szintjét, az esetleges lemaradásokat megvizsgálni, ezt magabiztossá tenni a szervezetben, utána lehet digitális transzformáción gondolkodni. Az AI-alapú adatmenedzsment előfeltétele az, hogy legyen egy egységes, összevont adatbázis, melyből az AI dolgozni tud – foglalta össze a Grape Solutions szakembere.

A témával bővebben foglalkozik a Deloitte RISK? RESPOND! podcastjának legfrissebb epizódja.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...