Pápalátogatás, törökországi földrengés, a Wagner-csoport zendülése, izraeli—palesztin háború, Suhajda Szilárd halála – egyebek között ezek a témák kötötték le leginkább a hírolvasók figyelmét 2023-ban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) online média használatáról készült éves elemzéséből az is kiderült, hogy kevesebbet neteztünk tavaly, mint 2022-ben.
A magyar online média kínálatát 2022-ben naponta átlagosan 4,2 millióan keresték fel, ez a szám 2023-ra 3,9 millióra csökkent. Napi szinten 64 millió oldalt nyitottak meg – egy olvasó körülbelül 16 hírt, blogbejegyzést, időjárás-jelentést, menetrend-információt vagy éppen szórakoztató tartalmat keresett fel 24 óra alatt. Az applikációkkal és a külföldi oldalakkal együtt a teljes netes választékra napi 5,5 millióan voltak kíváncsiak. Megközelítőleg 23 milliárdszor kattintottak magyar oldalakra, ez 11 százalékkal marad el a megelőző év 26 milliárdjától. Ennek egyrészt az az oka, hogy 2022-höz képest kevesebbet neteztek a magyarok, azaz a teljes internetes forgalom visszaesett. A másik – kevésbé jelentős – ok, hogy számos felhasználó átvándorolt külföldi oldalakra.
A legfontosabb események
A kifejezetten hazai hírekkel foglalkozó rovatoknál nagyjából napi másfél millió oldalletöltés volt jellemző. 2023. március 11-én egy tragikus esemény 3,2 millióra tornázta fel az értéket: az M1-es autópályán történt balesetben negyvennél több gépjármű ütközött össze. Április végén Ferenc pápa három napot töltött hazánkban, az esemény első napja 2,8 millió kattintást generált. Szeptemberben újból egy tragikus esemény foglalkoztatta a netes olvasókat: egy esztergomi robbantás Kónya Gábor Lajos főhadnagy és az elkövető halálához, valamint nyolc rendőr és három tűzoltó sérüléséhez vezetett. A hírhez 3,3 millió oldalletöltés kapcsolódott.
A nagyvilág eseményei iránti figyelem február 6-tól vett lendületet. Ezen a napon a hajnali órákban földrengések sújtották Törökországot és Szíriát. A későbbi események – mentés, holttestek felfedezése, magyar csapatok részvétele, részvétnyilvánítások – több mint egy hétig irányították az olvasók figyelmét a külföldi hírekre. A Wagner-csoport június 23-án kezdődött lázadása az átlagos napi 1,9 milliós megtekintést 5,9 millióra növelte. Október 7-én az izraeli—palesztin háború került a hírcentrumba, a megrendítő történések körülbelül másfél héten keresztül fenntartották az érdeklődést.
A sporteseményeket tekintve a magyar labdarúgó-válogatott győzelmeit felkapta a média, azonban az év legtöbb érdeklődőjét vonzó beszámoló sajnos egészen másról szólt: Suhajda Szilárd hegymászó a Csomolungma megmászási kísérletekor életét vesztette. Az augusztus 19-től 27-ig Budapesten megrendezett atlétikai világbajnokság eseményei és a magyar sportsikerek szinte a verseny teljes ideje alatt fenntartották a sport iránt lelkesedők olvasási kedvét.
Ezek voltak a hívószavak a közösségi médiában
A hírportálok, valamint a nézettebb tévék, hallgatottabb rádiók és olvasottabb újságok hivatalos Facebook-oldalainak posztjait más szemszögből is vizsgálta az NMHH. Minden hónap száz legnépszerűbb bejegyzésének szövegelemzése megmutatja, hogy milyen szavakat preferálnak az újságírók. Toronymagasan vezet a magyar, de az élet, a sport, a válogatott, a család és Európa is felkerült a listára.