A nagyobb zajban ma tudatosabb márkaépítésre van szükségük a celebeknek, mint néhány évtizeddel ezelőtt, az önazonosság és a közvetlenség azonban soha nem megy ki a divatból. Schiwert-Takács Lászlót, az RTL Magyarország talent relations managerét kérdeztük.
- Mit jelent talentet építeni ma?
- Sokkal több a látható felület, nagyobb a nyüzsgés, könnyebb bekerülni vagy akár kiragyogni, de nehezebb felszínen maradni és életpályát építeni. Az eszközök és a felületek ugyan változnak, a szakmai munka a háttérben ugyanaz maradt. A social pedig nemcsak lehetőség, de pokoli nagy kihívás is. Ez ma sokkal tudatosabb építkezést kell jelentsen.
- Milyen volt ez 20-30 éve? Mi a legnagyobb különbség?
- Az ezredforduló körül két perc alatt lett sztár és érdekes az, aki képernyőre került, a szűken vett szakmai jelenlét és munka elég volt a sikerhez. Aki ma nem tud önmagára, a produkciójára egy bizonyos szintig termékként tekinteni, annak sokkal nehezebb boldogulnia. Ez már ugyanolyan alapos és felkészült brandépítést igényel, mint bármilyen más szolgáltatás vagy termék esetén. Van, ami azonban cseppet sem változott, és ez a motiváció. Mit akarsz? Miért akarod? Mi az üzeneted? Mi a mondanivalód? Hosszú távú sikert csinálni ezekre a kérdésekre adott őszinte válaszok nélkül nem lehet. És persze továbbra sem szabad leírni a nagy képernyő hatalmát!
- Hogyan lehet a celebek lelkét is építeni? Miként lehet őket felkészíteni arra, hogy helytálljanak?
- Elsősorban a kommentszekció teljes körű ignorálásával. Minden előadót/képernyőst arra próbálok rávenni, hogy jelöljön ki az életében három-négy embert, akinek a véleményére mindig is adni fog, akkor is, ha olyat mond, amit nem jó hallani. Csak rájuk figyeljen. Hubbard nagyszerű meglátása, miszerint ne tegyél semmit, nem mondj semmit, legyél semmi és akkor elkerülöd a kritikát… Nos, ez a mai napig él. Az én tanácsom az, hogy legyél karakteres és vállald magadat. Ez nem fog mindenkinek tetszeni, de senki sem fog unni. És az online vélemény úgy peregjen le, mint esőkabátról a vízpermet…
- Ma már teljesen eltérő karakterek a menők, mások a celebek, más a fontos nekik és a közönségüknek is. Hogyan változott ez a világ az elmúlt néhány évtizedben, és merre tart, mik a trendek?
- Ízlések és karakterek változnak, de az emberek annyira gyorsan azért nem. Jómagam nem nagyon hiszek a menőben, mert semmi sem annyira divatjamúlt, mint az, ami egy éve még roppant menőnek számított… Ami trend, és nem is múlik el egyhamar, az az, ha valaki közvetlen, autentikus és önazonos. A múltra jobban volt jellemző a tökéletesen megalkotott, hibátlan, repedezettségmentes kép. Az ilyen műanyag figurák a kamu életükkel együtt eltűnőben vannak, és ez így van jól.
- A közösségi média berobbanása előtt leginkább a címlapokon való megjelenés számított, ma már a fiatalokat teljesen más csatornákon lehet elérni. Hogyan változtatta ez meg a celebek kommunikációs aktivitását?
- Az első közlés többnyire már a közösségi médiában történik, a klasszikus felületek is figyelik ezeket és foglalkoznak az itt lévő sztorikkal. Így ezek a megjelenések nem kiváltják, inkább kiegészítik és követik egymást. Nyilván egy tudatos sztár a legjobb sztorijait megtartja a saját social felületére, különösen, ha értelmezhető méretű követőbázissal büszkélkedhet. De aztán ez továbbmegy más felületeken, eljutva azokhoz is, akik este alvás előtt nem pörgetik egy órán át a TikTokot. Így aztán teljesen ne írjuk még le a nyomtatott vagy online sajtótermékeket, vagy az olyan tévéműsorokat, amelyek celebekkel foglalkoznak, mert az ilyen megjelenéseknek még mindig van jócskán haszna. Egy ötperces Fókusz-anyag vagy egy-egy héten át az újságárusnál kirakott Nők lapja-címlap még mindig nagyon értékes felület. Azok, akiknek nagy elérést biztosít a képernyő vagy a rádió, inkább kapcsolattartásra használják a social felületeiket.
- Bevihetők a tévébe a közösségi médiás sztárok? Jól működnek az ilyen szereplések?
- Voltak már erre vonatkozó próbálkozások, kisebb és még kisebb sikerekkel. A nagy áttörés még várat magára. Ráadásul a közösségimédia-függők és a tévénézők nem biztos, hogy óriási közös halmazt alkotnak. De tehetséget keresni és találni bárhol lehet, így a social felületeken is. Ám bármennyire hasonlónak is tűnik a két felület, mégis nagyon más. Tévéműsorban – különösen egy élő vagy élőszerű produkcióban – szerepelni rendkívüli koncentrált figyelmet, gyors reakciókat, nyomdakész válaszadási készséget és még nagyon sok mindent igényel. A videóidat nem vághatod meg mondatonként, a tévében a gyártott tartalom többnyire sokkal hosszabb, így a figyelem felkeltése és a néző éberen tartása nem pár perces, hanem gyakran többórás feladat, miközben a figyelem időtartama drasztikusan csökkent. A nagy képernyőn ez a teher nem magányos harc, nagy és profi csapat segíti a munkát, míg a közösségi média sztárjai többnyire egyszemélyes hadseregként küzdenek a figyelemért, amit bírni kell szuflával, kreativitással. Tehát nem azt jelenti, hogy nincs átjárás, a zenében például remek példák vannak arra, hogy lesz – akár itthon is – gigasztár egy youtuberből. A tévében ez azért még várat magára.
Kalocsai Magdolna