Mi teszi roppant eredményessé a PR-munkát? – interjú Knapcsek Katalinnal

A jól végzett munkában hiszek, a folyamatos visszacsatolásban, értékelésben és a pontos elszámolásban – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Knapcsek Katalin. A KNK alapítója és ügyvezető igazgatója beszélt arról is, hogyan alakult üzleti szempontból a tavalyi évük, mi változott a legtöbbet a PR szakmában az ügynökség alapítása óta eltelt 10 évben és elárulta azt is, hogy szerinte miben rejlik a sikereik titka.

- Egy kimondottan nektek készített tortával, a „Kivételesség Ígéretével” ünnepeltétek tavaly év végén a 10. születésnapot. Honnan jött az ötlet, hogy legyen saját tortátok?

- Mindenki ismeri azt a mondást, hogy „a puding próbája az evés”. Nos, ez a szolgáltató szektorra és az ügynökségekre is igaz. Mert ígérni könnyű bármit, de az igazság pillanata akkor jön el, amikor az ügyfeleink valós kihívások közt is „belekóstolnak” a velünk zajló közös munkába. Tíz évvel ezelőtt az a cél vezérelte a KNK megalapítását, hogy a mi megbízóink a kommunikáció terén a kivételesség ígéretébe kóstolhassanak bele, így nem volt kérdés, hogy az ünnepi jubileumunk alkalmából valami különleges, egyedi ínyencséggel szeretnénk a partnereinket meglepni. Ezért azt kértük a Nour desszertszalon mestercukrászaitól, hogy egy olyan művet alkossanak, amely mind színeiben, mind koncepciójában tükrözi az ügynökségünket. Vagyis legyen olyan, amelyről beszélni fognak (Kommunikáció), amely gyorsan népszerű lehet (Növekedés), és amely izgalmas, egyedi, utánozhatatlan (Kreativitás).

 

(Kivételesség ígérete torta; fotó: KNK)

 

- A média világából érkezve alapítottad meg a KNK-t, miért döntöttél a váltás mellett?

- Azt hiszem, nem egyedülálló, hogy egy ponton az ember változtatni akar az életén, akár jelentősebben is. Én azt tudtam, hogy a média világát nem tudom és nem is akarom elhagyni, de már olyan ügyeket szeretnék felvállalni, amit szeretek, amiben hiszek, ami egyben örömforrás is. Ehhez nagyobb döntési szabadság kell. Ezt a KNK meg tudja adni.

- Emlékszel még az első ügyfélre? Mivel győzted meg, hogy az ügynökséget válassza?

- Ötlettel és kreativitással. A legelső ügyfelem az Erste Bank volt és pár hónappal később a Citi SSC lett a második partnerem. Elég erősen sikerült indítani.

- Tíz év alatt jócskán megnőttetek, 20 fős, többszázmillió forintos árbevételű céggé váltatok, a forgalmat tekintve a TOP10 hazai PR-ügynökség között vagytok. Van esetleg olyan dolog, amit így visszatekintve máshogy csinálnál?

- Szigorú és kemény üzleti terveink vannak évről évre és miután nem szeretem a meglepetéseket, vállalatirányítási rendszer és menedzsment rendszer is támogatja, hogy azonnal lássuk, hogyan alakulnak a folyamataink és a leghamarabb „olvassuk” a tendenciák változását is. 2019-ben, amikor ezt a támogató struktúrát bevezettük, nagy lépést tettünk a hatékonyság és a transzparencia irányába, sőt most már tudom, hogy a tudatos, tervszerű növekedésünk is nagyban köszönhető a profi háttérnek. Ennek ellenére 2020-ban, amikor betört a Covid, úgy éreztem, hogy hiba volt ekkora költséget bevállalni.

- Üzleti szempontból hogyan sikerült a tavalyi évetek?

- Terveink szerint alakult a 2023-as év. 510 millió forint lett az éves árbevételünk, tartottuk azt a nagyjából 20 százalék körüli növekedést, ami évről évre jellemzi cégünket és a profitrátánk is hozta a szektorátlagot.

- Miben rejlik a sikeretek titka?

- A folyamatos fejlődés és siker egyik feltétele egy ügynökség számára a megszolgált bizalom, az ügyfeleinek a legmélyebb ismerete. Én a jól végzett munkában hiszek, a folyamatos visszacsatolásban, értékelésben és a pontos elszámolásban. Az ügyfeleink értékelik és elismerik ezt a hozzáállásunkat. A másik kiemelt sikertényező, az ügynökség humánerőforrása. Az ügynökséghez tökéletesen illeszkedő szakembereket sosem könnyű találni, én mégis úgy érzem, a 10 éves KNK csapata összeérett, igazi támogató együttműködés van a kollégáim között. Ennek látható eredménye, hogy ügynökségünk sikeres a szakmai megmérettetéseken, de a bővülő ügyfélkörünk is ezt támasztja alá.

- Az elmúlt tíz évben volt igazán rázós pillanat, amikor úgy érezted, hogy nem biztos, hogy tudod folytatni? Mi lendített mégis tovább?

- Nekem a KNK a szakmai gyermekem. Fejlődését, sikereit, nehézségeit is ennek megfelelő szenvedéllyel élem meg tíz év után is. A kihívások egyébként is inkább doppingolnak, mint lemerítenek.

- Melyek voltak a meghatározó mérföldkövek az elmúlt tíz évben?

- A KNK-ra jellemző, hogy a fejlődése inkább a tégláról téglára építkezés, mint mérföldkövek elérése. Visszanézve az a fejlődésünk motorja, hogy nagyon gyorsan tudunk reagálni és alkalmazkodni a piac hirtelen, akár földrengésszerű változásaihoz is. Miután nagyon sok FMCG céget szolgálunk ki, ezért az ügyfélelvárások sem átlagosak velünk szemben, sokkal gyorsabb reakciót vár el az ügynökségtől.

- Véleményed szerint mi változott a legtöbbet a PR-szakmában a KNK alapítása óta?

- A PR a KNK megalakulása óta kulcsterülete, több díjat nyertünk már PR projektjeinkkel. Továbbra is azt látom, hogy a PR egyre erősebb és erősebb. Persze ez lehet annak is következménye, hogy én magam nagyon hiszek benne, tudom, hogy mi az a plusz, amit egy cégnek adni tudunk vele, így szinte mindig van egy kreatív PR ötletünk, amit bemutatunk a prezentációinkon. A hatékony PR-hez szükséges az a gondolkodás, ami az ügyfelek érdekeivel a médiumok igényeit össze tudja egyeztetni. És ha ez sikerül, kialakul az a win-win szituáció, amely roppant eredményessé és látványossá teszi a PR munkát. Ami jelentősen változott az elmúlt években, hogy milyen szinten vesszük igénybe a mesterséges intelligencia segítségét a napi munkánkban. Mi már nagyon jelentősen támaszkodunk rá, hiszen felszabadítja a kreativitásunkat. Részben elvégez vagy megkönnyít olyan feladatokat, amelyek még néhány évvel ezelőtt is rengeteg pénzt és időt raboltak el az alkotómunkától. Másfelől pedig olyan információkat, adatokat, összefüggéseket tár elénk, amikre alapozva még jobban szárnyalhat a kreativitásunk.

- Mit vársz az idei évtől, a KNK-nál mire kerül majd a fókusz?

- A KNK 360 fokban szolgálja ki az ügyfeleit, nincs fókusz, együttműködés van. Szeretünk integráltan, több eszközt, csatornát egymás mellett használni, sokszor egészen újszerű módon. Így a briefjeink is rugalmasak és minden esetben a KNK teljes csapatának kreativitására építenek. Én ebben nagyon hiszek és a gyakorlatunk alátámasztja ennek sikerét. Az ügyfeleink értékelik ezt a hozzáállást. Őszintén megmondom, hogy nem szeretem korlátozni a kollégáim kreativitását a büdzsé ismeretével. Először gondolkodjunk széles spektrumon, azután majd racionalizálunk a tények szerint. Ez működik nálunk belül is és az ügyfeleinknél is. A végén valahogy mindig megtaláljuk a lehetőség és az ötlet metszetét. Szerintem ez a hozzáállás mindig működik, továbbra is így gondolkodunk, a területeink egymás mellett, egymást támogatva és egymásra figyelve működnek. Ráadásul ez a munkastílus extrán növeli a munkatársaim motivációját is. Ez egy kreatív, ügynökségi munka, a kollégáim azért választották ezt, mert szeretik összetetten és „másképp” szemlélni a világot. Én pedig nagyon örülök ennek.