- Hirdetés -

Így állnak a fenntarthatósággal az uniós országok

|

Egy lengyel tanulmány szerint több európai ország egy évtizeddel korábban elérte a 2030-ra kitűzött fenntartható energiacéljainak egy részét. Magyarország nem áll jól, de vannak arra utaló jelek, hogy a lemaradás 2030-ig ledolgozható. A K&H fenntarthatósági indexe szerint a fenntarthatósági jelentést készítő nagyvállalatok elkezdték megkövetelni beszállítóiktól karbonkibocsátásuk csökkentését.

Az ENSZ 2015-ben elfogadott fenntarthatósági célkitűzései között fontos szerepet játszik a hetedik témakör, amelyik a megfizethető és zöld energiához való hozzáférés megteremtését várja el a tagállamoktól. Egy lengyel közgazdászok által készített tanulmány szerint ezen a területen jelentős előrelépést tett az Európai Unió valamennyi tagállama. Van olyan ország, amely már 2021-re elérte az ezen a téren kitűzött célok egy részét.

A célok eléréséhez a legközelebb Svédország áll, amelyet Dánia, Észtország és Ausztria követ. Málta javított a legtöbbet, és nagy előrelépést ért el Ciprus, Lettország és Belgium is ‒ bár ezek előtt az országok előtt még hosszú út áll. A kitűzött céloktól Bulgária áll a legtávolabb.

Célkövetés változó tempóban

A tanulmány szerzői szerint az előrehaladás rendszerszintű, és az EU tagállamai közötti különbségek egyértelműen csökkentek. A közgazdászok a 2010 és 2021 közötti időszakot vizsgálták. Hét mérőszámból állították össze mutatójukat, amely jelzi, hogy mennyit lépett előre egy ország a kitűzött célok felé. A kombinált index három eleme az Európai Bizottság által kitűzött három célérték, míg a másik négy érték esetében a 2015-ben a legjobban teljesítő országok szintjét vették alapul a kutatók.

A kutatás szerint több ország már 2021-re elérte a 2030-ra kitűzött célértékeket legalább az egyik mutató tekintetében. Spanyolország, Málta és Portugália például elérte a kitűzött célt a háztartásonként egy személyre jutó átlagos energiafogyasztás tekintetében. Dánia, Írország és Luxemburg elérte az energiatermelékenységre vonatkozó célt, amely a nemzetgazdaságok méretéhez viszonyítja az energiafelhasználásukat.

Svédország, Finnország és Lettország teljesítette azt a célt, hogy a végső energiafogyasztás 40 százalékát megújuló energiaforrásokból, nem kis részben vízierőművekből nyerik. Dánia pedig közel áll a kitűzött célok eléréséhez ‒ Svédország után a második –, annak ellenére, hogy az EU tagállamai közül a legkevesebb előrelépést produkálta az előző évtizedben.

Magyarország 2020-ig ütemesen csökkentette lemaradását, de ez a tendencia 2021-ben megfordult. Hazánk teljesítménye összességében hátulról az ötödik helyre elegendő.

Kevés a hazai megújuló energia

A lengyel közgazdászok tanulmánya összecseng a szakértő tapasztalatával. „Az elmúlt években a hazai vállalatok zöld energia-felhasználásának aránya csökkent” – mondja Suba Levente, a K&H fenntarthatósági vezetője. A K&H fenntarthatósági index-kutatásának 2023 év végi adataiból az derül ki, hogy a hazai cégeknek mindössze 2-3 százaléka vásárol zöld energiát.

A szakértő az energiarendszer fejlesztéséről napvilágot látott információk alapján optimista: „A háztartási napelemek és a napelemparkok terjedése, a villamosenergia-tárolás fejlődése, a szivattyús vízerőmű elképzelése, végső soron az új atomerőművi blokkok egyaránt a tisztább, fenntarthatóbb energiatermelés irányába való elmozdulást jelzik. Így pedig várhatóan gyorsuló tempóban kerülünk közelebb a kitűzött célokhoz, a tiszta és megfizethető energia Magyarországon is egyre nagyobb mértékben elérhetővé válik a háztartások és a vállalkozások számára is” – tette hozzá Suba Levente.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...