- Hirdetés -

Nagyon pörög a hazai lakáspiac

|

A múlt év végére megállt a magyar lakáspiac forgalmának hanyatlása – ezt mutatják az Eurostat legfrissebb, bár egyelőre még csak előzetes adatai. A nemzetközi összevetésből az is kitűnik, hogy bármily nehezek is voltak az elmúlt negyedévek, még így is a magyar számított a kontinens egyik legpezsgőbb nemzeti piacának.

2023-ban – az Eurostat előzetes adatai szerint – 107 ezer lakás cserélt gazdát Magyarországon. Ez 26,1 százalékos visszaesést jelent az előző évi eredményhez képest, s hosszabb távon tekintve is eléggé gyenge ez az eredmény: utoljára 2013-ban regisztráltak ennél kevesebb tranzakciót a piacon.

Maga az éves visszaesés mértéke ugyanakkor nem példátlan: ugyanebben az időben Luxemburgban 43,4 százalékkal, míg Ausztriában 28,2 százalékkal esett a forgalom. Igaz, előfordult fellendülés is: Cipruson – két egymást követő, s kétszámjegyű növekedést hozó szezon után – egy esztendő alatt újabb 31 százalékkal tudott bővülni a lakáspiac. Az uniós statisztika 14 tagországból tart nyilván értékelhető forgalmi adatokat, közülük egyedül Cipruson nőtt tavaly a kereskedés intenzitása.

Az Eurostat közlése a hazai forgalomcsökkenés dinamikájába is betekintést nyújt. Az adatok szerint 2023 első negyedében a tranzakciószám 30,8 százalékkal múlta alul az egy esztendővel korábbit, míg az utolsó negyedévben ez a mutató már csak 6 százalékos elmaradást jelzett. Az év végére az esés lényegében meg is állt, az október-decemberi forgalom csupán 0,8 százalékkal maradt el a július-szeptemberitől. Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője szerint ezek az adatok visszaigazolták a közvetítő kollégái tapasztalatait, miszerint a CSOK változásainak bejelentése után megszaporodtak az előrehozott vásárlások is, illetve sokan már akkor előszerződésekkel készültek az új kedvezmények januári bevezetésére. Ez az élénkülés – ugyancsak az ingatlanosok tapasztalatai szerint – megmutatkozott az idei első negyedévben is, így reálisan lehet azzal számolni, hogy ezzel megállt a forgalom csökkenése, amit majd legközelebb a statisztika is megmutat.

A tavalyi utolsó negyedév nem mindenhol hozott a hazaihoz hasonlóan megnyugvást: az előző negyedévhez képest tíz százaléknál is nagyobb visszaesést regisztráltak Franciaországban (-13,6%) és Cipruson (-11,9%), míg hasonló mértékű növekedést Spanyolországban (15,3%), Bulgáriában (14%) és Hollandiában (11,6%). Ám ezek az adatok csak önmaguk múltjához viszonyítva jellemezhetik az egyes nemzeti piacokat, azok összehasonlítására – akárcsak a puszta tranzakciószámok – az eltérő méretek miatt nem alkalmasak. Viszont, ha a forgalmi adatot az ország lélekszámával vagy a lakásállományának méretével arányosítjuk, akkor már olyan mutatókat kaphatunk, melyekkel összevethetjük az egyes helyi piacok „pörgősségét” is.

2023-ban Franciaországban volt a legintenzívebb piac, ahol 100.000 lakosra 1.413 lakáseladás jutott. E mércével mérve Bulgária (1.394) és Finnország (1.161) fért még fel a dobogóra. A csendes piacok listáját Ausztria (435) vezeti, megelőzve Szlovéniát (462) és Írországot (912). Magyarország e tekintetben a középmezőnyben végzett (1.115), ám más az eredmény, ha nem a lakosságszámhoz, hanem az otthonok számához viszonyítjuk a forgalmat. Így az 1.000 lakásonkénti 24 adásvétellel Magyarország is felfér a dobogóra Franciaország (26) és Hollandia (25) mögé. A listát ekkor is Szlovénia (12) és Ausztria (8) zárja.

Ha ezzel a mutatóval egy hosszabb időtávot, például az Eurostat lakásindexe által lefedett évek (2015-2023) átlagát vizsgáljuk, akkor kiszűrve az évi ingadozásokat még megbízhatóbb képet kaphatunk az egyes piacok jellemző hőfokáról. Így azt kapjuk, hogy a statisztikával követett országok mezőnyében a leglanyhábbnak az osztrák (11 adásvétel/ezer lakás), a szlovén (15) és a portugál (20) lakáspiac bizonyult. Míg a legpezsgőbb a francia és a holland (30), a finn (31), s ezeket is megelőzve a magyar (32) piac volt az elmúlt kilenc évben.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...