Kiderült, mennyi idő jut politikai reklámokra

A Nemzeti Választási Bizottság (NVB) csütörtöki ülésén döntött az Európai Parlament (EP) magyar tagjainak választásán listát állító jelölőszervezetek politikai reklámjainak közzétételére rendelkezésre álló közszolgálati és RTL-es műsoridő felosztásáról.

A választási eljárásról szóló törvény szerint az EP-választást megelőző kampányidőszakban a listát állító pártok politikai reklámjainak közzétételére 300 perc áll rendelkezésre – írja az NVB tájékoztatása alapján az MTI.

Az NVB tizenegy listát vett nyilvántartásba az EP-választásra, ezek a következők: Fidesz-Magyar Polgári Szövetség - Kereszténydemokrata Néppárt; Demokratikus Koalíció - Magyar Szocialista Párt - Párbeszéd-a Zöldek Pártja; Jobbik - Konzervatívok; LMP - Magyarország Zöld Pártja; Magyar Kétfarkú Kutya Párt; Második Reformkor Párt; Megoldás Mozgalom; Mi Hazánk Mozgalom; Mindenki Magyarországa Néppárt; Momentum Mozgalom; Tisztelet és Szabadság Párt.

A tizenegy listát állító jelölőszervezet listánként 27 perc 16,3 másodperc időtartamban teheti közzé politikai reklámját a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt.-nek a legnagyobb éves átlagos közönségaránnyal bíró médiaszolgáltatásában (rádióban és televízióban).

A választási kampányban a jelöltek, jelölőszervezetek népszerűsítését célzó politikai reklám televízióban, rádióban jelenik meg. A törvény szerint a nem közszolgálati médiaszolgáltatók nem kötelesek ilyen jellegű politikai reklámot sugározni, de ezt vállalhatják. A jogszabály szerint amennyiben a közszolgálatinak nem minősülő, országosan elérhető lineáris médiaszolgáltatást nyújtó szolgáltatók biztosítani kívánják politikai reklám közzétételének lehetőségét, ezt kötelesek közölni a NVB-vel.

A nem közszolgálati médiaszolgáltatóknak április 20-án 16 óráig volt lehetőségük ilyen bejelentést tenni, a határidő lejártáig mindössze egy kereskedelmi médiaszolgáltató jelentkezett be: a Magyar RTL Televízió Zrt., amely 150 percben jelölte meg a közzététel összes időtartamát. Az NVB csütörtöki döntése alapján a listát állító tizenegy párt, illetve pártszövetség egyenként 13 perc 38,15 másodperc műsoridőre jogosult az RTL műsorában.

A választási eljárásról szóló törvény szerint az EP-választás kampányában a nem közszolgálati médiaszolgáltató egyenlő feltételek mellett teheti közzé a listát állító jelölőszervezetek politikai reklámjait, közös lista esetén a jelölőszervezetek együttesen jogosultak a politikai reklám megrendelésére. A politikai reklámhoz véleményt, értékelő magyarázatot fűzni tilos. A politikai reklám közzétételéért a médiaszolgáltató ellenszolgáltatást nem kérhet és nem fogadhat el.