Így pörgetik fel a nagy sportesemények a turizmust

Az idei év két nagy sporteseménye, a németországi foci-Eb és a párizsi olimpia nem csupán a szurkolókat hozza lázba, hanem felpörgeti a turizmust is. Jó néhány sportrajongó személyesen szeretné átélni az élményt, még akkor is, ha ennek érdekében jó mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk.

Egy az American Express Travel által elvégzett felmérés szerint a sportturizmus lesz az idei év egyik legfontosabb globális utazási trendje. Az általuk megkérdezettek lelkes sportturisták közel háromnegyede maga is sportol, míg 71 százalékuk hatalmas rajongónak tartja magát.

A további mozgatórugóik közé tartozott a kedvenc sportcsapat személyes megtekintése (35 százalék), az a vágy, hogy egy igazán nagy sport- vagy kulturális eseményt a saját szemükkel láthassanak (34 százalék), valamint a kedvenc sportolójuk megtekintése (20 százalék).

Németországi kaland

A június 14. és július 14. között zajló németországi labdarúgó-Európa-bajnokság ismét fellelkesítette a hazai futballrajongókat, akik immár egymás után a harmadik Eb-n szurkolhatnak a helyszínen a magyar csapatnak. A kontinenstorna megrendezése nagy lehetőségeket kínál a németországi turizmus számára. Az 51 meccsre 2,7 millió látogatót várnak a stadionokba, illetve hétmillió vendéget a Fan Zone rajongói tereken és a nyilvános szurkolásokon. A 22 meccsnapon a tíz német vendéglátó város átfogó programot kínál a focirajongóknak és a külföldről érkezőknek.

A Német Turisztikai Hivatal részéről arra számítanak, hogy az Eb által akár négy százalékkal is megnőhet a németországi beutazó turizmus vendégéjszaka-volumene. Ugyanakkor a sportesemény nagy lehetőséget ad arra is, hogy tovább erősödjön a vendéglátó ország imázsa. Ezt az előrejelzést a turisztikai hivatal a korábban megrendezett nagyszabású sportrendezvények hatását vizsgáló átfogó tanulmányok kiértékelésére alapozza, illetve az eddigi előfoglalási adatok trendjére az Eb hónapjaiban.

A Kiwi.com-on keresztül a kontinenstorna időszakában 59 százalékkal több foglalás érkezett németországi út célokra, mint egy évvel korábban, és érthetően az ottani városok népszerűségét is átrendezte az Eb. Míg tavaly Berlin, Stuttgart, Dortmund, Nürnberg és Düsseldorf volt a legnépszerűbb, addig az idén Stuttgart átvette a vezetést, ezt követi Berlin, Dortmund, Köln és Hamburg. A foglalási adataik alapján a vizsgált időszakban a magyar utazók átlagosan 4-5 napot töltenek Németországban.

Ötkarikás számok

Az Eb mellett a másik nagy nyári sportesemény a július 26. és augusztus 11. között megrendezendő olimpia lesz, amelyre mintegy hárommillió turistát várnak Párizsba, ami akár 4 milliárd euróval is növelheti a turisztikai kiadásokat. A játékok várhatóan összességében 15 millió nézőt vonzanak majd. Ráadásul az olimpia a főváros legikonikusabb helyszínei, például az Eiffel-torony, a versailles-i palota és a Champs-Élysées közelében zajlanak.

„Azok a turisták, akik nem az ötkarikás játékok miatt mennek a francia fővárosba, valószínűleg el fogják kerülni ezeket az ikonikus helyeket. Ez pedig nem segíti majd a vezetett séták és túrák szervezőit” – mondta el Alexander Göransson, az Euromonitor International vezető tanácsadója, aki hozzátette, hogy mivel a repülőterek is zsúfoltak lesznek, ezért a nem a sportesemény miatt utazóknak azt tanácsolják, hogy ha egy mód van rá, ne három nappal a megnyitó előtt és a záróünnepség után utazzanak.

A szakértő szerint az olimpiának rengeteg pozitív hozadéka lesz Franciaország számára. Nemcsak a vendéglátás, hanem az egész turizmus számára is előnyös lesz, és az Euromonitor International arra számít, hogy az olimpiának is köszönhetően 2025-től folyamatosan növekszik az országba és ezen belül is Párizsba érkezők száma.

 

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.