A bajor prémiumgyártó a BMW V12 LMR győzelme után negyed évszázaddal néz ismét farkasszemet a Le Mans-i 24-órás futam „Hypercars” kategóriájában, amelyben a BMW Art Cars kollekció huszadik, Julie Mehretu által ihletett guruló műalkotása is megméreti magát. A két BMW M Hybrid V8 versenyautó mellett az FIA World Endurance Championship (FIA WEC) LMGT3 kategóriájában két BMW M4 GT3 versenyautó is rajthoz áll.
2024. június 15-én, szombaton a BMW M WRT csapat két BMW M Hybrid V8 versenyautóval és hat pilótával vág neki a motorsport minden bizonnyal legkeményebb megmérettetésének. Az év hosszútávú futamának „Hypercars” kategóriájába kilenc gyártó összesen huszonhárom versenyautót regisztrált. A 15-ös rajtszámmal induló BMW M Hybrid V8 versenyautó volánja mögött a svájci Raffaele Marciello, a belga Dries Vanthoor és a német Marco Wittmann hármasa, a 20-as rajtszámot viselő BMW M Hybrid V8 versenyautóban pedig a dél-afrikai Sheldon van der Linde, a holland Robin Frijns és a német René Rast triója foglal majd helyet. Utóbbi versenyautó a BMW Art Cars kollekció huszadik guruló műalkotása, amelyet a világhírű New York-i művész, Julie Mehretu „performatív festményként” álmodott valóra és május 21-én, a párizsi Pompidou központban ünnepelte világpremierjét.
Az FIA World Endurance Championship (FIA WEC) LMGT3 kategóriájában a BMW M WRT csapat két BMW M4 GT3 versenyautót is rajtrácsra gurít Le Mans-ban. A 31-es rajtszámot viselő autóban a brazil Augusto Farfus, az indonéz Sean Gelael és a nagy-britanniai Darren Leung triója, míg a 46-os rajtszámmal induló versenyautó volánja mögött a belga Maxime Martin, az olasz Valentino Rossi és az ománi Ahmad Al Harthy hármasa foglal majd helyet.
A BMW Le Mans-i története
A negyed évszázad utáni csúcskategóriás visszatérés okán a BMW idén júniusban Le Mans-i történetét is megünnepli. A versenypályára kilátogató több mint 300 000 motorsport-rajongó az 1999-es BMW V12 LMR versenyautót és Alexander Calder 1975-ös BMW 3.0 CSL guruló műalkotását is élőben tekintheti meg.
A BMW első sikeres Le Mans-i szereplését 1939 hozta el a BMW 328 Touring Coupé főszereplésével. A modell a kategóriagyőzelem mellett az abszolút ranglista ötödik helyén végzett. A bajor prémiumgyártó ezt követően csak az 1970-es években keltett ismét feltűnést Le Mans-ban, kiváltképp a Jochen Neerpasch és Hervé Poulain által közösen életre hívott, 1975-ben debütált első BMW Art Car modellel. Ezt követte a Frank Stella által készített BMW 3.0 CSL modell 1976-ban, a Roy Lichtenstein által megálmodott BMW 320i Turbo 1977-ben és az Andy Warhol ihlette BMW M1 versenyautó 1979-ben. A Le Mans-ban rajtrácsra guruló műalkotások sorát Jenny Holzer 1999-es BMW V12 LMR modellje és Jeff Koons 2010-es BMW M3 GT2 versenyautója színesíti.
A BMW M Motorsport az 1990-es években szerezte legnagyobb versenysikereit, a BMW V12 LMR versenyautó 1999-ben aratott Le Mans-i győzelme azonban mind közül kiemelkedik. A 15-ös rajtszámú versenyautó volánja mögött a francia Yannick Dalmas, az olasz Pierluigi Martini és a német Joachim Winkelhock foglalt helyet. 1995-ben egy olyan versenyautó győzött Le Mans-ban, amelyet BMW által fejlesztett erőforrás hajtott: a BMW McLaren F1 GTR. 2018-ban és 2019-ben a BMW M Motorsport a BMW M8 GTE versenyautóval képviselte magát a megmérettetésen.
Vincent Vosse (a BMW M WRT csapat főnöke): „Negyedszer megyünk Le Mans-ba, de most először indulunk a csúcskategóriában. Rendkívüli büszkeséggel tölt el minket, hogy a BMW színeiben versenyezhetünk és hogy az eddigi legnagyobb létszámú csapattal érkezünk Le Mans-ba. Ezek a gondolatok azonban csak néhány percig foglalkoztatnak minket, hiszen az igazán fontos az előttünk álló verseny. A „Hypercars” kategóriában nehezen megjósolhatók az esélyeink. Eseménydúsan és ígéretesen vágtunk neki a szezonnak, egészen addig azonban semmiben sem lehetünk biztosak, amíg ki nem gurulunk a pályára. Ott látjuk majd, hogyan állunk. Ami az LMGT3 kategóriát illeti, a célunk az, hogy behozzuk a Spában elvesztett pontokat. Imolában a stratégiával nyertünk, de Spában nagyon pechesek voltunk. Az volt az eredeti tervünk, hogy a tabella élén érkezünk Le Mans-ba, de ez nem sikerült, így a cél az, hogy itt felzárkózzunk. Versenyképes autónk és nagyszerű pilótáink vannak, így arra fogunk törekedni, hogy tökéletes és hibátlan versenyt fussunk. Mindannyian tudjuk, hogy a 24-órás versenyeken ez általában kifizetődő.”
Augusto Farfus: „Van egy befejezetlen ügyem Le Mans-ban, a BMW M Motorsport színeiben ugyanis ott mindig peches voltam és még soha nem sikerült célba érnem. Most természetesen azért érkezem, hogy változtassak ezen. Az FIA WEC idei első futamain a BMW M4 GT3 versenyautóval rendkívül erős tempót autóztunk, noha sajnos ezt Spában nem tudtuk pontokra váltani. Hiszem, hogy egy olyan tapasztalt csapattal, mint amilyen a WRT, magas elvárásokkal érkezhetünk a Le Mans-i 24-órásra.”
Valentino Rossi: „Elérkezett a nagy pillanat. Ez lesz az első szereplésem a világ leghíresebb versenyén, a Le Mans-i 24-óráson. Nagyon boldog és büszke vagyok, hogy a BMW M WRT csapat színeiben gurulhatok fel a rajtrácsra. Tavaly óta már ismerem a pálya vonalvezetését, hiszen a Road to Le Mans versenyen is részt vettem és nagyon szeretem. Egy hosszú hetet fogunk itt eltölteni, készen állunk. A szezon első futamain jó pár kiváló teljesítményt elértünk, Le Mans-ban azonban újra meg kell találnunk magunkat, a sebességünket és versenyképességünket. Remélem, hogy erősek leszünk. Alig várom már ezt az élményt!”