Az okostelefonok egyre fontosabb szerepet játszanak az online vásárlások során, ennek megfelelően a felhasználók elvárják, hogy mobilra optimalizált felületeik vagy mobilalkalmazásaik legyenek a webáruházaknak – többek között ez derül ki a Reacty Digital átfogó éves e-kereskedelmi felméréséből, mely a 18-79 éves magyar lakosság körében vizsgálja az online vásárlással kapcsolatos attitűdöket, szokásokat. A fordítóprogramok és a globális logisztika segítségével egyre inkább tűnnek el a korlátok, így bár a többség magyar nyelvű webáruházakat preferál, a távol-keleti piacterek jelentősége is növekszik, elsősorban az olcsó termékeknek köszönhetően.
Továbbra is a ruházat a legnépszerűbb online, a kategória évek óta a lista élén áll, az elmúlt egy évben az online vásárlók kétötöde (42%) rendelt ide tartozó terméket. Az egészséghez kapcsolódó termékek is őrzik helyüket a toplistán, amire ebben az évben a barkács és kerti termékek, a játék-ajándék, valamint a háztartási- és vegyiáruk fértek fel, ezekből a kategóriákból tízből három online vásárló rendelt a megelőző egy évben.
A sokáig élmezőnyben lévő háztartási kis- és nagygépek kategória az elmúlt évek folyamatos csökkenése után kimaradt a TOP5-ből, de továbbra is a rendelők negyede választotta ezt a kategóriát (is).
Kis képernyőn is nagy élmény kell
Az utóbbi évek egyik meghatározó e-kereskedelmi trendje az okostelefonon történő vásárlás. Évről évre egyre többen vannak, akik legalább a vásárlási folyamat egy részét (pl. információszerzés, rendelésleadás, fizetés) ilyen eszközön végzik, a 2024-es felmérés alapján az online vásárlók közel háromnegyede (73%) tesz így, míg három évvel ezelőtt még csak tízből hatan (60%) nyilatkozták ezt.
Ezzel párhuzamosan csökkenő tendencia látszik az asztali számítógépek, illetve laptopok használatában, így egyértelmű az átrendeződés a kisebb képernyők irányába. Nem meglepő hát, hogy minden második (55%) online vásárlónak fontos, hogy a webáruház mobilról/tabletről is könnyen kezelhető legyen, akár optimalizált weboldal, akár saját applikáció segítségével. Az okostelefont/tabletet használók több mint fele (56%) inkább az utóbbi verzióra szavaz, bár a reszponzív weboldal kedvelői (37%) sincsenek kevesen, egy szűk réteg (7%) pedig bizonytalan abban, melyiket részesíti előnyben.
A többség magyar nyelvű webáruházból rendel szívesen
Az online vásárlók háromnegyedének (76%) fontos, hogy a webáruház magyar nyelven elérhető legyen, 49 százalék számára ez kiemelt tényező. Ezzel összhangban az online vásárlók több mint fele (54%) csak magyar nyelvű weboldalról rendelt az elmúlt egy évben. A nőkre jellemzőbb, hogy az anyanyelvükhöz ragaszkodnak, mint ahogy az idősebbekre és a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezőkre is.
Minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy vásárolt valamilyen külföldi oldalról akár eredeti nyelven használva azt, akár a böngésző által kínált automatikus fordítást igénybe véve. A legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők fele (49%) vásárolt valamilyen külföldi oldalról, így körükben legmagasabb ez az arány, de közöttük vannak legnagyobb arányban azok is, akik nem tudják eldönteni, vagy nem emlékeznek pontosan. A fordítóprogramok fejlődésével ma már pillanatok alatt magyar nyelvűvé alakítható bármilyen webáruház, ha ez jó minőségben történik, akkor a felhasználó akár észre sem veszi, hogy nem hazai oldalt használ.
Egyre többen próbálják ki a külföldi riválisokat
A külföldi oldalak közül egyértelműen az újonc Temu a legnépszerűbb, tízből négy (39%) online vásárló rendelt innen az elmúlt egy évben, a nők átlag feletti arányban. A nők egyébként is hajlamosabbak olyan terméket rendelni, melyet online hirdetésben láttak, így a Temu intenzív reklámkampánya elsősorban őket szólítja meg. Az oldal ráadásul magyar nyelven is olvasható, aminek köszönhetően még szélesebb réteget tud elérni. A SHEIN-ről az online vásárlók 15, AliExpress-ről pedig 13 százaléka vásárolt a vizsgált időszakban, a többi felsorolt webáruházból (pl. Amazon, Wish, Zalando) ennél kevesebben.
A külföldi rendeléseknek kedvez, hogy az online vásárlók bő fele (55%) szívesen vár hosszabb szállítási időt is, ha cserébe olcsóbban kaphatja meg a rendelését, tízből négy (40%) online vásárlót pedig nem érdekel, hogy valójában kitől vagy honnan vásárol, amíg azt a terméket / szolgáltatást kapja, amit megrendelt. Csupán az online vásárlók harmada (33%) jelezte, hogy saját bevallása szerint figyel arra, hogy inkább hazai cégektől, vállalkozóktól rendeljen a külföldiek helyett.
A külföldi weboldalak előnye a vásárlók szerint, hogy olcsóbban juthatnak hozzá a termékekhez és nagyobb választékot találnak ezekben az áruházakban, akár olyasmit is, ami hazai szinten nem elérhető. Ellenérv a szemükben, hogy általánosságban kevésbé bíznak meg ezekben a külföldi, sokszor csak angol nyelven elérhető webshopokban, bár kellően alacsony ár esetén akár azt a kockázatot is könnyebben bevállalják, hogy mégsem kapják meg a terméket, vagy a vártnál rosszabb minőségben. Néhány vásárlót a hosszú szállítási idő is inkább a hazai webáruházak felé terel, hiszen bizonyos esetekben az alacsonyabb ár sem kompenzálja, hogy 3 nap helyett 3 hetet kell várni a csomagra.