- Hirdetés -

Kevés hazai kkv rendelkezik fenntarthatósági stratégiával

|

A hazai kkv-knak az ESG terén szemléletformálásra, képzésre és konkrét eszközökre van szükségük - derül ki a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) kutatásából. A BGE ezen igényekre válaszul Magyarország legnagyobb üzleti képzőhelyeként számos, fenntarthatósággal kapcsolatos képzést indított már és tervez indítani a karbon managementtől az ESG beszámoláson át a CSRD jelentés készítésig, hogy hozzásegítse az üzleti vállalkozásokat az ESG törvényi előírásoknak való megfeleléshez.

A BGE kiválósági központjainak egyike, a Fenntarthatóság Gazdasági és Társadalmi Kiválósági Központ (CESIBUS) 2022-23-ban átfogó kutatást folytatott arról, hogyan viszonyulnak a magyar kis- és középvállalkozások a fenntarthatósághoz és az ESG követelményekhez (kutatók: Dr. Győri Zsuzsanna, Dr. Reicher Regina Zsuzsánna és Dr. Kolnhofer-Derecskei Anita).

A kutatás rámutatott, hogy a kkv-vezetők – különösen a tulajdonosok – nyitottak az akár szigorúbb regulációk betartására is, és motiválják őket a szabályok, azonban jelentős szerepet játszanak náluk a morális, belső motivációk is. Az eredmények szerint a kkv-knak szemléletformálásra, képzésre és konkrét eszközökre van szükségük. A nagyvállalatoknak pedig meg kell érteniük a kkv-k igényeit, és segíteniük kell őket az ESG beszámolásban ahhoz, hogy saját ESG kötelezettségeiket teljesíteni tudják.

„Magyarország legnagyobb üzleti képzőhelyeként kiemelt szerepet kívánunk játszani az ESG törvényben meghatározott ESG képzések területén, akkreditált képzőhelyként kívánjuk képzéseinkkel támogatni az üzleti szektort a fenntarthatósági céljaik elérésében, a karbon managementtől az ESG-CSRD jelentés készítésig” - hangsúlyozta Dr. Horváth Levente, a BGE Fenntarthatósági és Esélyegyenlőségi Iroda vezetője.

32 órás jelentéskészítő képzés indul szeptemberben a hazai kkv-knak

A BGE, az effekteam és a denxpert közös ESG-CSRD felkészítő műhelyben elérhető speciális, gyakorlatorientált „CSRD Jelentést készítő szakember” képzést azoknak ajánlja, akik számára a következő években időszerű lesz a CSRD-alapú fenntarthatósági jelentéstétel és ESG beszámolás teljesítése, amelyhez rendszert kívánnak építeni, de nincs meg a belső tudásuk a megvalósításhoz. A 32 órás, személyes jelenlétű oktatás tervezetten 2024. szeptember 12-én indul a BGE Markó utcai épületében.

Pénzügyi tudatosság és ESG szabályozás – A hazai kkv-k mindössze 4 %-a rendelkezik ESG stratégiával

A BGE Fenntarthatóság Gazdasági és Társadalmi Kiválósági Központja egy másik, friss kutatásában azt vizsgálta, hogy pénzügyi értelemben mennyire tudatosak a magyar vállalkozások. A kifejezetten gazdasági kérdések mellett itt is kíváncsiak voltak a kutatók az ESG kapcsolódásokra (kutatók: Dr. Kása Richárd és Dr. Tóth Róbert).

Eszerint a vállalkozások vezetői, bár hallottak már a témáról, például a zöld hitelekről, nem érzik, hogy biztosan ismernék a fogalmat, illetve a kapcsolódó MNB-szabályozást. A közepesnél erősebben egyetértenek azzal, hogy a zöld beruházások hozzájárulnak az egész gazdaság zöldítéséhez és hogy a fenntarthatóság az ESG-n keresztül egyre erősebben beépül a normál gazdasági és üzleti működésbe, sőt, hogy ezek javítják a jövőbeni pénzügyi teljesítményt és a versenyképességet. Ennek ellenére nem kísérik figyelemmel a kapcsolódó EU-s szabályozás és negatív ösztönzők változását, és egyelőre még nem is kezelik stratégiai, koncepcionális szinten az ESG bevezetését. Csak a megkérdezettek 9,4%-a nyilatkozott úgy, hogy gondolkodik ESG rendszer bevezetésén, 7,2% hozott döntést erről, 8,8%-nak van írott terve erre vonatkozóan. A cégek csupán 4%-a rendelkezik ESG stratégiával, és elenyészően, 1% alatt van azok aránya, akik már kiválasztották az ESG adatgyűjtésért felelős személyt, illetve már dolgoznak az ESG beszámolójukon.

Ez abból a szempontból is érdekes, hogy bevallásuk szerint a tevékenység szintjén sokkal többen foglalkoznak kapcsolódó kérdésekkel. A megkérdezett cégek nagy mértékben használnak környezetbarát technológiákat, figyelnek az egészséges és biztonságos munkakörnyezetre, a sokszínűségre, esélyegyenlőségre, illetve általában a társadalmi felelősségvállalásra. Itt jelennek meg a rejtett, implicit vonatkozásai az ESG-nek. A vállalatméret, illetve az árbevétel szerint szignifikáns eltérés tapasztalható, a nagyobb vállalatok ebben a tekintetben is tudatosabbak mind a tevékenységben, mind az arról szóló kpommunikációban.

A motiváció szintjén a kkv-k elvárják a kapcsolódó kedvezőbb banki és állami hitellehetőségeket, EU-s pályázati lehetőségeket, érzik az energiaárak és az értékláncszereplők által támasztott nyomást, illetve a folyamatok fejlesztésének lehetőségét is azonosították. A pénzügyi tudatosság vonatkozásában az említetteknél kevésbé erős motivációként azonosították a fogyasztók vagy a munkavállalók nyomását.

A fenntarthatóság irányából induló másik kutatás eredményeit erősíti az is, hogy az ESG-vel kapcsolatban gátló tényezőnek érzik a nem elég szigorú szabályozást, valamint a pénzügyi és emberi erőforrás hiányát. Ez is alátámasztja, hogy mind a nagyvállalatoknak, mind az államnak támogatnia kell a szakemberek képzését, valamint rendelkezésre kell bocsátani a megfelelő pénzügyi forrásokat és az ezekkel kapcsolatos kellő információkat is.

A vállalati és üzleti szférában kulcsfontosságú fogalom az ESG

Az ESG rövidítés az E, environmental: környezeti; S, social: társadalmi és G, governance: vállalatirányítási szavakból áll össze. Az ESG lényege, hogy a fenntarthatóságért végzett munkát teszi láthatóvá és mérhetővé, egyelőre jellemzően a közép- és nagyvállalatok esetében. A magyar kkv-k azonban többnyire nem kommunikálnak a fenntarthatóságról. Ha kommunikálnak is, más módon fogalmaznak, mint a nagyvállalatok, és nem ismerik jól a szakmai kifejezéseket a témával kapcsolatban. Ez a beszállítói kapcsolatokban, de az ESG szabályozás betartásában is okozhat nehézségeket.

Az ESG keretrendszernek való megfelelés már rövid távon érinteni fogja a hazai kkv-kat, még ha első körben nem is kötelezettségként, hanem a beszállítói láncokon belül érzékelt elvárásként. A felmérések alapján még a nagy cégek esetén sem áll rendelkezésre saját kapacitás a feladatra, így a kisebbeknél ez kritikus kérdés lehet majd. A versenyképesség megőrzése érdekében is kifejezetten fontos az állami szervek segítségnyújtása, például a megfelelő képzések akkreditációja. Sőt, a BGE kvantitatív eredményei alapján a kkv-k kifejezetten várják a fenntarthatóság terén az állami felelősség- és szerepvállalást.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...