- Hirdetés -

Még alkudozhatnak a vevők az ingatlanpiacon

|

A kereslet élénkülése idén tavasszal tovább javította az eladók pozícióit a lakáspiacon, így kisebb tere maradt az alkuknak. Ennek ellenére a vásárlás utolsó fázisa egyes esetekben még mindig igen jelentős megtakarítást kínálhat a vevők számára.

Ez év elején is kitartott az érdeklődés növekedése a lakáspiacon, így az OTP Ingatlanpont tapasztalatai szerint a március-májusi forgalom már a 2022 tavaszi lendületet idézte. Ennek megfelelően az alkuk lehetősége – igazodva az előző negyedév trendjéhez –, bár kis mértékben, de tovább szűkült. Az OTP Ingatlanpont friss statisztikái alapján országos átlagban 6,4 százalékot „beszélhettek le” a vevők az általuk kiszemelt otthonok árából a vásárlás végfázisában, az utolsó irányárhoz képest. Ez 0,1 százalékponttal kisebb, mint amit a téli hónapokban elérhettek.

Vidéken általános volt a vevők alkupozíciójának csökkenése, a legnagyobb mértékben a megyei jogú városokban (-6,3% → -5,5%), csekélyebb a kisebb városokban (-7,9% → -7,5%) míg a községekben leginkább stagnált (-7,9% → -7,8%). Március és május között Budapest bizonyult trendtörőnek (-3,0% → -3,2%), ám ott már a megelőző hat hónapban igen erős volt az alkuk gyengülése (-4,6% → -3,0%).

A különféle otthonok esetében egybehangzó volt a változás, a legerősebb csökkenés a panellakásoknál mutatkozott (-4,6% → -3,5%). Most mindenütt ezek a – hasonlóságuk és tömegességük miatt könnyebben árazható – otthonok kínálják a legszűkebb pályát az alkudozó vevőknek. Az átlagosan elérhető vevői alku a fővárosban 2,7, a megyeszékhelyeken 3,6, míg a kisebb városokban 4,4 százalék.

A hagyományos építésű lakásoknál és a házaknál egyaránt 0,3 százalékponttal mérséklődött az átlagos alkulehetőség (-4,4% → -4,1%, illetve -8,3% → -8,0%). Ezen belül a lakásoknál a megyeszékhelyeken (-5,8% → -4,6%), míg a házaknál a kisebb városokban (-9,0% → -8,3%) volt a legnagyobb léptékű a változás.

A tavasz végére kialakult alkuszintet Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője azzal jellemzi, hogy ennél alacsonyabbat legutóbb 2022 nyarán láthattunk, még mielőtt az akkor felerősödő rezsiaggodalmak pontot tettek a lakáspiaci száguldás végére. Az előzetes adatok szerint a forgalom bővülése folytatódik idén, így a szakember számítása szerint az alkuk további visszaszorulására számíthatunk az előttünk álló hónapokban.

Ám e tendencia egyáltalán nem jelenti azt, hogy ne lehetne egy-egy konkrét vételnél jelentős megtakarítást elérni, ha a vásárló kihasználja az alkuban rejlő lehetőségeket is. Erre számos példával szolgáltak az OTP Ingatlanpont segítségével zajlott tavaszi tranzakciók is.

A leglátványosabb eredményt egy Tisza-menti városban érte el az a vásárló, akinek az ár 57 százalékát sikerült lealkudnia. A fél évszázadosnál is idősebb, felújítandónak mondott családi házat így mintegy 1 millió 250 ezer forintért szerezhette meg. Lehetett jó állapotú házat is venni nagy arányú alkuval, például egy kis somogyi faluban az eredetileg mintegy 43 millióért hirdetett ingatlant végül 17 és fél millióval olcsóbban vihette el a vevő. De még nem is ez volt a legnagyobb nominális megtakarítás. A főváros szomszédságában egy 250 négyzetméteres, átlagos állapotú ház nem egészen három hét alatt a hirdetettnél kereken 25 millióval olcsóbban, 80 millióért kelt el. Ez utóbbi arra is példa, hogy nem csupán a hosszas sikertelen hirdetési próbálkozások alapozhatnak meg egy-egy alkunak. Egy nagyjából száz éves, de kiváló állapotú fővárosi, VI. kerületi lakás mindössze egyetlen nappal a meghirdetése után kelt el mintegy 100 millióért, úgy, hogy a vevő már lealkudott az árából közel 8 milliót. A legállhatatosabbnak egy szinte új, balatoni családi ház eladója bizonyult. Ő még 2022 tavaszán, a piaci pezsgés idején kezdte hirdetni a déli parti otthonát, amit végül mostanra sikerült eladnia közel 4 százalékos alku után, mintegy 87 millióért.

Bár a nagyobb arányú engedmények gyakoribbak a kisebb településeken és a nem különösebben jó állapotú családi házaknál, a tavaszi forgalmi adatok is azt igazolják, hogy szinte mindenütt felbukkanhat ilyen lehetőség. Így most lehetett jó, illetve átlagos állapotú hagyományos építésű lakást venni borsodi, illetve békési nagyobb városokban megtakarítva a vételár 29 százalékát is. A nógrádi megyeszékhelyen még átlagos panellakást is adtak el 26 százalékos engedménnyel. Sőt Budapesten, ahol egyébként a leghamarabb kezdtek szűkülni a vevők lehetőségei, még most is elérhető volt – egy XXII. kerületi garzonlakás esetében – a 17 százalékos alku.

Természetesen az idei tavasz is hozott példákat arra, hogy az adásvétel finisében az érdeklődés felfelé hajtotta az árakat. E tekintetben egy átlagos állapotú, félévszázados családi ház mutatkozott a legvonzóbbnak a Karcagi járásban. Azért végül 1 millióval többet, azaz mintegy 16 százalékos felárat fizetett az új tulajdonosa. Az eset érdekessége, hogy ezt megelőzően mintegy tíz hónapig hirdették eredmény nélkül az ingatlant. Sokkal hamarabb elkelt – kevesebb mint három hét alatt – az a két fővárosi ingatlan, amely a legtöbb váratlan pénzt hozta az eladójának. Mindkettő kiváló állapotúnak mondott, 120 négyzetméter körüli lakás, az egyik az V. kerületben, a másik a XV. kerületben várt vevőre, s az alku során egyaránt 8-8 millió forinttal nőtt a vételáruk.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...