- Hirdetés -

Kemény évük volt a médiaügynökségeknek

|

Tavaly nőtt a 15 legnagyobb médiaügynökség együttes árbevétele, azonban ennek a mértéke messze elmaradt az inflációtól. Nem tett jót az állami költés stagnálása, de összességében a piaci ügyfeleknek dolgozó médiaügynökségek számai sem mutatnak sokkal jobb képet.

A legnagyobb hazai médiaügynökségek üzleti teljesítménye azért érdekes, mert egész pontos képet mutat a hirdetési piac tavalyi évének alakulásáról. Gyorsan lelőve a poént: nem túl szép ez a kép. A 15 legmagasabb árbevételt elérő médiaügynökség együttes nettó árbevétele 2023-ban kicsivel több mint 236 milliárd forintot tett ki, ez 2022-höz képest 7,4 százalékos bővülés. Egy szolidabb inflációjú évben ez egész jól nézne ki, de tavaly 17,6 százalékot tett ki a pénzromlás éves mértéke.

Magyarán ez reálértéken jó 10 százalékos csökkenést jelent. Ez kicsit rosszabb annál, mint ami a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) által publikált számokból látni. Nyilván nem teljes az átfedés, hiszen az MRSZ-féle kommunikációs torta esetében nem pusztán a legnagyobb szereplőket vizsgálták, valamint összevontan kezelték a média- és a kreatívügynökségeket. Mindenesetre ezen a téren reálértéken 3,2 százalékos mínuszt publikáltak a tavalyi évre vonatkozóan.

Érdemes ennek kapcsán visszatekinteni 2020-ra, amikor a Covid miatt az első fél évben egy rövid időre kis túlzással leállt a piac. Abban az esztendőben a top 15 médiaügynökség 2,3 százalékos csökkenést realizált az árbevétel terén, mindezt 3,3 százalékos infláció mellett. Azaz a 2020-as esztendő tulajdonképpen jobb volt, mint a tavalyi. Sőt, ebből a szempontból már a 2022-es is meglehetősen viharvertnek számított. Akkor a top 15 médiaügynökség 5,4 százalékos növekedését falta fel a 14,5 százalékos infláció.

Más ligában

Az ügynökségek adózott eredménye terén azért jobb az összkép. Az ugyanis együttesen tavaly 13,8

milliárd forint volt, ami 32,4 százalékkal jobb a 2022-es számoknál. A rossz hír az, hogy ez a kiugró

bővülés döntő részben egyetlen szereplőnek köszönhető. Abban ugyanis továbbra sem történt változás, hogy a New Land Media Kft. teljesen más ligában játszik, messze a legnagyobb árbevételű médiaügynökségnek számít. Az elmúlt évben 78,5 milliárd forintot tett ki a nettó árbevételük, az adózott eredményük pedig elérte a 9,5 milliárdot. Ez az előbbi esetében 0,3 százalékos csökkenés 2022-höz képest, az eredményük viszont kilőtt, és 40,7 százalékkal bővült.

A New Land Media dominanciáját jól jellemzi, hogy az árbevételük nagyjából annyi, mint az utánuk következő négy ügynökségnek együtt. Egymagukban a top 15 árbevételének a 33 százalékát adják, az adózott eredményen belül pedig 70 százalékos a részarányuk. Amennyiben az adataikhoz hozzácsapjuk a társügynökségük, a Media Dynamics Kft. számait is, akkor már a legnagyobb ügynökségeken belül övék az árbevétel 38, illetve az eredmény 72,5 százaléka.

Listavezető nélkül

 

A fentiekből következően a New Land Media teljesítménye egymagában meghatározza a top 15 médiaügynökség együttes számait, ezért érdemes úgy is megnézni az adatokat, hogy a listavezetővel nem számolunk. Ebben az esetben árbevétel terén kicsit már jobb a piaci összkép,

hiszen 11,7 százalékkal bővül a többi szereplő árbevétele. Viszont a másik oldalról meg nem nőtt

akkorát a profit, hiszen ezen a téren csak 16,9 százalékkal gyarapodott az adózott eredmény. Mindez azt jelenti, hogy tavaly a New Land az árbevételt tekintve egy kicsit lejjebb húzta a piacot –

vélhetően a stagnáló állami költés miatt –, az eredmény terén pedig javította az összpiaci számokat.

Úgy is megvizsgáltuk az adatokat, hogy különválogattuk a hazai tulajdonú ügynökségeket. A már

emlegetett New Land Media, Media Dynamics mellett idetartozik a PanMedia, a Spiritcom, valamint idesoroltuk az 50 százalékban magyar tulajdonú Mindshare-t is. Ez az öt szereplő tavaly 104 milliárd forint nettó árbevételt hozott össze. Azaz a külföldi tulajdonú ügynökségek összességében még mindig nagyobb bevételt generálnak. A hazai szereplőknek együttesen 3,4 százalékkal bővült az árbevételük 2022-höz képest, de az egyes ügynökségek terén nagy a szórás. Hiszen például a Mindshare árbevétele 20,2 százalékkal nőtt, a PanMedia esetében pedig 3,1 százalékos csökkenést látni.

A teljes toplistára visszatérve, a New Land után az MMS Communications és a Wavemaker csoport következik. Az előbbi cégnév a Publicis Groupe-ot takarja. Náluk azért két dolgot fontos megemlíteni. Egyrészt az éves árbevételüknek nagyjából a fele exportértékesítésből származott, másrészt messze nem tisztán médiaügynökségről van szó. Még 2016-ban vonták össze egy társaságba a D’arcy Avenue, a Publicis, a Saatchi and Saatchi és a Vivaki céget. Azért soroljuk őket a médiaügynökségek közé, mert a fúzió előtt a legjelentősebb bevételi forrásuk a médiaügynökségi tevékenység volt. A teljes egészében tiszta profilok mondjuk amúgy is egyre ritkábbak, hiszen az elmúlt években egyes médiaügynökségek is nyitottak a kreatív megbízások felé, jó példa erre a Wavemaker. A Wavemaker csoport amúgy négy céget foglal magában. A névadó kft.-n felül az Mfuture Hungary Kft., a METs Hungary Kft, az MwaveM Hungary Kft. és a Team Red Media Kft. tartozik ide. Viszont egyszerűsítik a cégstruktúrát, összevonások miatt az utóbbi kettő tavaly ősszel befejezte a működését.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...