- Hirdetés -

Rászálltak az adathalászok a hazai cégekre

|

A Sophos felmérése szerint 2023-ban az adathalászat volt a magyar vállalatok elleni zsarolóvírus-támadások leggyakoribb forrása. A vállalatok felkészülnek a kibertámadásokra, de még mindig elégtelenül - csak 46 százalékuk készít biztonsági mentést az adatokról, és 51 százalékuk alkalmaz kiberbiztonsági szakembereket vagy belső SOC részleget. A támadás utáni speciális helyreállítási tervek készítése népszerűbb a magyar vállalatoknál - a cégek 79 százaléka már megteszi ezt.

A Sophos felmérése szerint 2023-ban minden ötödik magyar vállalat átélt zsarolóprogramos támadást. A vállalatok 28 százaléka még nem tapasztalt kibertámadást, de a jövőben várhatóan fog. Ezzel szemben minden harmadik vállalat, amelyet 2023-ban nem ért támadás, nem számít arra, hogy a jövőben kiberbűnözők áldozatává válik.

A 2023-ban zsarolóprogrammal megtámadott magyar vállalatok felénél a kiberbűnözők adatokat titkosítottak. Minden tizedik vállalatnál a támadóknak sikerült hozzáférést szerezniük a digitális eszközökhöz, de nem titkosították azokat. A jelentés szerint a megtámadott vállalatok 39 százalékának sikerült megállítani a támadást, mielőtt a bűnözők titkosították volna az adatokat.

Az adathalászat még mindig hatékony

A 2023-ban zsarolóvírus által érintett vállalatok 32 százalékánál a kiberbűnözők adathalász üzeneteken keresztül jutottak be az informatikai rendszerekbe. Ez volt a válaszadók által leggyakrabban említett támadási ok is.

A kiberbűnözők által használt további leggyakoribb módszerek, amelyeken keresztül a megtámadott vállalatok rendszereihez hozzáférést szereztek, a biztonsági rések (26 százalék) és az illegálisan megszerzett hitelesítő adatok (22 százalék) voltak. A Sophos felmérésére a válaszadók 15 százaléka jelezte, hogy a csalók az alkalmazottak vagy hozzáférése, vagy rosszindulatú tevékenysége következtében jutottak hozzá az informatikai rendszerekhez.

A technológiának és az AI-nak támogatnia kell a munkavállalókat

A megkérdezett vállalatoknál a kiberbiztonsági szakemberek jelentős szerepet játszanak a kibertámadások elleni védelemben. A szervezetek fele alkalmaz saját biztonsági szakembereket vagy olyan belső SOC (biztonsági műveleti központ) részleget, amely képes a támadások megállítására. Ezzel szemben a vállalatok 18 százaléka külső kiberbiztonsági szakemberekkel és válaszcsapatokkal dolgozik. Sajnos ugyanakkor a vállalatok költségvetési problémákkal küzdenek. A cégek 27 százalékának nincs elegendő forrása a szakemberek számának növelésére, 17 százalékuk pedig nehezen találja őket a munkaerőpiacon.

A vállalatok biztonsági mentéseket és helyreállítási terveket készítenek

A megkérdezett vállalatok csaknem fele (46 százalék) biztonsági mentéseket használ a kibertámadások és a zsarolóprogramok hatásaitól való védelem érdekében. A vállalatok 31 százaléka felhőalapú biztonsági mentéseket használ, 22 százalékuk pedig fizikai formában tárolja azokat. A vállalatok közel egyharmada rendelkezik speciális zsarolóvírus elleni védelemmel, például speciális védelmi szoftverekkel, tűzfalakkal vagy tartalomszűrőkkel. A Sophos felméréséből az is kiderül, hogy a vállalkozások a kiberbiztosítások felé fordulnak, hogy megvédjék magukat a zsarolóvírus-támadások hatásaitól. A Sophos kiberbiztosításoknak szentelt jelentése azonban azt mutatja, hogy 2023-ban a biztosítótól kapott átlagos kifizetés a megtámadott szervezet teljes kárigényének 63 százalékát teszi ki.

A kibertámadások elleni védekezésre szolgáló speciális eszközök használata mellett a vállalatok helyreállítási terveket is készítenek. A vállalatok csaknem fele rendelkezik teljes körű és részletes dokumentummal, 32 százalékuknak van ilyen terve, de az nem rendelkezik az összes lehetséges támadási forgatókönyvről. Még ha egy vállalat nem is rendelkezik helyreállítási tervvel, legalább egy üzletmenet-folytonossági tervvel kellene rendelkeznie kibertámadás esetére. A magyar vállalatok 13 százaléka rendelkezik ilyen dokumentummal. A jó hír az, hogy a vállalkozások mindössze 3 százaléka nem rendelkezik sem adat-visszaállítási tervvel, sem üzletmenet-folytonossági tervvel.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...