A pénzintézet minden területen jól teljesített: a K&H Bank pénzügyi alaptevékenységének adózás utáni nyeresége a kormányzati intézkedések hatásától megtisztítva 20 százalékkal növekedett, köszönhetően a betétek, befektetések és hitelek kétszámjegyű, éves szintű bővülésének
A K&H Bank adózás utáni nyeresége 66,9 milliárd forintot tett ki 2024 első félévében.
A Bank pénzügyi alaptevékenységeinek adózás utáni nyeresége a kormányzati intézkedések hatásától megtisztítva 20 százalékkal növekedett.
A K&H Biztosító 0,7 milliárd forintnyi veszteséget könyvelt el az extraprofitadó miatt, de üzleti teljesítményét tekintve a bankhoz hasonlóan jól teljesített: a Biztosító díjbevétele 10 százalékkal emelkedett, és minden üzletága folyamatosan növekszik.
Ezek az eredmények tartalmazzák a különböző kormányzati intézkedések (extraprofitadó, egyéb bankadó, kamatstop) 40 milliárd forintos csoport szintű, adózás előtti negatív hatását.
A Bank hitelállománya 10 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest, elérve a 2.972 milliárd forintot. A 2024 első félévében nyújtott új hitelek volumene 275 milliárd forintot tett ki.
A hitelekhez hasonlóan az ügyfélbetétek is 10 százalékkal bővültek 2023 első félévéhez képest, míg a befektetési alapokban kezelt vagyon 37 százalékkal emelkedett, elérve az 1.559 milliárd forintot.
A K&H Banknak több mint 720 ezer digitálisan aktív ügyfele van. Az új lakossági számlanyitások közel 60 százaléka online történik, és több mint 650 ezer ügyfél lépett kapcsolatba Kate-tel, az első hangalapú digitális pénzügyi asszisztenssel.
A K&H 2024-ben két díjat is kapott az Euromoney pénzügyi folyóirattól: ötödik alkalommal nyerte el a „Magyarország legjobb bankja 2024” elismerést, és a „Magyarország legjobb digitális bankja 2024” díjat is megkapta.
Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója elmondta: „2024 első félévében ismét meggyőző pénzügyi teljesítményt nyújtottunk. Minden üzleti területen sikeresek voltunk: kétszámjegyű növekedést értünk el a betétek, befektetések és hitelek terén, pénzügyi alaptevékenységeink adózás utáni nyeresége pedig a kormányzati intézkedések hatásától megtisztítva 20 százalékkal növekedett. Az első félévben ügyfeleink száma elérte a 990 ezret, ami 5 százalékos bővülést jelent 2023. júniusához képest.
A rendszeres jövedelem-átutalással rendelkező ügyfelek száma meghaladta a 613 ezret, ami éves szinten 6 százalékos bővülést jelent. Piacvezető digitális szolgáltatásaink egyre szélesedő választéka lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy egyszerűbb igényeiket gyorsan, könnyedén, online intézzék, míg az ügyfélpontokat, személyes találkozásokat egyre inkább a részletekbe menő tanácsadói megbeszélésekre használják. Büszke vagyok mindkét legutóbbi szakmai elismerésünkre, hiszen az Euromoney brit pénzügyi folyóirattól elnyertük a „Magyarország legjobb bankja 2024” és a „Magyarország legjobb digitális bankja 2024” díjat. A K&H stratégiája hosszú ideje változatlan: növekedni akarunk, és a hosszú távú ügyfélkapcsolatokra kívánunk összpontosítani. Célunk, hogy kiszolgáljuk minden pénzügyi és biztosítási igényüket, és velük együtt növekedjünk. Küldetésünk, hogy segítsük ügyfeleink álmainak megvalósítását és védelmét.”
2024. első félévének pénzügyi eredményei
A K&H Bank 66,9 milliárd forintos adózás utáni eredményt ért el. A Bank bevételei 15 százalékkal nőttek: a hitelportfolió és a betétállomány egyaránt 10-10 százalékkal nőtt, a befektetési alapok állománya pedig 37 százalékkal bővült 2023. júniusához képest. A költségekre nehezedő inflációs nyomás és az új digitális megoldásokba történő beruházások miatt a működés költségei (bankadók nélkül) 13 százalékkal emelkedtek a tavalyi évhez képest. A magyar kormány júliusban további bankadókat jelentett be az idei év második félévére és 2025-re vonatkozóan, amelyek a K&H számára 16 milliárd forintos plusz terhet jelenthetnek 2024-ben.
„A vállalati hitelállomány az előző év azonos időszakához képest 9 százalékos növekedését mutatott. Továbbra is aktívan részt veszünk a vállalkozások napi működését és fejlesztési beruházásait elősegítő, államilag támogatott finanszírozási konstrukciókban: a Széchenyi Kártya program keretében (beleszámítva a már lezárult és a folyamatban levő programokat is) összesen közel 260 milliárd forint összegű szerződést kötöttünk. 2024 első félévében megkötött hitelszerződéseink összvolumene pedig elérte a 120 milliárd forintot” - mondta Gombás Attila, a K&H Csoport pénzügyi vezetője. „Kétszámjegyű növekedést értünk el mind a lakossági hitelek, mind a lakossági betétek terén. A lakossági betétállomány 13 százalékos növekedést ért el, meghaladva a piac 9 százalékos bővülését. Miközben a lakossági hitelállomány a bankszektor egészét nézve 6 százalékkal nőtt, a K&H Bank növekedése 11 százalék volt az előző évhez képest. Az új jelzáloghitel-szerződések volumene meghaladta a 100 milliárd forintot 2024 első félévében, így közel négyszer annyi új jelzáloghitelt értékesítettünk, mint 2023 azonos időszakában. A babaváró hitelek értékesítése 18 milliárd forintot tett ki 2024 első félévében. A K&H zöld lakáshitel-programjának elindítása óta több mint 13 milliárd forintot folyósítottunk energiahatékony új ingatlanok vásárlására, illetve használt lakások vásárlására és utólagos energiahatékonysági korszerűsítésére. Az ügyfélbetétek állománya elérte a 3.781 milliárd forintot, ami 10 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Ami a befektetéseket illeti, az általunk alapokban kezelt vagyon az előző évhez képest 37 százalékkal, 1.559 milliárd forintra emelkedett. A kiváló hozamok és a befektetési alapokba áramló új pénz egyaránt közrejátszott a növekedésben. Az első félévben nettó 132 milliárd forintnyi új befektetést értékesítettünk. A második negyedév során az értékesített alapok szerkezete nagyon kiegyensúlyozott volt, köszönhetően a vegyes és részvényalapok iránti növekvő érdeklődésnek.”
Nik Vincke, a K&H Biztosító vezérigazgatója a következőket ismertette: „2024 első felében 0,7 milliárd forintos veszteséget realizáltunk az egész év extraprofitadójának könyvelése miatt. A nem életbiztosítási üzletág díjbevétele egy év alatt 10 százalékkal 39,8 milliárd forintra emelkedett, és minden üzletág folyamatos növekedést mutat. Az életbiztosítási üzletág teljesítménye is erős volt a célzott termékeink terén; az éves szintű növekedés 13 százalékos volt, köszönhetően a rendszeres díjú, befektetéshez kapcsolt nyugdíjbiztosításoknak és a rendszeres díjú kockázati biztosításoknak. A második negyedévben a K&H jól zárta az országos lakásbiztosítási kampányt, amely 5 százalékos nettó emelkedést hozott a lakásbiztosítási szerződések számában.”
Digitális átalakulás és innováció
A K&H sorozatban nyeri a nemzetközi díjakat a digitális banki megoldásokért. A Global Banking and Finance Review „Legjobb Digitális Bank Magyarországon” díját 2023-ban és 2024-ben is megkapta. 2024 augusztusában pedig a brit Euromoney pénzügyi szaklap ismerte el a digitális pénzügyek kategóriában a pénzintézetet. A K&H szolgáltatásainak középpontjába a digitális megoldások fejlesztését helyezte, méghozzá úgy, hogy a felhasználók minden percben érezzék, hogy az új funkciók őket szolgálják.
„Már szinte minden, digitálisan aktív ügyfelünk interakcióba lépett Kate-tel, a mesterséges intelligencia-alapú digitális pénzügyi asszisztensünkkel, hiszen mobilbanki ügyfeleink több mint 95 százaléka kipróbálta az általa kínált 200 funkció valamelyikét. Tavaly szeptember óta több mint 650 ezer felhasználó lépett kapcsolatba Kate-tel mobilbankunkon keresztül” - mondta el Németh Balázs, a K&H Csoport innovációs vezetője. „Több mint 115 ezer kis- és középvállalati ügyfelünk használja napi szinten az elektronikus csatornáinkat. Kate most már számukra is elérhető, és proaktív módon küld nekik releváns és személyre szabott üzeneteket arról, hogy milyen lépéseket javasolt megtenniük.”
A K&H digitálisan aktív ügyfeleinek száma 7 százalékos éves növekedés után elérte a 720 ezret. Az új lakossági számlanyitások közel 60 százaléka online történik.
„Folyamatosan bővítjük a digitálisan elérhető szolgáltatásaink körét. Kate állandóan fejlődik, hogy proaktív módon olyan személyre szabott üzeneteket küldjön, amelyekre ügyfeleink válaszlépést tehetnek, amelyekre ügyfeleink aztán válaszolhatnak vagy amelyek alapján aztán ügyfeleink döntést hozhatnak. Például Kate emlékezteti az ügyfelet, ha még nem fizette vissza a havi hitelkártya-használat összegét. Ezután az ügyfél rögtön, Kate segítségével rendezheti az adósságát, vagy későbbi emlékeztetőt kérhet. Emellett Kate az adóvisszatérítésére is emlékeztetheti az ügyfelet, vagy geolokáció útján megtalálhatja a legközelebbi ATM-et. Tavaly bevezettük a K&H visszapénz szolgáltatást is, amire már közel 140 ezren regisztrálták, a nyári hónapokban pedig ezek az ügyfelek devizaárfolyam-visszatérítést kaptak külföldi kártyás vásárlásaik után. A hazai kibocsátók közül egyedülállóan nálunk érhető el digitálisan a SZÉP kártya, ami ugyanúgy használható fizetésre mobiltelefonnal és okoseszközökkel, akárcsak a bankkártya. A digitális SZÉP kártyák száma már elérte a 75 ezret, és az elfogadóhelyek száma is dinamikusan növekszik, így már országosan közel 22 ezer helyen használható érintésmentes fizetésre a kártya. Ügyfeleink Kate segítségével azonnal zöldkártyát és biztosítási fedezetigazolást is kaphatnak a mobilbankban” – tette hozzá Németh Balázs.
Fenntarthatóság
A K&H immár hagyományosan, harmadik éve szeptember hónapot a fenntarthatóság fontosságára való figyelemfelhívásnak szenteli, és ebből az alkalomból idén is új kezdeményezést indított útjára. A környezetvédelem a fenntarthatóságnak csak az egyik tényezője; ugyanilyen fontos az üzleti tevékenységet körülvevő társadalmi körülmények alakítása, valamint az, hogy a hátrányos helyzetű csoportokat segítse, és bevonja őket a közösség életébe.
„A hónap elején támogatási megállapodást kötöttünk az SOS Gyermekfalu Magyarországi Alapítvánnyal, ennek keretében 10 millió forinttal támogatjuk az Alapítvány életkezdési alapját, amelyből azon fiatalok részesülhetnek pályázat útján, akik a felnőttkor küszöbén kilépnek a nevelőszülői gondoskodásból. Életük új szakaszának sikeres indításában segít az alap, melyből szakmai tanfolyamok, lakhatás vagy akár jogosítvány megszerzésének fedezetére lehet pályázni. Ebben a hónapban indul a K&H dolgozói kihívása is, aminek célja, hogy 3800 munkatársunk idén egy munkanapját az önkéntes munkának szentelje. Szintén idén első alkalommal hirdettük meg a „K&H a fenntartható önkormányzatokért” díjat, amely azokat az önkormányzati vagy az általuk működtetett gazdasági társaságok, költségvetési szervek által megvalósított kezdeményezéseket értékeli, amelyek hatékonyan járulnak hozzá az ottélők környezeti és társadalmi értékeinek gazdagításához” -mondta el Guy Libot, a K&H Csoport vezérigazgatója.
A figyelemfelhívás mellett a K&H alaptevékenységein és termékein keresztül is erős elkötelezett a fenntarthatóság irányába. Lakossági ügyfelei számára kalkulátort tett elérhetővé, amellyel eddig már 3700 alkalommal számították ki ügyfelei lakásuk energiafogyasztását. Hitelezési politikájával összhangban eddig több mint 70 milliárd forint összegű új vállalati zöldhitelre kötött szerződést. Mezőgazdasági ügyfelei saját fejlesztésű mezőgazdasági széndioxid-kibocsátási kalkulátort kínál weboldalán, növénytermesztők és állattenyésztők számára egyaránt. Az új casco szerződéseknél 27 százalékos volt az elektromos személyautók aránya, és 23 százalékot ért el az elektromos autók részesedése az új K&H zöld autólízing szerződéseknél. A megtakarítási oldalon pedig az első félévben már az értékesítés 50 százaléka minősített, felelős befektetési alapokba irányult. Mindemellett megjegyzendő, hogy a fenntarthatóbb, energiahatékonyabb ingatlanok finanszírozását kellene támogatni; a CSOK támogatás átalakítása gyakorlatilag eltéríti az ügyfeleket attól, hogy hogy zöldebb, modernebb ingatlanokat válasszanak.