- Hirdetés -

Mellébeszélés nélkül igazat mondunk – interjú Metykó Tiborral

|

Kevés szó esik manapság triviális tényezőkről, mint például a vásárlói gondolkodás, vagy customer insightok, keveset beszélünk kutatásokról, vagy valós fogyasztói needekre adott valós válaszokról – véli Metykó Tibor. Az Euronics chief customer officere az mmonline.hu-nak beszélt többek között a marketingszakma és a kiskereskedelem kihívásairól, arról, hogy ők hogyan reagálnak ezekre, illetve elárulta azt is, hogy szerinte miért lesz érdemes ott lenni az idei Marketing Summiton.

- Az idei Marketing Summit nyitóelőadását tartó Ralf Strauss szerint a „skizofrén marketing” időszakát éljük. Véleményed szerint mennyire igaz a szakmára a „meghasonlott” jelző?

- Megmondom őszintén, hogy elég sokat gondolkodtam, hogy hogyan tudok erre a kérdésre elegánsan válaszolni, és előre is elnézést kérek mindenkitől, aki szerint erősek lesznek a gondolataim, de teszek egy kísérletet.???? Alapvetően szerintem a skizofrén és meghasonlott jelző kapcsolása nem a legszerencsésebb, mert némileg félreviszi azt a gondolatmenetet, amivel javarészt teljesen egyetértek. A skizofrénia – a köznyelvi használattal ellentétben – nem többszörös személyiséget, vagy tudathasadást jelent, hanem a különböző mentális funkciók (pl. hogyan gondolkodunk és mit cselekszünk, vagy hogyan érzünk) közötti hasadást jelenti. Az a megállapítás viszont, hogy a marketing, vagy a marketing szakemberek sokszor olyan célokat, jövőképet, stratégiát határoznak meg, amelyek vagy elérhetetlenek szervezeteknek, vagy csupán ppt-kben léteznek, és nem fordulnak cselekvésbe az sajnos valid. Ha mélyen magunkba nézünk, valószínűleg mindannyian tudnánk hasonló példát mondani a saját munkánk során, vagy a környezetünkben tapasztaltak alapján és ez véleményem szerint hosszú-, de akár rövidtávon is káros. Azt mondjuk, ami van, azt vállaljuk, amire képesek vagyunk, és amit vállaltunk, azt valósítsuk is meg – mindegy, hogy egy vásárlóval, vagy ügyféllel kapcsolatos ígéretről, vagy egy belső folyamatról, szervezeti vállalásról van szó. Ha nem így teszünk, az ellentmondásokhoz vezet, és a nap végén mi sem fogjuk érteni saját magunkat, akkor meg hogy várjuk el, hogy az üzleti környezet, vagy, ami még fontosabb a vásárlók hitelesnek találjanak minket.

- Hogyan látod, melyek a legfontosabb üzleti és szakmai trendek, amelyek meghatározzák a marketing világát?

- Természetesen az AI, az adatvezéreltség, a gyors döntéshozatal kiemelten fontos, de szerintem, kevés szó esik manapság triviális tényezőkről, mint például a vásárlói gondolkodás, vagy customer insightok, keveset beszélünk kutatásokról, vagy valós fogyasztói needekre adott valós válaszokról. Ezt én kicsit hiányolom. Nagyon fontosak az innovatív jövő, vagy jelenformáló megoldások és új trendek, de több időt és figyelmet kellene szánnunk arra, hogy ne saját magunkat kápráztassuk el, hanem azokat, akikből élünk. Fentiek ezekben bizonyára a segítségünkre lesznek, de egy faluban is a kocsma a legjobb helyszín adatgyűjtésre, egész egyszerűen azért, mert, ha hallgatsz, minden lényeges infót megtudsz viszonylag gyorsan.

- Miért döntöttetek úgy, hogy támogatjátok a rendezvényt?

- Erre talán a legegyszerűbb válaszolnom: az Euronics egy marketing gondolkodás és vásárlói élmény vezérelt vállalat, és ez talán aktuálisabb, mint valaha, erre büszkék vagyunk. Arra is, hogy ismét támogathatjuk hazánk marketing csúcsrendezvényét, ahova beszélgetni, tanulni és akár vitatkozni is megyünk. Erre biztatunk mindenkit, na meg arra, hogyha érdeklődik a marketing és szűkebben véve a retail szektor iránt, akkor bátran keresse kollégáimat, vagy engem egész nap, biztosan lesznek közös témáink.???? Személy szerint különösen nagy érdeklődéssel és lelkesedéssel várom a Brands & Youth fórumot, iszonyú büszkeség, hogy idén részt vehettem a Summit tematikájának alakításában, így kicsit magaménak is érzem, hogy kiemelt fókusz van a jövő generációján. Üdvözítő, hogy marketing szakirányú hallgatók jelképes díj ellenében részt vehetnek egy ilyen fantasztikus rendezvényen és ez nagyban hozzájárul a generációk párbeszédjéhez, ami nekünk, marketingeseknek nélkülözhetetlen.

- Véleményed szerint, melyek lehetnek a következő év legfontosabb kihívásai, amelyekre nagyobb figyelmet kellene fordítani itthon a marketingszakmának?

- Nem lőném le teljesen a poént, hiszen az előadásom részben ezt a témát boncolgatja majd. Véleményem szerint Magyarországon 2 nagy kihívás van jelenleg, és ez a kettő összefügg. Az első, hogy az emberek nem hisznek nekünk, marketingeseknek – ennek persze rengeteg oka van, de mi tehetünk ellene kizárólag -, a második pedig, hogy behúzták a féket. Ha kicsit hazabeszélhetek, akkor az világosan látszik, hogy nem vagyunk egyszerű helyzetben. Nem az első alkalom, hogy hasonló kérdéssorra válaszolok az elmúlt években, de ezt szinte minden alkalommal elmondhattam, nem kényeztet minket marketingeseket a közelmúlt. A kiskereskedelem tavaly jelentősen bázisa alatt teljesített, aminek erősen érződik a hatása még most is. Bár az elmúlt hónapok már a teljes piacon mérsékelt növekedéssel teltek, az minden kimutatás szerint látszik, hogy a magyar háztartások bizonytalanok a költéseiket illetően és jövedelmük jelentős részét megtakarítják. Némileg azonban ezt a képet árnyalja, hogy míg a hazai kisker költések alig pár százalékkal nőttek az első félévben előző év azonos időszakához képest, addig a magyarországi, de külföldi kereskedőknél hagyott pénzek 28 százalékkal nőttek. A határok visszafordíthatatlanul elmosódtak, de hogy konkrétumot mondjak a vásárlók harmada nem tudja, hogy a Temu külföldi app. Ezen azért érdemes elgondolkodnunk.

- Ti hogyan reagáltok erre a kihívásra?

- Nem találtuk fel újra a kereket, csupán mellébeszélés nélkül Igazat mondunk. A fentebb említett gondolatmenetet követve egy valós customer insighton alapuló problémára reagálunk kicsit unortodox módon és integráltan, és eddig nagyon úgy fest, hogy ez az elvártnál is jobban működik. Furán hangozhat, de határozottan büszke vagyok arra, hogy azóta több versenytárs, vagy kiskereskedő is kísértetiesen hasonló úton jár. Ez jó.

- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?

- Szerintem hatalmas a felelősségünk, és igaz ez mind pozitív, mind negatív értelemben. A Marketing Summit pedig olyan közösségi és véleményformáló esemény, amely vitathatatlanul befolyással és iránymutatással bír a szakmában. És ebben a lehetőség is óriási, nem csak a felelősségünk: tapasztalataim alapján a Summit a legjobb értelemben kicsit olyan, mint egy freestyle rap battle: van egy mikrofon, meg egy színpad, bárki jól belemondhatja, vagy kivetítheti a gondolatait és ez tökjó.

- Ott leszel az idei Marketing Summiton? Miért javasolnád egy marketingesnek, vagy kommunikációs területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?

- Természetesen ott leszek: nyitástól-zárásig. Csomó iszonyat érdekes előadást tartogat a nap, na meg rengeteg találkozást régi, vagy új ismerősökkel. Ne felejtsük el, hogy bár rengeteg szakmai értéket és tudást szívhatsz magadba a nap folyamán, azért a legfontosabb talán mégis az, hogy a szakmai közösségünk tovább épül és egy napig kiszakadva a mókuskerékből jól érezzük magunkat együtt.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...