A gyorsan változó trendek világát éljük – interjú Marczin Bencével

A marketingszakma komoly kihívásokkal néz szembe és folyamatos megújulásra van szüksége - állítja Marczin Bence. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. kommunikációs igazgatója szerint nagy kihívás, hogy visszaállítsák a szakma szavahihetőségét, éppen ezért fontosnak tartja például azt, hogy a kampányokat, reklámokat ebben a tudatban, ezzel a részcéllal készítsék.

- Az idei Marketing Summit nyitóelőadását tartó Ralf Strauss szerint a „skizofrén marketing” időszakát éljük. Véleményed szerint mennyire igaz a szakmára a „meghasonlott” jelző?

- Alapvetően egyetértek Strauss úr állításával: a marketingszakma komoly kihívásokkal néz szembe és folyamatos megújulásra van szüksége. A meghasonlott kifejezést egy kicsit túlzásnak tartom, bár marketing szempontból jó kifejezés, felkapja rá az ember a fejét. Azt látom, hogy a gyorsan változó trendek világát éljük, félévente, évente jön egy újdonság és a marketing terület egyik alapvetése, hogy ha nem is a szakma alakítja mindig a trendeket, de legalább az első hullámán üljünk.

- Hogyan látod, melyek a legfontosabb üzleti és szakmai trendek, amelyek meghatározzák a marketing világát?

- Nem mondok újdonságot a mesterséges intelligenciával, hiszen szinte minden területre betette a lábát, a nagy nyelvi modellek megjelenése, a rendszer felhasználóbarátabb mivolta önmagáért beszél. Annak az ígérete, hogy már nem kell speciális szaktudás a használatához, mindenkihez közel hozta a technológiát. Ugyanakkor egyértelmű, hogy ha valaki jól akarja használni, ahhoz bizony szaktudás, a rendszer működési elvének ismerete szükséges. A digitalizáció ugyan nem újkeletű, ugyanakkor még mindig folyamatos a térnyerése: egyre több generációt érint. A webshopok, az ügyfélszolgálati szolgáltatások ár/érték arányban sokszor kedvezőbbek, mint offline társaik, az árérzékenység miatt már az idősebbek is egyre gyakrabban használják vásárlásra, ügyintézésre mobileszközeiket. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nél is elsődleges célként kezeljük a digitális szolgáltatásaink fejlesztését. Kiemelném például az értékesítési és ügyfélszolgálati tevékenységünk digitalizációjának növelését.

- Miért döntöttetek úgy, hogy támogatjátok a rendezvényt?

- A Marketing Summit már bizonyított, megbízható márka és egy jövőbemutató rendezvény. Számunkra nagyon fontos a megbízhatóság, hitelesség és az edukáció, amelyet e rendezvény képvisel. Úgy gondolom, hogy a Marketing Summit nem csak a marketingszakmának szól. A program alapján az itt elhangzottak hatására jobban megismerjük a célközönségünket, illetve azt, hogy célközönségünk hogyan változott. Ez az információ tükrözi az emberek, az emberi szokások változását is. Az így kapott tudás mindenkinek hasznos.

- Véleményed szerint, melyek lehetnek a következő év legfontosabb kihívásai, amelyekre nagyobb figyelmet kellene fordítani itthon a marketingszakmának?

- Az AI mellett a fogyasztási szokások változása, az, hogy milyen platformok kopnak ki és mik lépnek be a fogyasztói világba. Ez a jelenség mindig tapasztalható volt a szakmában, de a változások sokkal gyorsabbak manapság. Elég itt a TV nézési szokások változására gondolni a streaming szolgáltatók tükrében…

- A cégetek számára mi jelenti idén a legnagyobb kihívást és a marketing hogyan tudja segíteni ennek kezelését?

- A legnagyobb kihívásaink egyike a digitalizációhoz kapcsolódik: új videós ügyfélszolgálatunkat szeretnénk az utazóközönség minél nagyobb részével megismertetni. A kihívás az, hogy minél több emberhez eljusson, és minél többen próbálják ki. A jó szolgáltatás ismérve, hogy a kezdeti időszak után organikusan terjed a jó híre. Hiszem azt, hogy a videós ügyfélszolgálatunk egy ilyen szolgáltatás.

- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?

- A szakma szereplőinek nagy kihívás, hogy visszaállítsák a szakma szavahihetőségét. Fontosnak tartom például azt, hogy kampányokat, reklámokat ebben a tudatban, ezzel a részcéllal készítsünk. A Marketing Summit résztvevői, előadói példát mutatnak ebben, továbbá a tőlük tanulható és működésünkbe beépíthető információk is segíthetik ennek a célnak az elérését.

- Ott leszel-e az idei Marketing Summiton, mit vársz a rendezvénytől?

- Kollégáimmal részt veszünk a rendezvényen és mindent megteszünk annak érdekében, hogy akár egy jó beszélgetés keretében a mi szakmai értékeinket is átadhassuk a standunkhoz látogatóknak.

- Te miért javasolnád egy marketingesnek, vagy kommunikációs területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?

- A korábbi rendezvények alapján leszűrt tapasztalat és a programterv mondatja velem: nemzetközi és hazai viszonylatban is a marketingszakma kiemelkedő rendezvényének ígérkezik a 2024-es Marketing Summit.