Hetven PR-szakember – vállalatoktól és tanácsadó cégektől – járult hozzá tudásával a régió első, átfogó PR-szakmai elemzése elkészítéséhez. A public relations szakma különösen sokszínű Közép-Európa országaiban, és az egyéni különbségeket tiszteletben kell tartani - ez az egyik megállapítása a „Focus Report 2024: PR in Central Europe” című egyedülálló kiadványnak. Az eddigi legnagyobb regionális együttműködés keretében fogtak össze Magyarország, Csehország, Lengyelország és Szlovákia PR-szakértői, hogy elkészülhessen ez az e-könyv.
A Cseh Public Relations Szövetség (APRA), a Lengyel Public Relations Tanácsadók Szövetsége (PPRCA), a Magyar Public Relations Szövetség (HuPRA) és a Szlovák Public Relations Szövetség (APRSR) felkérte országaik vezető szakembereit, hogy több különböző témában – a stratégiától az etikáig és a szakma jövőjéig – nyújtsanak be publikációkat, felbecsülhetetlen értékű szakmai muníciót nyújtva ezzel a Public Relations iparág számára. Hetven PR-szakember - vállalatoktól és tanácsadó cégektől egyaránt - járult hozzá a kiadványhoz, megosztva tudását, meglátásait, véleményét kérdéseit és aggályait 4 nagy témakörben: alapelvek, gyakorlati területek, sikertényezők és jövőkép.
„A Focus Report a régió PR-szakembereinek nélkülözhetetlen eszköze lesz, amely megkönnyíti a közép-európai emberek, vállalatok és márkák közötti tudásátadást, miközben az iparág különböző generációit is összehozza a szakmai kohézió erősítése érdekében” - mondta Sztaniszláv András, az ICCO vezérigazgatója, az MPRSZ elnöke és a kiadvány alapítója - „Büszke és hálás vagyok, hogy miközben a régió PR-iparágát a nagy piacokhoz képest alulfinanszírozottnak tartják, az intuitívan leleményes és találékony szakemberek összefogtak, hogy elkészítsék ezt a kiadványt, amely képet nyújt a pr-szakma jelenéről és jövőjéről.”
A könyv megmutatja, hogyan játszik Közép-Európa vezető szerepet a PR jövőjének alakításában. A régió országai hasonló történelmi és kulturális háttérrel rendelkeznek, az írások mégis ezek sokszínűségét hangsúlyozzák. Ami összeköti ezeket a különböző megközelítéseket, az a pozitív és konstruktív hozzáállás és az erős etikai elvek, amelyeket minden szerző a saját területén képvisel.
„Az Alapelvek, Gyakorlati területek, Sikertényezők és Jövőkép koncepciók négy témaköre tizenegy szakmai témát foglal magában, melyek a régió pr szakembereinek bevonásával kerültek kialakításra: A pr stratégiai szerepe, Etika, ESG, Public Affairs, Kríziskommunikáció, Employer Branding, A hatékonyság mérése, Stratégia kontra kreativitás, Oktatás, Gen Z és a PR jövője. A cikkek - miközben változatos szakmai megközelítést mutatnak - kiemelik, hogy a Public Relations alapelvei és struktúrái nem változtak az elmúlt száz évben. Továbbra is az etikus kommunikációt tekintjük minden szervezet számára kulcsfontosságú eszközként, hiszünk az érdekelt felek bevonásában, és a kommunikációt a cégvezetés eszköztárának stratégiai elemének tartjuk. Ezek a koncepciók mind részei a régió PR-oktatási programjainak” - hangsúlyozta Sarlós Gábor, a University of Roehampton docense, a Focus Report 2024 főszerkesztője.
A Focus Report 2024 a Magyar PR Szövetség által indított 2021-es PR Trendreport sikerét követi, amely több mint 100 vezető kommunikációs szakember cikkét tartalmazta. A kiadvány - amely nyomtatott és online formában is elérhető volt - magyarul 2000 letöltést eredményezett.
„Az igazi PR-t nem lehet az iparágtól elszigetelten elsajátítani” - mondja Pantl Péter, a MOL-csoport vállalati kommunikációs és marketing alelnöke. - „Az érintettek megértéséről, a médiatájképben való eligazodásról és a média megfelelő szintű vezetésével való kapcsolatépítésről van szó, valamint az újságírókról, akik folyamatosan a következő nagy sztorit hajszolják. A PR többet igényel a technikai jártasságnál igényel - stratégiai gondolkodást és hosszú távú jövőképet. Ezért a kommunikációs szakemberekre egyre nagyobb felelősség hárul. Nincs helye a második esélyeknek vagy a próbálkozásoknak és hibáknak. Amikor egy kérdés felmerül, a pillanat adott, és a döntéseknek gyorsnak, az ajánlásoknak megalapozottnak, a megoldásoknak pedig azonnalinak kell lenniük. Mindez egy dologra vezethető vissza: egy látszólag technológia által vezérelt korszakban az emberi képességek, a személyes kapcsolatok és a stratégiai gondolkodás nemhogy eltűnnének, hanem éppen ellenkezőleg - fontosabbak, mint valaha.”
A kiadók remélik, hogy a Focus Report 2024 szakmai párbeszédet kezdeményez, elősegíti a megértést és hozzájárul a Public Relations szakma további elismeréséhez. A kiadvány itt érhető el.