A Coca-Cola HBC Magyarország kereskedelmi marketingvezetője a Signature 40-, a Signature Trade- és a Signature FMCG-listák élén végzett idén. Harmati Tamással a szakmai siker mellett beszélgettünk a fenntarthatóságról, a digitális innovációkról és a Student Design Awards támogatójaként szerzett élményeiről is.
- Mit jelent neked, hogy az összesített Signature-lista élére kerültél?
- Elsősorban egy óriási szakmai és emberi elismerése a munkámnak. Igaz, ez egy személynek szóló díj, de nagyon fontos kiemelnem a csapatot, amellyel együtt dolgozunk nap mint nap az ilyen és hasonló eredményekért. Természetesen ez most egy nagyon jó visszajelzés a zsűritől, a szakmától, hogy jó irányba haladok az úton, amin elindultam. Nagyon sok energiát és lendületet kaptam most ezáltal. Úgy gondolom, ez egy fontos mérföldköve a szakmai karrieremnek, amikor kicsit meg lehet állni és visszatekinteni az elmúlt időszakra. Értékelni, újragondolni az elmúlt éveket és új lendülettel folytatni azt az utat, amin eddig is haladtam.
- A karriered során elért eredmények közül melyikre vagy a legbüszkébb?
- Természetesen a Signature-eredményekre. Emellett azért szakmai oldalon is voltak nagy sikereink. 2023-ban több kategóriában is sikerült az 1. helyet megszereznünk a magyarországi POPAI szervezet éves displayversenyén, illetve az év displaye kategória győztes eszközével a nemzetközi Shop! Global Awards megmérettetésen is világbajnoki címet szereztünk digitális kategóriában. Igaz, nem szakmai díj vagy helyezés, de nagyon büszke vagyok arra, hogy 2024-ben a Student Design Awards támogatói és témaadói lehettünk. Nagyon inspiráló volt együtt dolgozni a BME hallgatóival, akik nagyon kreatív gondolatokkal, ötletekkel és megoldásokkal jelentkeztek a kiírásra. Nagyon sok friss és újszerű, fiatalos lendülettel „megtöltött” tervet mutattak be nekünk. Jó volt látni, hogy már ilyen fiatalon ilyen kreatív és mégis életszerű megoldásokban gondolkoznak.
- A Signature-kérdőívben említetted Muhtar Kent korábbi TCCC-vezérigazgató dicséretét, miszerint a rendszerváltás után a nyugati marketingesek jöttek tanítani a magyarokat Colát eladni, most mindenki tőlünk akar tanulni. Szerinted milyen jó gyakorlatokat tanítotok nekik?
- A Coca-Cola Hellenic Magyarország a cégcsoporton belül is egyedüli portfólióval rendelkezik. Ez a széles portfólió nagy lehetőséget biztosít nekünk arra, hogy több különböző területen is egyedülállót tudjunk mutatni. A különböző kategóriák (üdítő-, energia-, sportitalok, alkoholok, kávék) egyedi megjelenési elvárásokkal vannak jelen az üzletekben, de nekünk mégis meg kell találnunk az összhangot ezen kihelyezések tekintetében. Évek óta kiemelt hangsúlyt fektetünk a fenntarthatóságra, éppen ezért nagyon sok tartós eszközzel rendelkezünk az üzletekben, ezzel is csökkentve a papírdisplayek használatát. A tartósság mellett ezen eszközök nagyobb kreatív teret engednek, amivel még egyedibbé tudjuk alakítani őket.
- IT-területen kezdted a pályád, mi az az ott szerzett tudás, amit leginkább hasznosítottál aztán a marketing világában?
- Első körben nem a szakmai, hanem a vezetői, kapcsolati tudást tudtam hasznosítani. Azért is volt lehetőségem a marketingcsapathoz csatlakozni, mert olyan kollégát kerestek, aki jól ismerte a céget, kollégákat, folyamatokat és volt vezetői tapasztalata 15+ fős csapat vezetésében. A szakmai részt pedig az új pozícióban lehetőségem nyílt megtanulni. Természetesen később sikerült visszanyúlni az IT-s ismeretekhez is. 2017-ben kezdtünk el olyan eszközökben, displayekben gondolkozni, amelyeken már digitális tartalmat tudunk megjeleníteni és kezelni. Ehhez mindenképp jól jött, hogy otthonosan mozogtam az IT-s eszközök és technológiák világában. Nagyon könnyen megtaláltuk a közös hangot a fejlesztőcégekkel partnerekkel, akikkel együtt dolgoztunk ezen a projekten.
- Mi volt az eddigi legnagyobb szakmai kihívásod, amiből a legtöbbet tanultál?
- Megtanulni a marketingszakmát… Zéró marketing- vagy kereskedelmi tapasztalattal érkeztem meg a marketing világába 10 évvel ezelőtt. Akkori kollégáim, csapatom minden általunk használt eszközre post-it cédulákat ragasztott az irodában, hogy megtanuljam, melyik mi és mire való. Egy teljesen új területet kellett megismernem és közben vezetnem is. A másik terület a piaci megfelelőség. Nagyon sok partnerrel dolgozunk együtt, nagyon sok igénnyel, elvárással. Sokan azt gondolják, hogy a Coca-Cola márkanév minden kaput megnyit előttünk, de a valóságban ez nem így van. Folyamatosan arra kell törekednünk, hogy olyan tervekkel, ötletekkel menjünk a kereskedelmi partnereinkhez, amik számukra is értéket teremtenek. Nem utolsósorban pedig ezek a megoldások vásárlói élményt is adjanak a vevőknek az üzletekben.