- Hirdetés -

Ennyit költünk idén karácsonyi ajándékokra

|

Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban online vásároljuk meg, amire a tavalyinál körülbelül hatezer forinttal tervezünk többet költeni idén – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. És kiderül az is: megajándékozottként szeretjük, ha meglepnek minket, de ha mi vagyunk az ajándékozó, jobban örülünk, ha tudjuk, mire vágyik a másik. A Yettel már ötödik alkalommal mérte fel a magyarok karácsonyi kapcsolattartási, ünneplési és ajándékozási szokásait, valamint azt, hogyan használják a közösségi médiát az ünnepléshez és a karácsonyi kapcsolattartáshoz.

Karácsonykor inkább személyesen találkozunk…

Tavalyhoz képest csak kis mértékben változott, hogy kikkel töltjük a karácsonyt, de 2022-t is figyelembe véve egyértelműen inkább erősödött a személyes találkozások szerepe a nagyobb ünnepek során. Tízből négyen (42%) csak a szűk családdal, azaz a velük egy háztartásban élőkkel ülnek a karácsonyfa köré, míg ennél valamivel többen, a megkérdezettek közel fele (49%) a szélesebb rokonsággal is találkozik az ünnep alkalmával. Nem változott azok aránya, akik idén kevesebb személlyel terveznek ünnepelni (12%), ők többségében továbbra is jellemzően anyagi okból döntenek így, bár ennek említése az elmúlt 2 évben 51 százalékról 31 százalékra csökkent.

Személyes találkozás híján a válaszadók leginkább mobiltelefonon hívják szeretteiket (47%), illetve a válaszadók 34 százaléka valamilyen chat alkalmazásban küld szöveges üzenetet – érdemben kevesebben, mint tavaly (38%).

Közösségi médiát hatalmas arányban használunk karácsonykor (94%), viszont 28 százalékról 38 százalékra nőtt azok aránya, akik egyáltalán nem osztanak meg karácsonyi témájú tartalmat.

az ajándékot viszont egyre inkább online vesszük meg

A mobilszolgáltató kutatásából látszik, hogy évről évre kis mértékben, de fokozatosan nő azok száma, akik kizárólag vagy nagyrészt online tervezik megvenni a karácsonyi ajándékokat – idén már tízből négyen vásárolnak jellemzően így, és ez az arány utoljára a 2020-as pandémia során volt ilyen magas.

Aki online vásárol, főleg azért teszi, hogy időt takarítson meg (55%), a választott ajándékot kizárólag így éri el (46%), vagy elkerüli a zsúfoltságot, tömeget (46%). A kényelem (45%), illetve a célzott keresési lehetőség (40%) is fontos szempont, és sokakat (34%) vonz az online vásárláskor elérhető alacsonyabb ár is.

Mennyiért és kinek adunk ajándékokat idén?

A legtöbben 3-4 (28%), illetve 5-6 személyt (24%) terveznek megajándékozni karácsonykor – 18-39 év között jellemzően többet (átlagosan 6 főt), mint 40 fölött (5 fő), és a nők jellemzően többeknek ajándékoznak, mint a férfiak (6 vs. 5 személy).

Az ajándékra átlagosan 77 ezer forintot költenének a megkérdezettek – ez az inflációt figyelembe véve a tavalyi 71 ezer forinthoz hasonló nagyságrend. Tíz emberből hatan körülbelül akkora összeget terveznek fordítani majd ajándékokra, mint tavaly. Minden ötödik megkérdezett a korábbiakhoz viszonyítva kevesebbet tervez költeni – a legtöbben jellemzően saját pénzügyi helyzetük miatt döntenek így (48%), és jelentősen (51-ről 34 százalékra) csökkent azok aránya, akik ezt az általános gazdasági helyzettel indokolják. Némileg emelkedett, és már 19 százalék azok aránya, akik azt szeretnék, ha nem az anyagiakról szólna a karácsony. A többség novemberben és december első felére tervezi az ajándékok megvásárlását, 7 százalék pedig a kedvező akciótól teszi függővé.

A válaszadók többsége a partnerének (67%), a gyerekeknek vagy szüleinek (egyaránt 54-54%) ad majd ajándékot. Fokozatosan emelkedik az egyéb rokonokat is megajándékozók aránya (a 2022-es 36 százalékhoz képest idén már 43%), viszont két év alatt némileg (18-ról 14 százalékra) csökkent azon nagyszülők aránya, akik unokáikat ajándékoznák meg. Minden ötödik megkérdezett (21%) a barátait is meglepi.

A Yettel kutatásából kiderült, hogy az adott ajándék esetén a legfontosabb, hogy személyre szabott (69%) és hasznos (59%) legyen – a kutatás alapján ezek a szempontok az elmúlt évekhez képest nem változnak. Idén valamivel többek tartják fontosnak a megfelelő árat (42%), illetve azt, hogy az ajándék valamilyen közös élményt adjon vagy arra emlékeztessen (27%).

Játék, ruha, elektronika

A legnépszerűbb meglepetés idén fej-fej mellett a játék és a ruházati cikk (40%) lesz, ezt követik az elektronikai cikkek és kiegészítők (35%), az utalványok (26%) és az élmények (22%). Pénzt a válaszadók 16 százaléka, saját kézzel készített meglepetést pedig 14 százalék tervez ajándékozni.

Az elektronikai cikkek közül csökkenő mértékben, de legtöbben még mindig a fej- vagy fülhallgatót választják (16%). Ezeket követik az okostelefonok és okosórák (13-13%), majd a telefontokok vagy kijelzővédő fóliák, a bluetooth hangszórók és a játékkonzolok vagy az ahhoz tartozó játékok (egyaránt 11%). A többség jobban örül a meglepetésnek, mint egy előre megbeszélt ajándéknak – ezzel a megkérdezettek 51 százaléka inkább vagy teljesen egyetért. Érdekes, hogy ajándékozóként már mást gondol a többség: a válaszadók 56 százaléka inkább azt preferálja, ha a megajándékozott megmondja, mit szeretne kapni.

Hazai ünnepi szokások, digitálisan is támogatva

A karácsony a Yettel számára is kiemelt forgalmú időszaknak számít az évben, miközben mobilhálózatával ezen időszak alatt is támogatja, hogy az emberek számára a karácsonyi felkészülés és az ünnep a lehető legzökkenőmentesebben teljen, legyen szó online vásárlásról, találkozóról, vagy a személyes események online megszervezéséről. Idén is, már az adventi időszakban meglepetésekkel készül ügyfeleinek a mobiltársaság: a Yettel mobilalkalmazásban december 1-től minden adventi vasárnapon egy-egy virtuális ablak válik kinyithatóvá. Ezek a digitális adventi ablakok országosan igénybe vehető, értékes meglepetéseket rejtenek, melyek között felbukkanhat a kultúra, a technológia vagy a divat is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kávét rendel a fáradt sofőrnek az LG autós asszisztense

Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat felvonultató Mobility Labworks sorozat legújabb tagját, a jövő önvezető autóiba szánt Digital Cockpit gamma elnevezésű megoldást. Az alfa és beta modellek tavalyi debütálása után...

Nagy változás a Decathlon üzleteiben

A Decathlon teljesen megújult üzletkoncepcióval nyitotta újra második legnagyobb hazai áruházát Dunakeszin. A 4000 négyzetméteres üzlet az első az országban, amely a márka legújabb kereskedelmi irányvonalát alkalmazza. Mindez a sportszerkereskedő vállalat tavasszal bejelentett arculatváltásának...

A jövő marketingje: kreativitás, MI és kulturális integráció

A kreativitás cégkulturális – ha tetszik, hitbéli kérdés. Bár könyvtárnyi kutatás bizonyítja az eredményességüket, az újszerű, szokatlan megoldások az elsők, amiktől megvonják az erőforrásokat gazdasági lassulás idején. A Warc 2024-es Building belief tanulmánya szerint a...

Kiderült, kik az Inkubátor Pitch Fórum nyertesei

Az Inkubátor Program Pitch Fórum zsűrijének döntése alapján Pápai Pici, Orzói Kristóf, Varga Gábor, Karácsony Péter filmtervei nyertek, és Sipos Bence projektje lett a közönségdíjas. A Filmintézet fiatal alkotókat támogató programjának Pitch Fórumát nagy...

Eddig erős éve van a K&H-nak

A K&H Bank 106,6 milliárd forintos nettó nyereséget könyvelt el 2024 első kilenc hónapjában. A K&H Biztosító nettó nyeresége 1,2 milliárd forint volt.A K&H Bank adózás utáni nyeresége 106,6 milliárd forintot tett ki 2024...

Fordulat jöhet a lakásépítésnél

Bár 2024 első háromnegyede mind az átadott új lakások mennyiségében, mind a kiváltott építési engedélyek számában alulmúlta a múlt év hasonló időszakának teljesítményét, a KSH július-szeptemberi adatai már előrevetítik a fordulatot. Így az új...

Új időszak kezdődik az autózásban

November elejétől beköszöntött a hideg időjárás, ami a téli közlekedés új kihívásait hozza magával. Dr. Nagy István, az ORLEN Hungary ügyvezetője szerint a megbízható autózás érdekében kiemelten fontos az autó megfelelő felkészítése, a prémium...

Ritkábban használják a mesterséges intelligenciát a munkához a magyarok

A magyar munkavállalók a globális átlagnál ritkábban használják a mesterséges intelligenciát munkahelyi vagy magáncélokra. A leggyakrabban tények felkutatásában, fordításban és készségfejlesztésben támaszkodnak ezen a technológián alapuló szoftverekre, de az ezekkel kapcsolatos ismereteik elmaradnak a...

Újabb program segíti a magyar startupokat

A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen...

Jön Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója

Vadonatúj nemzetközi technológiai esemény debütál Budapesten, amely egyszerre szólítja meg a szakembereket és a nagyközönséget. A TECHXPO több mint egy hétvégi rendezvény: a térségben egyedülálló eseményt elsőként hozza össze a magyar és régiós üzleti,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megrázó sorozat érkezik a képernyőkre

Az emberiség történetének legpusztítóbb – több mint 225 ezer életet követelő – cunamija 20. évfordulójára időzítve a National Geographic 2024. november 24-én és 25-én műsorára tűzi a természeti katasztrófa okait, legkritikusabb pillanatait és következményeit...

Kávét rendel a fáradt sofőrnek az LG autós asszisztense

Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat felvonultató Mobility Labworks sorozat legújabb tagját, a jövő önvezető autóiba szánt Digital Cockpit gamma elnevezésű megoldást. Az alfa és beta modellek tavalyi debütálása után...

Nagy változás a Decathlon üzleteiben

A Decathlon teljesen megújult üzletkoncepcióval nyitotta újra második legnagyobb hazai áruházát Dunakeszin. A 4000 négyzetméteres üzlet az első az országban, amely a márka legújabb kereskedelmi irányvonalát alkalmazza. Mindez a sportszerkereskedő vállalat tavasszal bejelentett arculatváltásának...

A jövő marketingje: kreativitás, MI és kulturális integráció

A kreativitás cégkulturális – ha tetszik, hitbéli kérdés. Bár könyvtárnyi kutatás bizonyítja az eredményességüket, az újszerű, szokatlan megoldások az elsők, amiktől megvonják az erőforrásokat gazdasági lassulás idején. A Warc 2024-es Building belief tanulmánya szerint a...

Kiderült, kik az Inkubátor Pitch Fórum nyertesei

Az Inkubátor Program Pitch Fórum zsűrijének döntése alapján Pápai Pici, Orzói Kristóf, Varga Gábor, Karácsony Péter filmtervei nyertek, és Sipos Bence projektje lett a közönségdíjas. A Filmintézet fiatal alkotókat támogató programjának Pitch Fórumát nagy...

Don't Miss

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...

Új márkaigazgatókkal erősít a Porsche Hungaria

Szervezeti és személyi változások a Porsche Hungaria menedzsmentjében. Az előremutató változások legfőbb célja a vállalat működési hatékonyságának továbbfejlesztése.ONE.fleet elnevezés alatt egyesítésre kerül az importőri flotta és a közületi autóértékesítés. Az új osztály vezetőjének Németh...