- Hirdetés -

Fordulat jöhet a lakásépítésnél

|

Bár 2024 első háromnegyede mind az átadott új lakások mennyiségében, mind a kiváltott építési engedélyek számában alulmúlta a múlt év hasonló időszakának teljesítményét, a KSH július-szeptemberi adatai már előrevetítik a fordulatot. Így az új engedélyek alapján építeni tervezett lakások idei volumene akár el is érheti a tavalyit.

Idén már többnyire jó hírek érkeztek a lakáspiac élénküléséről, ám az építési statisztika egyelőre kilóg ezek sorából. A KSH legfrissebb gyorsjelentése szerint az első háromnegyed évben 19 százalékkal kevesebb (8 709) otthont adtak át, mint egy esztendővel korábban, a bejelentett új építések száma (14 551) pedig 2,3 százalékkal maradt el a korábbitól. Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője szerint ez a disszonancia szinte törvényszerű, mivel a piac élénkülése rendszerint csak sorban, egymás után javítja az egyes mutatókat. A növekvő forgalom húzza maga után az árakat, amire aztán sorban indulnak a kínálatbővítő beruházások, ám a lakásépítési folyamat tehetetlensége miatt legutoljára az átadott lakások számában mutatkozik meg a fordulat. Ez 2024 harmadik negyedévében odáig jutott, hogy az új építési engedélyek száma összességében már nőtt az egy évvel korábbihoz képest. Ennek a 39 százalékos bővülésnek a zömét a főváros adta, ahol az építési kedv a korábbi kétszeresénél is magasabbra szökött (+116%), s ugyancsak átlag felett nőtt a falvakban (+66%). Ezzel szemben a megyei jogú városokban az idei III. negyedév is gyengébb volt (-15%) még az egy évvel korábbinál, és az egyéb városok növekedése is szerénynek (+7%) mutatkozott.

A befejezett új lakásokat tekintve még július-szeptemberben sem látszott a fordulat, az ekkor átadott összesen 2 682 otthon – igazodva a korábbi negyedévek trendjéhez – még mindig 22 százalékkal múlta alul az előző év hasonló időszakának teljesítményét. 2024 első három negyedévében az éves alapon számolt visszaesés viszonylag egyenletesen oszlott meg Budapest (-15%), a megyei jogú városok (-15%), az egyéb városok (-30%) valamint a községek (-16%) között. A régiókat is rendre az átadott otthonok számának csökkenése jellemezte, érdemi növekedés egyedül a Dél-Alföldön volt, ahol 16 százalékos bővülést regisztráltak. Erre az időszakra általánosságban jellemző volt a befektetők aktivitásának csökkenése. Ezt jelzi az is, hogy a vállalkozások által létrehozott új otthonok aránya – egy esztendő alatt – 61 százalékról 58 százalékra változott. Ezzel párhuzamosan az értékesítési céllal épült lakások részaránya is mérséklődött, a korábban jellemző 60 százalékról 57-re.

A kisebb, gyakran csak az építtető lakhatását szolgáló projektek súlyának növekedése egyelőre még az idén megkezdett beruházások között is megmutatkozik. Míg egylakásos építkezésből – az előző évinél – 14 százalékkal többet indítottak, nagyobb házakban 18 százalékkal kevesebb új otthont terveztek. Ez harmonizál azzal is, hogy az építési kedv az év első három negyedévében fordított kapcsolatot mutatott a települések nagyságával. A fővárosban a múlt évihez képest 34 százalékkal csökkent az engedélyezett lakásépítések száma, ezzel szemben a megyei jogúakban 7 százalékos, a kisebb városokban pedig 15 százalékos volt a növekedés, míg a községekben a 20 százalékot is megközelítette.

Az első két negyedévet is figyelembe vevő összegzés azonban azt elfedi, hogy a harmadik már számottevő növekedést mutatott. Ez az előző negyedévhez képest országosan 25 százalékkal több új építést jelentett, a fővárosban pedig a 180 százalékot is elérte ez a növekedés.

Az elemző szerint van rá esély, hogy az idén kiadott építési engedélyek száma az év végére elérheti a tavalyi szintet. Jelenleg megvannak az ehhez szükséges hajtóerők. Az új lakások iránti kereslet élénk, s tapasztalat szerint a piacra kerülők eladása nem okoz nagy nehézséget a beruházók számára annak ellenére sem, hogy az új lakások ára folyamatosan növekszik. Ezek mellett több olyan körülmény is látszik, ami tovább fokozhatja a nagyobb beruházók építési kedvét. Ilyen az ugyan már korábban beharangozott, de az adótörvénycsomagba még csak most beépített módosítás, ami a lakásépítés 5 százalékos, kedvezményes áfájának alkalmazását újabb évekre, egészen 2030-ig alkalmazhatóan terjeszti ki. Ugyancsak a vállalkozók nagyobb projektjeit segítheti, hogy a kormány októbertől újabb kilenc – öt budapesti, két debreceni, egy-egy pécsi és kecskeméti – rozsdaövezeti akcióterületet jelölt ki. Az ezeken a helyszíneken épített lakások után még a kedvezményes áfát is visszaigényelhetik a vevők. Mindezek mellett az is igen inspiráló lehet a beruházásokat most indítók számára, hogy plusz vásárlóerőként számolhatnak az állampapírokból a jövő tavasszal felszabaduló ezermilliárdos forrás bizonyos részével is. Ahogy az elemző emlékeztet: ezek az összegek befektetésként szolgáltak eddig is, így bizonyára hasonló marad a szerepük, az újépítésű lakások piaca pedig kézenfekvő lehetőség a fogadásukra. Ezek a lakások jól tartják, illetve növelik az értéküket, energetikailag korszerűek, rendszerint jó környezetben épülnek, s így kiadásra is kiválóan megfelelhetnek.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kávét rendel a fáradt sofőrnek az LG autós asszisztense

Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat felvonultató Mobility Labworks sorozat legújabb tagját, a jövő önvezető autóiba szánt Digital Cockpit gamma elnevezésű megoldást. Az alfa és beta modellek tavalyi debütálása után...

Nagy változás a Decathlon üzleteiben

A Decathlon teljesen megújult üzletkoncepcióval nyitotta újra második legnagyobb hazai áruházát Dunakeszin. A 4000 négyzetméteres üzlet az első az országban, amely a márka legújabb kereskedelmi irányvonalát alkalmazza. Mindez a sportszerkereskedő vállalat tavasszal bejelentett arculatváltásának...

Ennyit költünk idén karácsonyi ajándékokra

Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban online vásároljuk meg, amire a tavalyinál körülbelül hatezer forinttal tervezünk többet költeni idén – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív...

A jövő marketingje: kreativitás, MI és kulturális integráció

A kreativitás cégkulturális – ha tetszik, hitbéli kérdés. Bár könyvtárnyi kutatás bizonyítja az eredményességüket, az újszerű, szokatlan megoldások az elsők, amiktől megvonják az erőforrásokat gazdasági lassulás idején. A Warc 2024-es Building belief tanulmánya szerint a...

Kiderült, kik az Inkubátor Pitch Fórum nyertesei

Az Inkubátor Program Pitch Fórum zsűrijének döntése alapján Pápai Pici, Orzói Kristóf, Varga Gábor, Karácsony Péter filmtervei nyertek, és Sipos Bence projektje lett a közönségdíjas. A Filmintézet fiatal alkotókat támogató programjának Pitch Fórumát nagy...

Eddig erős éve van a K&H-nak

A K&H Bank 106,6 milliárd forintos nettó nyereséget könyvelt el 2024 első kilenc hónapjában. A K&H Biztosító nettó nyeresége 1,2 milliárd forint volt.A K&H Bank adózás utáni nyeresége 106,6 milliárd forintot tett ki 2024...

Új időszak kezdődik az autózásban

November elejétől beköszöntött a hideg időjárás, ami a téli közlekedés új kihívásait hozza magával. Dr. Nagy István, az ORLEN Hungary ügyvezetője szerint a megbízható autózás érdekében kiemelten fontos az autó megfelelő felkészítése, a prémium...

Ritkábban használják a mesterséges intelligenciát a munkához a magyarok

A magyar munkavállalók a globális átlagnál ritkábban használják a mesterséges intelligenciát munkahelyi vagy magáncélokra. A leggyakrabban tények felkutatásában, fordításban és készségfejlesztésben támaszkodnak ezen a technológián alapuló szoftverekre, de az ezekkel kapcsolatos ismereteik elmaradnak a...

Újabb program segíti a magyar startupokat

A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen...

Jön Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója

Vadonatúj nemzetközi technológiai esemény debütál Budapesten, amely egyszerre szólítja meg a szakembereket és a nagyközönséget. A TECHXPO több mint egy hétvégi rendezvény: a térségben egyedülálló eseményt elsőként hozza össze a magyar és régiós üzleti,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megrázó sorozat érkezik a képernyőkre

Az emberiség történetének legpusztítóbb – több mint 225 ezer életet követelő – cunamija 20. évfordulójára időzítve a National Geographic 2024. november 24-én és 25-én műsorára tűzi a természeti katasztrófa okait, legkritikusabb pillanatait és következményeit...

Kávét rendel a fáradt sofőrnek az LG autós asszisztense

Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat felvonultató Mobility Labworks sorozat legújabb tagját, a jövő önvezető autóiba szánt Digital Cockpit gamma elnevezésű megoldást. Az alfa és beta modellek tavalyi debütálása után...

Nagy változás a Decathlon üzleteiben

A Decathlon teljesen megújult üzletkoncepcióval nyitotta újra második legnagyobb hazai áruházát Dunakeszin. A 4000 négyzetméteres üzlet az első az országban, amely a márka legújabb kereskedelmi irányvonalát alkalmazza. Mindez a sportszerkereskedő vállalat tavasszal bejelentett arculatváltásának...

Ennyit költünk idén karácsonyi ajándékokra

Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban online vásároljuk meg, amire a tavalyinál körülbelül hatezer forinttal tervezünk többet költeni idén – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív...

A jövő marketingje: kreativitás, MI és kulturális integráció

A kreativitás cégkulturális – ha tetszik, hitbéli kérdés. Bár könyvtárnyi kutatás bizonyítja az eredményességüket, az újszerű, szokatlan megoldások az elsők, amiktől megvonják az erőforrásokat gazdasági lassulás idején. A Warc 2024-es Building belief tanulmánya szerint a...

Don't Miss

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...

Új márkaigazgatókkal erősít a Porsche Hungaria

Szervezeti és személyi változások a Porsche Hungaria menedzsmentjében. Az előremutató változások legfőbb célja a vállalat működési hatékonyságának továbbfejlesztése.ONE.fleet elnevezés alatt egyesítésre kerül az importőri flotta és a közületi autóértékesítés. Az új osztály vezetőjének Németh...