- Hirdetés -

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

|

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre nyitottabbak és felkészültebbek a vezetőváltás kapcsán, ami üdvözítő, hiszen a magyar foglalkoztattak 72 százaléka dolgozik családi vállalkozásnál, míg a GDP közel 60 százalékát teszik ki ezek a cégek.

Egyre élénkebben foglalkoztatja a hazai vállalkozásokat a generációváltás, derült ki a Prime by JobGroup és az OPTEN legfrissebb közös kutatásából. A válaszadók átlagosan 27,5 éve vezetik a vállalatukat, tehát erősen középkorúak táborát erősítik a vállalatvezetők. Ezek a cégek és vezetőik egyértelműen transzformációra érettek, a válaszadók több, mint fele (53%) tervezi az ügyvezető váltást.

Üzletfolytonosság fenntartása

“Az OPTEN felmérései szerint körülbelül 600 olyan 1 milliárd forint árbevétel feletti magánvállalkozás van ma Magyarországon, ahol a cégvezető 60 év feletti. Nélkülözhetetlen, hogy a magyar tulajdonosok által felépített sikeres vállalkozások fennmaradjanak és a folytonosság biztosítva legyen. Ezért is tartottuk fontosnak megkérdezni a vállalatvezetőket az utódlás kapcsán, hiszen a nyitottság ellenére a válaszokból kirajzolódik, hogy több akadály is felmerülhet az alapító-tulajdonos teljes kivonulása előtt” - mondta Fehér Éva a Prime by JobGroup ügyvezető partnere.

Nyitottabbak az eladásra

A vezetés átadása kapcsán a cégtulajdonosok 68 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ideális esetben a tulajdonlás megtartása mellett egy kijelölt családtagnak adják át a stafétát. De az OPTEN által 2021-ben végzett hasonló kutatásához képest nagyobb a nyitottság más opciók iránt. Ma már a vállalatvezetők fele (53%) mutat hajlandóságot rá, hogy cégen belüli vagy kívüli új munkatársnak adja át a vezetést, a tulajdonlás megtartása mellett, míg 3 éve csupán a 24 százalékuk volt nyitott ezen lehetőségekre. A tudatosságot mutatja, hogy a 26 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy nyitott a cég eladására, míg 2021-ben csupán a 14 százalékukban merült fel a lehetőség.

A legnagyobb akadály a bizalom hiánya

Leggyakrabban a bizalom hiánya, a megfelelő utód megtalálásának nehézsége, illetve a személyes kötődés gátolja a vezetés átadását. Ami negatív trendet mutat a 3 évvel ezelőtti kutatáshoz képest, hiszen a bizalmi jellegű problémát 31 százalékban jelölték meg 2021-ben, míg ma majdnem a válaszadók fele, 45 százalék értékelte nehézségként. “Ennek oka, hogy nem találnak megfelelő vezetőt, aki abban a szellemben tudná tovább vinni a vállalkozást, amiben az alapító-tulajdonos működteti. Ezen érdemes tovább dolgozniuk, az elvárásokat újra-gondolniuk, hiszen egy jól szervezett vállalkozás cégértéke növekszik, vonzóbb a munkaerőpiacon is” - tette hozzá Fehér Éva.

A generációs különbségek és a céges kultúra fenntartása is nehézséget okozhat, míg a szervezeti hiányosságok vagy a kulcsmunkatársak ellenállása további akadályok lehetnek. “A személyes tapasztalatom, hogy a legnagyobb akadályt mégis az szokta jelenteni, hogy magának a tulajdonosnak nincs váltási terve, hogy mit kezd a szabadidejével a cégvezetést követően és ezért húzódik el a folyamat” - mondta a HR szakértő.

Csupán minden hetedik cég rendelkezik váltási tervvel

A magyar tulajdonú vállalatok 15 százaléka rendelkezik utódlási tervvel, azaz csupán minden hetedik cégnek van konkrét, leírt elképzelése a vezetőváltásról. Pedig a sikeres átadás elengedhetetlen feltétele a tervezés. Ezért is pozitív trend, hogy egyre nagyobb hangsúlyt kap a HR szempontú felkészítés és a külső szakértők bevonása a sikeres átmenet érdekében. A válaszadók 65 százaléka mutatott nyitottságot külső szakértő bevonására a folyamatba, míg 2021-ben csupán az 50 százalékuk gondolta fontosnak. Üdvözítő, hogy az új ügyvezető kiválasztásánál a szakterületi tapasztalat fontosabbnak bizonyul (65%), mint a családi kapcsolatok (25%).

Fontos az időzítés

A válaszadók több, mint kétharmada úgy véli, hogy a vállalkozás felkészítése a váltásra hosszabb, 9 hónapon túli folyamat, de akár 1-2 évig is eltarthat. “A tapasztalataink azt mutatják, hogy érdemes két-három évet rászánni az utódlás folyamatára, ezért fontos időben elkezdeni, hogy minden folyamat végbe tudjon menni és az alapító-tulajdonos is fel tudjon készülni a következő életszakaszra” - egészítette ki Fehér Éva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Megvannak 2024 legjobb játékai

Az Ország Játéka verseny immár tizenegyedik alkalommal hívta játszani a kicsiket és a nagyokat. A JátékNet szervezésében a több hetes megmérettetés során nyolc kategóriában választhatta ki mind a zsűri, mind a közönség a kedvenceit....

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350...

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Terjeszkedik a Pizza Hut

Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a Pizza Hut első, modern dine-in koncepcióval megnyílt éttermében. A baranyai megyeszékhelyen több mint 20 évvel ezelőtt zárt be a hálózat üzlete, a pécsiek, azóta...

Megvannak 2024 legjobb játékai

Az Ország Játéka verseny immár tizenegyedik alkalommal hívta játszani a kicsiket és a nagyokat. A JátékNet szervezésében a több hetes megmérettetés során nyolc kategóriában választhatta ki mind a zsűri, mind a közönség a kedvenceit....

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...