Az emberek közel 80 százaléka vesz idén karácsonykor személyreszabott ajándékot, melyek egy jelentős része kézműves meglepetés – derül ki a Meska online kézműves piactér felméréséből. A válaszadók nagyjából 49 százaléka veszi meg a karácsonyt megelőző hónapban, aminek az egyik legforgalmasabb napja november utolsó péntekje, azaz a Black Friday, míg 11 százaléka hagyja a karácsony előtti egy-két hétre a bevásárlást. A korábbi trendeket követi az online vásárlás egyre nagyobb térnyerése - jelenleg több, mint 90% mondja azt, hogy igénybe vesz online szolgáltatást az ajándékvásárlás során.
Az online piacterek térnyerése a karácsonyi vásárok iránti érdeklődésben is megjelenik. Habár még mindig nagyon sokan szeretnek karácsonyi vásárokba menni, a legtöbben nem az ajándékok vagy szuvenírek miatt mennek, hanem a hangulat és a közösségi érzés miatt. A megkérdezettek csupán 20 százaléka tervez külföldi vásárba menni, 5 százaléka vesz bármilyen ajándékot a karácsonyi vásárokba. Erre a trendre ült fel számos magyar kézműves alkotó, akik a karácsonyi vásárok helyett egyre többször használják az online értékesítő felületeket a termékek árusítására.
A magyar kézműves közösség feléledése új versenytársat teremthet a szabványos piactereknek
A magyar kézművesség a magyar hagyományokhoz és kultúrához nagyon szorosan kötődik, ráadásul az olyan hungarikumok, mint a matyó hímzés, a kalocsai motívumok világszerte ismertek. Emellett pedig egyre jobban nő a kereslet a modern kézműves és az úgynevezett DIY termékek iránt, amit a kutatás adatai is kihangsúlyoznak. Világszinten a kézműves piacot 50 billió dollárra, becsülik, ami a magyarországi GDP közel 26 százalékának felel meg, míg a DIY piacot 2025-re több, mint 1 trillió dollárra becsülik és mindkét piactól jelentős növekedést várnak a közeljövőben. Ez nagyban köszönhető az Y generációnak, akik a személyességet és az egyedi termékeket részesítik előnyben.
A Meska Magyarország legnagyobb online kézműves design piactere, ahol egyedi, kézműves, vintage és különleges termékeket vásárolhatunk pénztárcabarát áron. A Meska célkitűzése a magyar kézművesség népszerűvé tétele és egy olyan közösség létrehozása, mely az egyediséget és a fenntarthatóságot hirdeti. Az oldalon jelenleg több, mint 260 ezer egyedi termék között lehet válogatni és az oldal indulása óta közel négy millió kézműves és vintage terméket vásároltak meg. A Meska mára az ország egyik leglátogatottabb kézműves, vintage és design online piacterévé nőtte ki magát.
Az egyik legkedveltebb alkotópáros az oldalon Gyulassy Nikolett és Horváth Trautmann Rajmund, akik a Zoriakdesign alapítói. A háromgyerekes veszprémi házaspár keze között egészen a babaköszöntőtől, a keresztelőn át a nászajándékokig mindenféle fából készült, fenntartható darabok születnek, ráadásul mindezt egy hatszáz éves malomban, melynek a folyamatos felújítását is ketten végzik. Az apró családi manufaktúra tökéletes megtestesítése a régi hagyományokra épülő, mégis a modern korhoz igazodó kézművességnek. Niki és Rajmund több online felületen is árulnak, melyek az elsődleges értékesítési csatornájuk. Véleményük szerint manapság már aki nincsen fent online, nem tud megélni egy kis családi vállalkozásból, főleg nem akkor ha ez egy apró kézműves vállalkozás. A karácsonyi időszakban őket is elárasztják a rendelések és azt látják, hogy egyre többen választanak kézműves ajándékot a fa alá, hogy valami tényleg egyedit és személyre szólót adjanak.
A trendek alapján az egyedi és hosszútávra szóló ajándékok egyre több karácsonyfa alatt fognak megjelenni és a szabványos piacterek mellett a kézműves és designpiacterek is előtérbe kerülnek.