A Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése szerint a 2024-es ünnepi szezonban az európai vásárlási szokásokat a divat, az elektronikai eszközök és az utazás iránti kereslet határozza meg. A fogyasztók vásárlási kedve összességében növekszik, bár sokan továbbra is megfontolt döntéseket hoznak majd. Az elemzés szerint az ünnepi szezon kiskereskedelmi forgalma Magyarországon akár 7,7 százalékos növekedést is elérhet.
Az európai fogyasztók a világjárvány óta jellemzően az élményalapú kiadásokat részesítik előnyben, mint például a szórakozást, a vendéglátást és az utazást. Az ehhez kapcsolódó kiskereskedelmi kategóriák - például a kozmetikumok és a ruházat - idén is jelentősen profitáltak ebből a trendből, és 2024-ben is számottevő növekedést értek el.
Ezzel párhuzamosan azonban az elektronikai cikkek és háztartási gépek iránti kereslet - amely a pandémia alatt megugrott, majd később csökkent - 2024-ben újra növekedésnek indult. A Mastercard Gazdasági Intézet szerint ennek hátterében az állhat, hogy a járvány idején vásárolt eszközök mostanra kezdenek elavulni és cserére szorulnak. Továbbá az ellátási láncok helyreállása először tette lehetővé az elmúlt években, hogy az elektronikai kiskereskedők versenyképesebb árakat kínáljanak. Az elektronikai cikkek mellett a szépségápolási és divatszektor szintén kiemelkedően teljesít, hiszen ezek az ünnepi szezonban hagyományosan népszerű ajándékok.
Az elmúlt két évben az emelkedő árak miatt az európai fogyasztók egyre árérzékenyebbé váltak. Ennek eredményeként sokan a prémium kategóriás üzletektől a megfizethetőbb alternatívák felé fordultak. Ez a trend különösen erős volt a 2023-as Black Friday akciók idején, amikor a vásárlók a korábbi éveknél jelentősen nagyobb figyelmet fordítottak a november végi leárázásokra. Mivel az árérzékenység továbbra is jellemző, hasonló fogyasztói magatartás várható a 2024-es ünnepi szezonban is.
Továbbra is jellemző marad a pandémia során kialakult élményalapú költekezés, ezért az év végi utazások kiemelt szerepet játszanak majd. Sokan látogatják meg szeretteiket, vagy indulnak útnak pihenési célból, de az úgynevezett „shop-cation” trend is népszerű, amikor a fogyasztók kifejezetten vásárlási célból utaznak. Idén a felkapott úti célok közé tartoznak a napfényes tengerpartok, például Marokkó, Portugália és Spanyolország, valamint a költséghatékonyabb téli kikapcsolódások helyszínei, például Magyarország és Lengyelország.