Nálunk az áremelés sokkal nehezebb, mert kínálati piac van. A nemzetközi szereplőknek hatalmas az inventoryjuk, ami ugyan kevésbé minőségi, és nagy a reklámzaj, de megtehetik, hogy a hazai tartalom gyártókat „kiéheztetik” – véli Erdélyi Eszter. Az Atmedia digitális osztályvezetője hangsúlyozta: az idei év felülmúlta a várakozásaikat, bővült a portfólió, és jövőre is lesz növekedés, de óvatosan terveznek.
- Pár héttel a Big Picture bejelentések után mik az első visszajelzések, hogy fogadta a piac a 15 százalékos áremelést?
- Számítottak rá, hiszen a televíziós piacon az áremelés szükségessége évek óta evidencia, csak a mértéke volt kérdéses. A médiaügynökségek, amelyekkel eddig egyeztettünk, tényként kezelik az áremelést, és várják az ügyfeleik visszajelzéseit. A transzparensen, minden szereplő számára egyforma mértékben megemelt szezonindexek azonban csak egy elemei a kereskedelmi ajánlatoknak, az egyéb mennyiségi és minőségi paraméterek sokszor fontosabbak.
- Mennyire érintheti mindez a digitális portfólió működését, ott is lesz áremelés?
- Ez nincs hatással a digitális portfólió működésére. Nálunk az áremelés sokkal nehezebb, mert kínálati piac van. Leginkább a nemzetközi szereplők jelenléte okoz erős árcsökkenést, nekik ugyanis hatalmas az inventoryjuk. Ez ugyan kevésbé minőségi, és nagy a reklámzaj, de megtehetik, hogy a hazai tartalomgyártókat „kiéheztetik”.
- Az idei olyan év lesz a digitális területen, mint amilyet terveztetek?
- Sőt, jobb is lesz az előzetes várakozásainknál. Számítottunk a növekvő keresletre az Eb és az olimpia miatt, de a piac szerencsére felülmúlta a várakozásainkat. Emellett a portfóliónk is bővült sporttematikájú oldalakkal, az Eredmények.com-mal és a Final Score Média oldalai, így minden hirdetőnknek biztonsággal tudtunk megjelenési lehetőséget biztosítani. Ezen túl beléptünk a connected TV (CTV) értékesítési piacára is, ami látható bevételnövekedést hozott, bár ennek a hatása inkább a jövő évben lesz igazán érzékelhető.
- Milyen területeken láttok növekedést a portfólión belül 2025-ben?
- Reményeim szerint a CTV inventory iránti kereslet még hatványozottabb lesz jövőre, ezért is kezdtük el már az idén júniusban a különböző csomagok kialakítását. Továbbá évek óta nő a videós tartalomfogyasztás, ami a portfóliónkban több videós inventoryt jelent, és ez a hirdetőknek is fontos. A kibővült sporttematikus csomagunk jövőre is számos rangos digitális sporteseményről ad majd hírt. Ezeken az oldalakon jelentősen hosszabb az eltöltött, valamint a reklámokkal való találkozási, bevésődési idő, így várható a hirdetői érdeklődés növekedése ezen oldalak iránt.
- A PodPadetek az egyik legnagyobb podcastpiaci szereplő. Mit mutatnak itt a számok a tavalyihoz képest? Sikerült növekedni?
- Igen, minden szempontból sikerült növekednünk. A tartalmakban bővültünk, nemrég indult egy horrorhangjátékunk, a Bűnös Gyülekezet (Mácsai Pállal és Für Anikóval), de egész évben folyamatosan jöttek az újabb és újabb epizódok az OVA aranydíjas Probléma című podcastsorozatunkban Linczényi Márkó és Hajós András jóvoltából. A podcastokon túl a streamelt rádiócsatornák számában is nőttünk, immár 35-nél is több magyar- és idegen nyelvű adót lehet hallgatni nálunk. Ezek együttesen a hallgatók számát is növelték, ez pedig a bevételekre is jó hatással volt. Az idei év végén tervezünk egy rebrandinget, és megújítjuk az applikációkat is, hogy még inkább a jelenkor igényeinek megfelelő platformmal folytassuk az utunkat a hallgatók felé.
- Van ebben még potenciál? Vagy Magyarországon nagyjából ki is maxoltátok a piacot?
- A hazai piac meglehetősen kicsi ilyen szempontból. Alacsony volt a belépési küszöb, két-három éve nagyon sokan ültek mikrofon elé, olyanok is, akik nem kimondottan a „hangjukból” élnek, de voltak jó ötleteik. Ebben a körben biztosan lesz tisztulás, mert aki nem futott be az elmúlt években, az kis eséllyel folytatja a tartalomgyártást, hacsak nem hobbiként. De mindig lesznek új témák, és a kategória növekedhet a hallgatók számában, ami a hirdetőknek is újabb és újabb lehetőségeket jelent.
- Több mint 50 weboldal tartozik hozzátok jelenleg. Milyen év lehet a portfólió számára 2025? Milyen forgatókönyvvel mentek neki a következő évnek?
- Most 68 weboldal tartozik hozzánk. A várakozásaink inkább óvatosak, ezért az ideinél kisebb növekedéssel tervezünk: nagy a verseny, leginkább a globális vetélytársak nyomása okoz némi fejtörést.