A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.

 

Az optimizmusom megmaradt

BÁN Zoltán, Net Média Zrt., vezérigazgató, társtulajdonos

Jelentős erőforrásokat fektettünk az idén az online, rendezvény, podcast hármas mindegyikébe, és a piac visszaigazolta, hogy jól tettük. A bevételeink várhatóan ebben az esztendőben két számjegyű százalékos mértékben fognak erősödni, ráadásul minden területen sikerül bővülést elérni, nem egy-egy üzletág hozza a növekedést.

Mostanra felzárkózott a rendezvényüzletágunk. A további arányváltozást korlátozza, hogy a piac telítetté vált, érdemi bővülésre nem számítok, ám az online is szépen nő. Az optimizmusom megmaradt, köszönhetően számos 10-20 éves, nagy ismertségnek örvendő rendezvényünknek. Ezekkel még a telített piacon is könnyebb navigálni. Folyamatos a fejlesztés ezen a területen, szerencsére jó a piaci pozíciónk, a múlt és a szakmai programon kívül a legtöbb konferenciánk magas státuszú közönsége optimális elegyet alkot.

Évek óta foglalkozunk a mesterséges intelligenciával. Robotizációval kezdtünk, aztán fordultunk az MI irányába. Folyamatosan dolgozunk, tesztelünk, látjuk a lehetőségeket, a korlátokat, és  bizonyos területen aktívan is használjuk. Addig eljutottunk, hogy az olvasóink által elvárt magas szakmai színvonalú, új összefüggéseket megvilágító anyagokban nagyon kevés az MI hozzáadott értéke, de jó néhány téren jelentősen meggyorsítja a munkánkat. A gazdasági területen rengeteg az adat, ezek nálunk ráadásul nagy tömegben és jól strukturáltan állnak rendelkezésre.

Az elmúlt másfél évtizedben 12 kollégánk kapott Junior Prima díjat, és közülük még mindenki nálunk dolgozik. Ez magáért beszél. Folyamatosan dolgozunk azon, hogy elérjük, megszerezzük és megtartsuk a jó fiatalokat. Prémiumrendezvényeket és -tartalmat gyártunk, ami csak prémium munkatársakkal valósítható meg, akiknek értelmes munkát tudunk adni. Nem mondom, hogy könnyű, sokat dolgozunk, de nagyon elégedett vagyok a fiataljainkkal.

 

Látványos változások

VÁRKONYI Balázs, Jófogás és Vatera, ügyvezető igazgató

A C2C és a másodvonali értékesítés növekedésben van, ellentétben e-kereskedelmi trendekkel. Ez az a terület, amit közvetlenül nem zavar a távol-keleti versenytársak megjelenése. A Jófogás és a Vatera olyan márkák, amelyeket nagy eséllyel vissza lehet építeni a legnépszerűbb e-kereskedelmi oldalak közé. Ezt a munkát kezdtük el, és bár én egy picit gyorsabban vártam az eredményeket, dinamikusan és jól haladunk.

Mindkét branden óriási átalakítást kezdtünk, üzleti modellen és vásárlói élményen is próbálunk javítani, emellett a meglévő erős ügyfélbázishoz régi-új ügyfeleket is visszaépíteni, felépíteni. A Jófogáson erős a sport-szabadidő, a mezőgazdasági és az agrárterület, a különböző felhasználási tárgyak cseréje, de az ingatlan-, az autó- és az álláskeresésben is stabil második helyen van. A Vatera pedig egy szűkebb célcsoportot célzó, de azokat sokkal inkább szakértői irányból megfogó marketplace.

Az utóbbi forgalmának jelentős része az antik, a galéria és a numizmatika területéről érkezik, a Vatera Galéria elindításával ezt szeretnénk tovább erősíteni, mert van még benne fantázia. Így ez lehet az az online régiség- és galériaoldal, ahol mindent meg lehet találni ebben a témában. A Black Friday kapcsán elindult a második nagy terület, amit szeretnénk kiaknázni, ez pedig az újrahasznosított, felújított műszaki termékek piaca.

A jövő év legfontosabb feladata az lesz, hogy a meglévő erős felhasználói csoportokon túl újakat is találjunk. Olyan fejlesztések, látványos változások legyenek, amelyek miatt az új csoportok is szívesen használják az oldalakat.

 

A legjobb újságot szeretnénk csinálni

PETŐ Péter, 24.hu, főszerkesztő

A változások azt szolgálják, hogy minél jobb újságot csináljunk úgy, hogy közben minél több embert érünk el. Ennek érdekében a szerkesztőségekben meglévő tudásokat hatékonyabban szeretnénk használni, és szeretnénk, ha a 24.hu-nál, a legnagyobb szerkesztőségnél felhalmozódó tapasztalatot, eszközrendszert, analitikai képességet arra is tudnánk fordítani, hogy a többi terméket is támogassuk.

A 24 Extra bevezetése a 24.hu történetének egyik legfontosabb mérföldköve. Egy nagy lépés abba az irányba, hogy az újságírás hazatérjen a hagyományos üzleti modelljébe, amely uralta a története nagyobbik részét: az emberek újságokat vesznek, amelyekben hirdetések vannak. Hosszú távon e két bevételi láb egyensúlya, egyidejű létezése az, ami leginkább képes garantálni az üzletileg sikeres, fenntartható, független lapok létezését. Azt pedig kisebb meglepetésként éltem meg, hogy nagyon jók voltak az olvasói visszajelzések, immár mind többen tudják, és fogadják el, hogy a minőségi tartalom előállítása rengeteget pénzbe kerül. Csupán a hirdetői logikából persze nem következne, hogy ennyi erőforrást szánjuk ezekre a tartalmakra, de mi szeretnénk, ezért fejlesztünk többlábú üzleti modellt.

Nálam csak alkalmasabbak vannak arra, hogy a hirdetői piacról beszéljenek, annyit azonban biztosan tudok, hogy azért törekszünk a legjobb tartalmat előállítani, a legmegbízhatóbb, legolvasottabb újságok között lenni, mert a minőség és az elérés együtt garantálja a reklámozók figyelmét. Ez pedig reményeim szerint mind inkább kiterjed majd azokra a termékeinkre is, amelyek elsősorban nem az elérés nagyságát, hanem egyediséget, újdonságot, a megszokottól való eltérést ígérnek. Ami a jövőt illeti, 2025-ben is a legjobb újságot szeretnénk csinálni, ez a munkánk, ez a fő feladatunk.

 

Robbanás küszöbén

BÍRÓ Pál, Google Hungary, country manager

A célunk olyan megoldások kidolgozása, amelyek biztosítják a minőségi tartalom igazságos díjazását, miközben támogatják az egészséges digitális ökoszisztéma fenntartását. Bizakodók vagyunk, hogy a folyamatos együttműködés kölcsönösen előnyös eredményekhez vezet, és tovább erősíti kapcsolatainkat a magyar kiadói iparággal.

A kiadók pozitívan reagáltak a közelmúltban történt változásokra, és a megkötött partnerségek száma növekedett. A megállapodásaink lefedik a magyar kiadói piac jelentős részét, és továbbra is szorosan együttműködünk a helyi kiadókkal. A hazai szerzői jogi érdekeket képviselő Repropress-szel folytatott folyamatos egyeztetéseket is nagyra értékeljük, elkötelezettek vagyunk ezen együttműködés iránt.

Míg a digitális hirdetési költések Magyarországon tavaly 12 százalékkal nőttek, 2024-ben finomabb elmozdulást tapasztalunk. Az e-kereskedelmi szektor az idén lassuló növekedést mutat, pedig jelentős hatással van a digitális hirdetési költésekre.

Magyarországon a mesterséges intelligencia (MI) a robbanás küszöbén áll. Az Implement Consulting Group szerint a generatív MI önállóan 8-10 milliárd eurót adhat hozzá Magyarország GDP-jéhez a következő évtizedben. A közép- és kelet-európai régióban ezt az MI-potenciált körülbelül 100 milliárd euróra becsülik, ami hatalmas gazdasági lehetőséget jelent.

Az MI-re való egyre nagyobb fókuszálás a magyarországi digitális gazdaságban egy újabb növekedési dimenziót ad, amely túlmutat az e-kereskedelmen. Az MI fejlesztése a Google számára stratégiai prioritás, mivel célunk, hogy a technológiát felhasználva javítsuk az életminőséget, és globális szinten, így Magyarországon is válaszokat találjunk kulcsfontosságú problémákra. A Google MI-képzési programokat is kínál, hogy segítse az embereket abban, hogy a készségeiket fejlesszék egy MI vezérelt jövő érdekében.

 

Kalocsai Magdolna