Ötvenezer forintból oldjuk meg a karácsonyt

Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami igazán számít a vásárlóknak a karácsonyi meglepetések beszerzésekor? A Costa Coffee és az Opinio piackutató idén is felmérte az ajándékozási szokásokat, melynek során arra is kíváncsi volt, hogy mennyire van tere ma a DIY ajándékoknak. A kutatásból kiderült, hogy a válaszadók 71 százaléka összesen 50 ezer forint alatt igyekszik megoldani a családtagoknak, szeretteknek történő ajándékvásárlást, és bár a fenntarthatóság egyre fontosabb tényező, továbbra is az ár és az elérhetőség a meghatározó az ajándékok beszerzésekor.

A Costa Coffee számára 2024-ben az inspiráció került fókuszba: a Costa Art & Craft alkotói pályázatában idén arra volt kíváncsi, hogy kit mire inspirál egy minőségi kávé. A Costa Coffee úgy látja, hogy a kávérajongók között egyre markánsabban körvonalazódik egy új fogyasztói bázis, a rituális művészek, akiknek mindennapjait áthatja az alkotás vágya. Vajon karácsonykor is átjárja őket ez a szellemiség?

Vásárolt vagy készített ajándék?

A márka megbízásából frissen készített kutatás rákérdezett, hogy a válaszadók a kézzel készített vagy a vásárolt ajándékot részesítik-e előnyben: a válaszadók mintegy felének teljesen mindegy, hogy DIY vagy vásárolt ajándékot kap vagy ad, mindkét esetben örül és szívesen is fordít energiát az ajándék beszerzésére vagy elkészítésére. A megkérdezettek kevesebb mint harmada inkább a vásárolt meglepetést preferálja.

Milyen szempontok szerint ajándékozunk?

A kézzel készült ajándék nem csak a kreativitás megélése miatt fontos, hanem sokan környezettudatossági szempontból részesítik előnyben a saját kezűleg készített meglepetéseket. A fenntarthatóság a válaszadók többségének (71%) valóban fontos szempont a döntés során, ugyanakkor senkinek nem ez áll az élen: hiába fontos a környezettudatosság, egy-egy ajándék ára, elérhetősége előnyt élvez a kiválasztásakor.

A kutatásban résztvevők fele olyan meglepetést keres, ami valóban hasznos, míg minden tizedik válaszadó számára a kreativitás és az egyediség a legfontosabb. Közel 10 százalékuk szerint az a legfontosabb, hogy az ajándék könnyen beszerezhető legyen, valamint szintén közel minden tizedik ember pedig az alacsony árat jelölte meg.

 

Összességében az derült ki, hogy a válaszadók több mint 70 százaléka 50 ezer forintot vagy annál kevesebbet szán ajándékokra. Ezen belül 13 százalékuk vásárol 5-10 ezer forint között, míg 36 százalék 10-30 ezer forintot költ meglepetésekre. 12 százalék 50-100 ezer forint kiadást tervez erre a célra, és százból csupán négyen mondták, hogy a vásárlásra szánt összeg meghaladja a 100 ezer forintot.

Kávézás az ünnepekkor

A kávézás fontos inspirációforrás a magyarok számára, ez kiderült egy korábbi Costa Coffee kutatásból. Talán a karácsonyi sütés-főzés közben nem is annyira az inspiráció, mint inkább a feltöltődés fontos egy-egy kávészünet során: a Costa Coffee kíváncsi volt arra, hogy az ünnepi kávézási szokások változnak-e az ünnepek alatt. Kiderült, hogy a magyarok kétharmada nem változtat jelentősen a kávéfogyasztási szokásain a hétköznapokhoz képest, de minden ötödik válaszadó azt mondta, hogy ilyenkor kávékülönlegességeket próbálnak ki, hiszen több idejük jut töltődni és egyben kávézni is.

A Costa Coffee mindenkit arra bíztat, hogy karácsonykor lazítson, próbáljon meg kikapcsolni a hétköznapokból egy jó kávé és a szerettei társaságában.

A kutatást az Opinio a Coca-Cola HBC Magyarország megbízásából 2024 novemberében 1001 fő megkérdezésével készítette.