Idén várhatóan 9,5 százalékkal bővül a globális reklámpiac a GroupM médiaügynökségi csoport decemberi This Year Next Year kutatása szerint. Az elemzés alapján jövőre a kelet-közép-európai régióban (CEE), valamint Magyarországon az elmúlt két év jelentős bővülése után a piac stabilizálódása, sőt akár stagnálás is következhet.
Az erre az évre prognosztizált 9,5 százalékos bővüléssel azt is jelenti, hogy a piacméret átlépi az 1 billió dolláros határt. (Ebbe az összegbe az amerikai elnökválasztáshoz kapcsolódó politikai költés nem értendő bele). 2025-re vonatkozóan a GroupM 7,7 százalékos növekedéssel és 1,1 billió dolláros globális költéssel számol.
Domináns digitális, előz a retail media
A digitális szegmens 2025-ben várhatóan 12,4 százalékkal nő globálisan, és ezzel a teljes piac 72,9 százalékát teszi ki. A digitálison belül a retail media eléri a 177,1 milliárd dolláros piacméretet, és ezzel első alkalommal haladja meg a televíziós költést (utóbbiba beleértve a streaminget is). Igaz, a televízió is nőni fog, mindösszesen 1,9 százalékkal.
A televízió mellett a közterület (out-of-home) is jól tartja magát, nem kis részben a digitális eszközök (DOOH) terjedésének köszönhetően. A DOOH eszközökön realizálódó reklámbevételek a teljes közterületi szegmens 42 százalékát adják a jövő évben.
A GroupM a globális audio piac esetében stagnálást, míg a print esetében további csökkenést prognosztizál. Utóbbi trendet a digitalizáció mellett az AI növekvő szerepe is erősíti.
Erősödő toppiacok
A világ tíz legnagyobb reklámpiaca kivétel nélkül nőtt a 2024-es évben., a mértékek ugyanakkor eltérőek. A világ két vezető reklámgazdasága továbbra is az Egyesült Államok és Kína. Az Egyesült Államok a várakozások szerint 9 százalékos növekedéssel és 400,2 milliárd dolláros piacmérettel zárja az évet, míg Kína esetében a bővülés 13,5 százalékot, a reklámköltés pedig 204,5 milliárd dollárt érhet el.
Az Egyesült Királyság tartja a harmadik helyét, éppen megelőzve Japánt. A top10 további szereplői Németország, Franciaország, Kanada, Brazília, India és Ausztrália.
Európai lassulás, korrekció nálunk
2025-re az Európai Unió reklámpiaca mérsékeltebb növekedést mutathat, a gazdasági környezet hatására lassulás várható. A kelet-közép-európai régióban (CEE), valamint Magyarországon az elmúlt két év jelentős bővülése után a piac stabilizálódása, sőt akár stagnálás is következhet.
Az elmúlt időszakban tapasztalt kiemelkedő növekedési ütem, amely az inflációs hatásra, a TV reklámidő túlkeresletre, a digitális hirdetési szegmens erősödésére és az új technológiai megoldások térnyerésére alapozott, 2025-re várhatóan korrigálódik. A szakértők szerint a korrekció természetes folyamat, amely a piac fenntartható fejlődését biztosítja, és alkalmazkodást igényel a piaci szereplőktől a megváltozott piaci környezethez.
A lassulás ellenére a hirdetők számára továbbra is kiemelten fontos, hogy hatékony stratégiákat dolgozzanak ki a fogyasztók elérésére, mert a piaci verseny továbbra is élénk marad. A régióban a kreatív, adatvezérelt megoldások és az innovatív kampányok jelenthetik a versenyelőnyt.