Fenntartható üzemanyaggal zöldülhet a légiközlekedés

Az utasok körében végzett felmérésben a válaszadók 71 százaléka gondolta úgy, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (Sustainable Aviation Fuel – SAF) hozzájárul a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez, bár csak 45 százalék hallott erről az innovációról korábban. Hat légiközlekedési iparági szakértő részvételével tartottak Brüsszel-Charleroi repülőterén kerekasztal-beszélgetést a SAF-fal kapcsolatos további lehetőségekről.

A Wizz Air és az Airbus a Moeve-vel és a brüsszeli Charleroi Repülőtérrel közösen ma bejelentette, hogy sikeresen teljesítették a fenntartható repülőgép-üzemanyaggal végzett tesztsorozatot. Ez kulcsfontosságú lépést jelent a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésének érdekében, követve a Refuel EU jogszabály előírásait, amely 2025. január 1-jétől megszabja az uniós repülőterekről induló járatokon a SAF minimális részarányát.

Bár a felmérésben részt vevők közül sokan fontolgatják, hogy környezetvédelmi okokból változtatnak utazási szokásaikon, azonban az utasok ismerete még hiányos a légiközlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló erőfeszítéseiről és egyéb intézkedéseiről. A felmérésből származó meglátásokról, valamint a különböző érintett felek szerepéről szólt a Charleroi-ban tartott sajtónyilvános kerekasztal-beszélgetés, kiemelve az együttműködés fontosságát az alacsony szén-dioxid-kibocsátású légi közlekedés előmozdításában.

A tesztek során a Wizz Air több mint 50 járatot teljesített a fenntartható, illetve a hagyományos üzemanyag keverékével, az úgynevezett „mass balancing” modellt alapul véve. Általánosságban elmondható, hogy a SAF használata a teljes életciklusra vetítve akár 90 százalékkal képes csökkenteni a repülőgépek szén-dioxid-kibocsátását. A kezdeményezés megmutatta, milyen lehetőségek vannak a SAF intergrálására a mindennapi üzemelésben, emellett rávilágított azokra a területekre, amelyeket a jövőben még fejleszteni kell, ide értve az infrastruktúra fejlesztését, valamint a költségoptimalizálást.

Felhívás a szakpolitika és az iparág felé

A tesztprogram alatt felmérték az utasok környezettudatosságát, illetve az alacsony szén-dioxid-kibocsátású légi közlekedéssel, köztük a fenntartható üzemanyagokkal kapcsolatos véleményét is. Az eredmények a következőket mutatták:

Környezeti kompromisszumok: A válaszadók 58%-a hajlandó utazási szokásait megváltoztatni.

A megfizethetőség a kulcs: 65% szeretne alacsonyabb kibocsátású járatokon utazni, de 36% ezért nem hajlandó többet fizetni.

Nem ismerik a jogi környezet változásait: 74% nem tudott arról, hogy 2025 januárjától kötelező minimum SAF-használati előírás lépett életbe; ez rávilágít arra, hogy szükség van az erről szóló hatékonyabb kommunikációra.

Nagy az igény a kormányzati támogatásokra: A válaszadók 72 százaléka szerint kormányzati támogatás bevonásával kell bővíteni a SAF gyártási kapacitásait, hangsúlyozva a köz- és magánszféra együttműködésének fontosságát a jövőbeli kereslet kielégítése érdekében.

A Wizz Air és partnerei bizonyították elköteleződésüket a SAF-gyártás és -használat felpörgetése mellett, ugyanakkor hangsúlyozzák a közvélemény tájékoztatásának fontosságát és költségcsökkentési lépéseket sürgetnek.

Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG-vezetője elmondta: „A tesztek sikeres teljesítése megerősíti elkötelezettségünket a fenntartható repülés mellett. Nagyon hálásak vagyunk utasainknak, akik részt vettek az első ilyen jellegű felmérésben, amely felbecsülhetetlen értékű információt nyújtott a SAF és a fenntartható utazással kapcsolatos tudásukról, attitűdjükről. Biztató látni, hogy a válaszadók 71 százaléka felismerte a SAF pozitív hatásait, és készek elfogadni a fenntarthatóbb alternatívákat. Sok válaszadó azonban kiemelte, hogy a SAF-nak az emissziócsökkentésben betöltött szerepével, költségvonzatával és a szabályozással kapcsolatban több információra lenne szüksége.

A Wizz Air elkötelezetten támogatja az arra irányuló kezdeményezéseket, hogy az utasok átlátható tájékoztatást kapjanak a SAF-ról, annak előnyeiről és kihívásairól a légiközlekedés szén-dioxid-kibocsátásának visszaszorítása érdekében. Köszönhetően a korszerű Airbus-flottának, amelybe a légitársaság beruházott, a Wizz Air vezető szerepet tölt be a hatékonyság terén, és a légitársaságok között utaskilométerre vetítve a legalacsonyabb kibocsátással rendelkezik. Fenntarthatósági stratégiánk következő fázisa, hogy csökkentsük az abszolút kibocsátást, azzal, hogy beruházunk a SAF-ba. Partnereinkkel együtt továbbra is sürgetjük a politikai támogatást, mind a költségek, mind gyártási kihívások terén, hogy lehetővé tegyük a zöld átállást.”

A Charleroi Repülőtéren tartott kerekasztal-beszélgetésen a résztvevők kiemelték, hogy az összes érintett félnek létfontosságú szerepe van, hogy előmozdítsák a SAF bevezetését és felhasználását. Az Airbus katalizátor szerepet tölt be a nemzetközi SAF-ökoszisztéma kialakításában.

Julien Manhes, az Airbus SAF és szén-dioxid-csökkentésért felelős osztályának vezetője közölte: „Ma a SAF kis mennyiségben áll rendelkezésre, ezért ezt növelnünk kell a keresletet és a kínálatot, miközben csökkentenünk kell a hagyományos üzemanyaghoz viszonyított árkülönbséget. Ezt hangsúlyozzák a felmérés során összegyűjtött vélemények az utasok szemszögéből is. Kiemelten fontos, hogy a légiközlekedési ökoszisztéma - beleértve a légitársaságokat, repülőtereket, szabályozó hatóságokat, gyártókat és üzemanyag-előállítókat - együtt dolgozzon annak érdekében, hogy aktívan bevonják az utasokat az emissziócsökkentési törekvésekbe. Közös erőfeszítésre van szükség a szabályozási előírások betartásával, az üzemanyag-hatékonyabb repülőgépüzemeltetéssel, valamint az utasok tudatosságára irányuló kezdeményezésekkel.”

Álvaro Macarro, a Moeve fenntartható repülésért felelős igazgatója elmondta: „A felmérés eredményei alátámasztják, hogy mind az ipar, mind a szakpolitika számára kritikus fontosságú a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) bevezetésének előmozdítása. Bár az utasok egyre inkább tisztában vannak a környezeti kompromisszumokkal, a megfizethetőség, valamint a témával kapcsolatos információhiány továbbra is jelentős akadályokat jelentenek. A Moeve elkötelezett amellett, hogy együttműködjön olyan partereivel, mint a Wizz Air, hogy növeljük a SAF-gyártás mértékét és edukáljuk a közvéleményt. A kormányzati támogatás elengedhetetlen a jelenlegi gyártási kapacitás és a jövőbeli kereslet közötti szakadék áthidalásához, amely biztosítja a fenntartható és környezettudatos légiközlekedési iparágat.”

A brüsszeli Charleroi Repülőtér vezető szerepet játszik a SAF nagyarányú növelését elősegítő infrastruktúra és partnerségek kialakításában.

Quentin Evrard, a BSCA fenntartható fejlesztési igazgatója elmondta: „Örülünk, hogy a Wizz Air minket választott a tesztsorozat indítására. A Brussels South Charleroi Airport számára fontos, hogy működése során a környezetvédelem prioritást élvezzen. A SAF integrálása a repülési üzemanyagba már realitás, és ehhez minden európai repülőtérről induló légitársaságnak alkalmazkodnia kell. A Charleroi Repülőtéren nemcsak az uniós előírás teljesítése miatt ösztönözzük a használatát, hanem azért is, hogy tovább menjünk és túllépjük a SAF előírt minimális százalékos arányát.

Ezért a BSCA, amellett, hogy a légitársaságok pénzügyi ösztönzésén dolgozott, a SOWAER-rel és a vallon kormánnyal közösen mozdította elő a SAF elérhetőségét Vallóniában egy helyi gyártóegységen keresztül, amely fontos lépés a repülési ágazat fenntartható jövője felé.”