
Szinte minden az adatokon múlik ma már, legyen szó fenntartható cégvezetésről vagy személyre szabott reklámokról az interneten. A Business Lounge adásának két témája látszólag nem kapcsolódik egymáshoz, azonban ha közelebbről nézzük, nagyon is összefüggenek. Dr. Csorba Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója és Rusvai Richárd, a Data Innovation Kft ügyvezetője voltak a beszélgetés meghívott vendégei.
Néhány éve egy újabb betűszó került be a köztudatba, ez az ESG, amely pénzintézeti oldalról indult és a fenntarthatóságot célozza, de mi is ez pontosan? Három lába van, az E mint Environmental a környezeti lábat, az S mint Social, vagyis a társadalmi lábat, és a G (Governance) a vállalatvezetési átláthatóságot jelenti. “2022 január elsejétől a bankoknak, pénzintézeteknek kötelező vizsgálni ESG szempontból is az ügyfeleiket. Mivel nekünk egy teljes hazai cégadatbázisunk van, megnéztük, melyek azok az adatok, amikből információkat tudunk szerezni a vállalatok fenntarthatóságáról, és találtunk körülbelül 75 releváns adatcsoportot.” - mondta dr. Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója. Ilyen például többek között a női-férfi vezetők aránya, amely itthon még kevésbé fontos, de német, holland vagy skandináv hátterű cégeknél nagyon komoly szerepet játszik az arról való döntéshozatalban, hogy együtt dolgozzanak-e az adott vállalattal vagy sem. Jelenleg Magyarországon jogszabály határozza meg, hogy a legnagyobb cégeknek évente ESG jelentést kell készíteni, ez eddig alig száz hazai vállalatra vonatkozott, 2025-ben évben ez “négy-ötszáz körül lesz, és utána lesz egy nagyobb áttörés, ahol a nagyvállalatok jelentős részének kell végezni ezt a munkát. (...) De ez nem egy olyan munka, amit három hónap alatt összerakok”, így akár fél évvel korábban érdemes elkezdeni a munkát, mivel a beszállítói láncot is vizsgálni kell.
Az, hogy milyen formában készül el a jelentés, “cégméret-függő, mert egy KKV cég esetén úgy gondolom, hogy akár még az Excel táblázat is elég lehet. A kérdés az, hogy mit és milyen forrás alapján ír bele az Excel-táblába” - tette hozzá a szakember, aki úgy gondolja, hogy a piacon egyre több olyan termék, szolgáltatás, segítség lesz, ami erre megoldást kínál. Azt tehát már tudjuk, hogy a nagyvállalatok nagyjából tisztában vannak a feladatukkal, de mi a helyzet a KKV-kkal, akik beszállítóik akarnak lenni? Csorbai Hajnalka szerint az az általános tapasztalat, hogy “a kicsik” először nem igazán tudtak mit kezdeni a megkapott, sok száz pontot tartalmazó kérdőívvel, és egy hosszú folyamat része, “amíg a nagyvállalatok is megtalálják azt, hogy mi az a mennyiségű adat és mi az a részletesség, amivel egy KKV is együtt tud élni.”.
A Business Lounge második része az adatvezérelt marketing témáját járta körbe Rusvai Richárd meghívott vendéggel, aki a Data Innovation Kft. ügyvezető igazgatója, aki azzal indított, hogy mekkorát változott a digitális piac az elmúlt másfél évtizedben. “Bejöttek a különböző programmatic rendszerek, ahol nagyon jól lehet célozni különböző célcsoportokat. (...) A digitális térben tényleg minden mérhető, mindent lehet targetálni, és pontosan el lehet érni a célcsoportokat. Viszont ebben lesz egy változás, amit a Google már régóta húz.” Ez pedig nem másból, mint a 2018-ban bevezetett GDPR-hoz kötődő gondolkodásból ered, vagyis a felhasználók adatainak minél nagyobb fokú védelme. A szakember elmondta, hogy a Safari és Firefox böngészőkben már nem működik a cookie-alapú követés, vagyis ez a két böngésző már nem tud rólunk adatokat gyűjteni, a Chrome viszont még igen. Majd a beszélgetés áttért arra, hogy mit is okoz(ott) ez a változás? “Muszáj foglalkozni a first party adatokkal, (...) mi is azt látjuk, hogy egyre jobban előtérbe kerülnek a különböző saját adatbázisok, közvéleménykutatások.”. Az Amazon is csinál ilyet, ha kitöltesz több kérdőívet, ha az Amazonon kívüli vásárlásaidról betöltesz adatokat, akkor ezért pénzt kapsz, amiket el tudsz küldeni a felületen. Ez egyrészt promóció, másrészt sok adathoz jut hozzá ezáltal a vállalat, amelyek segítségével pontosabban tudja targetálni a hirdetéseit.
Mi köze az ESG-nek a cégnövekedéshez? Milyen adatokkal tudja az Opten segíteni a kis cégeket? Kiknek jelent árbevétel-kiesést a third party cookie-k kivezetése? Van különbség abban, amikor azt egy böngésző kérdezi, hogy megértettem, vagy beleegyezek? A válaszok kiderülnek a Business Lounge adásából.