Mindenki érezze, hogy része a győzelemnek

Azon multinacionális cégek közé tartoznak, amelyek sok helyi relevanciájú projekten dolgozhatnak. A hangsúly a szakmaiság mellett a társadalmi hatáson van. A Mastercard magyarországi marketingcsapatával többek között arról beszélgettünk, hány facsemetét ültettek, milyen lendületet hozott az életükbe az új irodaház, mekkora kihívást jelent a kibervédelem, amelybe több mint 10 milliárd dollárt invesztáltak eddig, és hogy közeleg az elmúlt évtized legnagyobb eseménye, a jövő évi budapesti labdarúgó-BL-döntő. Továbbá szó esett arról is, mekkora szerepe van a csapatuk sikereiben a bizalomnak, az empátiának és annak, hogy mindenki érezze, részese a győzelemnek.

(A kiemelt képen balról jobbra: Balról jobbra: JÁSZ Jerne – marketing specialist / SISA-MOLNÁR Anikó – marketingmenedzser / SZALKAI Réka – marketingigazgató / MONDOVICS Péter – marketing menedzser /KALI Nóra – senior marketing specialist / GYIMESI Anna – marketingmenedzser)

- Világszerte szinte mindenütt óriási verseny van a bankkártyák piacán. Mérföldkő volt a cég életében, amikor elérte a 100 millió elfogadóhelyet. De mi a helyzet idehaza, a Mastercard ma mennyire erős brand? Lehet számszerűsíteni az ismertségét, az erejét?

- Szalkai Réka: Jelenleg Magyarországon több mint 150 ezer kártyaelfogadó hely van. Az emberek nyitottak az új technológiák irányába, folyamatosan nő az elektronikus fizetés iránti fogyasztói bizalom és használat, ahogy azt az adatok is mutatják: a fizikai kártyás tranzakciók 99 százaléka érintésmentesen zajlik. Ez régiós viszonylatban is kiemelkedő szám, és azt is jelzi, hogy a Mastercard infrastrukturális lefedettsége Magyarországon nagyon erős. Többek között ennek köszönhetően a márka jelenléte a mindennapokban természetessé vált a fogyasztók számára. Megszoktuk, hogy a Mastercardhoz azt kötik, hogy gyorsan, kényelmesen, biztonságosan tudnak fizetni, egyre több okoseszközzel is. Emellett az élet számos területén jelen vagyunk: társadalmi, környezeti, kulturális kezdeményezéseket, különböző generációkat érintő projekteket támogatunk, jellemzően éveken átívelően.

- Régóta fut a Priceless programotok vagy éppen a Priceless Planet, utóbbi esetében a vállalati fenntarthatóságot helyeztétek előtérbe. Fákat ültettetek, karbonkalkulátort indítottatok. Beleívódott ez már teljesen a cég üzleti modelljébe?

- Sz. R.: A fenntarthatóság már régóta alapvető eleme a vállalati stratégiánknak, amit a Priceless Planet Coalition kezde ményezésünk is tükröz. Az általad is említett karbonkalkulátor segít az ügyfeleinknek nyomon követni és kezelni a saját karbonlábnyomukat. Ez a kezdeményezés kapcsolódik az üzleti modellünkhöz: támogatjuk a digitális fizetési megoldások terjedését, amelyek kevésbé terhelik a környezetet, mint a hagyományos készpénzes tranzakciók. Folyamatosan keressük azokat az innovációkat, amik mind a vállalat, mind a fogyasztók környezeti lábnyomát csökkenthetik. Azt gondolom, hogy ez ma már egyre inkább alapelvárás is az emberek részéről, akik már keresik, és előnyben részesítik azokat a márkákat, amelyek fenntarthatóan működnek.

- De úgy is felteszem a kérdést: tudtok ezekkel társadalmi hatást elérni?

- Sz. R.: Röviden: tudunk. Viszont ketté kell választani a számszerűsíthető eredményeket a strukturális, attitűdbeli hatásoktól. Tudjuk mérni például, hogy hányan használnak karbonkalkulátort és alakítanak ki fenntarthatóbb szokásokat a segítségével. Szintén mérhető az is, hogy hány diákot érünk el pénzügyi edukációs tanórákkal vagy hogy egy-egy elültetett fa mennyi szén-dioxidot köt le. Rendszeres, kvalitatív és kvantitatív utánkövetéssel pedig látjuk azt is, hogy lassan átalakulnak a fogyasztói szokások: az emberek egyre inkább keresik a környezettudatos termékeket, szolgáltatásokat, és egyre tudatosabban fizetnek elektronikusan.

- Egy BL-főszponzor márkának milyen a saját csapata? Azt sejtem, hogy az elvárásokat tekintve magasan van a léc.

- Sz. R.: Rengeteg olyan párhuzamos értéket fel lehet sorolni, ami a sportban – jelen esetben a fociban – és az üzleti életben egyaránt fontos. Ilyen például a bizalom: egy csapat teljesítményében fontos, hogy a játékosok bízzanak az edzőben és egymásban. Ennek elsődleges építőeleme a nyílt, transzparens kommunikáció, és hogy mindenki érezze, hogy része egy-egy fontos döntésnek vagy a győzelemnek. Ahogy a fociban is nagy jelentősége van annak, hogy a csapattársak között kialakuljanak emberi kapcsolatok, amik az egész csapat teljesítményét erősítik, ugyanígy egy munkahelyen is kulcsfontosságú, hogy kellő empátiával, hatékonyan megtanuljunk egymással együtt dolgozni kisebb vagy nagyobb csapatokban egyaránt. Mindehhez természetesen elengedhetetlen az is, hogy minden pozícióba a lehető legkompetensebb kolléga kerüljön.

 

 

- Az utóbbi időben úgy tűnt, hogy egyre fontosabbak számotokra az ESG-kezdeményezések. E téren mennyire sikerült előbbre jutnotok? Sokszor úgy tűnik, hogy elég erős a greenwashing jelenség Magyarországon is.

- Gyimesi Anna: Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a cég, ahol dolgozunk, központi szinten is elkötelezett a környezeti fenntarthatóság mellett, emellett nyitott arra, hogy helyi szinten amit tudunk, megtegyünk az általános működésünk fenntarthatóbbá tételéért és a munkavállalók zöldítéséért. Ezért is foglalkozunk azzal, hogy megmérjük és csökkentsük például a weboldalaink karbonlábnyomát vagy hogy eladományozzuk az épülethálóinkat. Két-három havonta szervezünk az irodában valamilyen zöldkihívást, aminek a keretében próbáljuk a fenntarthatóságot közelebb hozni a kollégákhoz. Február végén például 810 facsemetét ültettünk el Budapest határában együtt, januárban közösen készítettünk vegán szusit az irodában és az idén már harmadjára veszünk részt a PET kupa csapatépítőjén is. Jó látni, hogy milyen sok lelkes résztvevője van ezeknek az eseményeknek, és nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ilyen elkötelezett csapatban dolgozhatunk.

- A fesztiválok nem újak az életetekben, viszont például már Balaton Sound nincs, ahol 2013-ban névadók voltatok. De van helyette Budapest Park. Mennyire fog dübörögni ez az év a parkban, és mit adtok ti ehhez hozzá?

- Gy. A.: A Budapest Parkkal már több mint tíz éve működünk együtt, mind márkaépítési, mind üzleti stratégiai szinten. A park programtáblája lehetőséget ad arra, hogy egész évben közelebb hozzuk a zenét az emberekhez. Fontos célunk, hogy ebben a megváltozott zenefogyasztói társadalomban, ahol a zenészeknek egyre nehezebb dolguk van elérni a közönségüket, lehetőséget teremtsünk az előadóknak és a hallgatóknak, hogy megtalálják egymást. Ezért is támogatjuk minden évben négy zenekar parkos koncertjét helyszíni aktivitásokkal és egyedi merchandisinggal. Az idén már harmadik alkalommal rendezik meg a Csinibaba koncertet, amelyet a Katona József Színházzal közösen visz színpadra a Budapest Park, és amely mögé mindig szívesen állunk be, hiszen a Katona József Színházzal is évtizedes közös múltra tekintünk vissza. Támogatjuk az exkluzív backstage koncerteket és a Kemp alkotótábort is, hogy a fiatal tehetségek még több lehetőséghez juthassanak és alkothassanak. Az idén a Gardróbvásár kezdeményezést is támogatjuk, ahol a fellépők által felajánlott ruhákhoz, sokszor fellépőruhákhoz is hozzájuthatnak a rajongók. Ez nemcsak felbecsülhetetlen értéket jelent a fogyasztók számára, hanem a fenntarthatósági üzenetünkhöz is kapcsolódik. Ezenfelül nagy lehetőségnek éreztük, hogy támogassuk a nemrég indult Park FM-et, hogy az emberek egész évben élvezhessék a parkos zenéket.

- Többször is költöztetek az elmúlt években. Megtaláltátok végül az igazi otthonotokat?

- Kali Nóra: A csapat számára az új iroda új lendületet hozott, mert most már végre egy helyen, együtt dolgozhatunk, ami jelentősen megkönnyíti a kommunikációt és az együttműködést. Az iroda kialakítása során fontos szerepet kaptak a fenntarthatósági szempontok és a közösségi terek, amelyek elősegítik a csapatmunkát és a kreatív gondolkodást. A teret kortárs művészeti alkotások is kiegészítik, amelyek inspiráló környezetet biztosítanak. Az energiahatékony rendszerek és az újrahasznosított anyagok használata is tükrözi a cég értékeit. Az étkező mint központi találkozóhely, valamint a kisebb csoportszobák is lehetővé teszik a spontán ötleteléseket és a kreatív munkát. Az új iroda tehát tökéletesen megfelel az igényeinknek, és valóban megtaláltuk az igazi otthonunkat.

 

 

- Hányan vagytok most a cégben?

- K. N.: Jelenleg a budapesti csapatban közel 180-an dolgozunk, és folyamatosan bővülünk. A csapatunk különböző területeken dolgozó szakemberekből áll, beleértve a helyi piacot támogató sales-, marketing- és termékcsapatot, valamint a Mastercard Advisors & Consulting Services üzletágat, amely tanácsadási, analitikai és technológiai megoldásokat kínál, elsősorban a Mastercard ügyfeleinek. Akvizíció során csatlakozott hozzánk az Ekata budapesti fejlesztő csapata, amely globális digitális identitáshitelesítési szolgáltatásokat kínál, adatvezérelt megoldásokkal segítve az ügyfél-azonosítást, a csalásmegelőzést és a tranzakciók biztonságosabbá tételét.

- Mennyire hatja át a működést, a munkáltató márkát, hogy ez a brand egy nagyon nemzetközi márka? Ez miben csapódik le leginkább?

- K. N.: A nemzetközi munkáltatói márka erősen meghatározza a budapesti iroda működését. Munkatársaink gyakran dolgoznak regionális és globális projekteken, a multikulturális környezetet pedig külföldi kollégák is gazdagítják. Van egy programunk, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a munkatársak más irodákban is tapasztalatot szerezhessenek. A budapesti irodánk ideális helyszín regionális rendezvények és tréningek megszervezésére, mindez pedig hozzájárul a szakmai fejlődéshez és a cég globális kultúrájának erősítéséhez.

 

Simon Krisztián

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.