Mozgásban a médiaelit

A korábbi évhez képest idén a Top 50 szereplőinek ötöde cserélődött ki. Ez a sokéves átlagnál kevesebb, bár három fontos személyi változás a lista megjelenése előtt nem sokkal derült ki. Mindössze négy olyan szakember van, aki 2008 óta az összes rangsorunkon helyet kapott.

Nem túl népes azoknak a köre, akik az eddigi összes médiapiaci Top 50-ben helyet kaptak. Erre büszkék lehetnek, hiszen nagyon ritka az, hogy valaki 2008 óta megszakítás nélkül befolyásos pozíciót töltsön be ezen a piacon. Közülük is elsőként említhető Somlói Zsolt, a Mindshare ügyvezető igazgatója és társtulajdonosa, ugyanis ő ugyanezt a pozíciót töltötte be a listánk indulásakor is.

Szintén a törzsgárda tagja két RTL-es vezető, Kolosi Péter és Vidus Gabriella. Náluk csak a cégen belüli pozíció változott. Kolosi 2008-ban programigazgató volt, most tartalomért felelős vezérigazgató-helyettes. Vidust pedig a legelső összeállításunk publikálásával egy időben nevezték ki kereskedelmi igazgatóvá, 2015 óta pedig már a társaság vezérigazgatója.

Szintén az eddigi összes Top 50-ben helyet kapott Málnay B. Levente. Az AMC Networks International jelenlegi regionális ügyvezető alelnöke szintén lojális szakember, hiszen még 2010-ben csatlakozott a mai cége jogelődjéhez, a Chello Central Europe-hoz. Előtte pedig az MTV Networks – a mai Paramount elődje – hazai vezetője volt. Nála az jelentette inkább a fő változást, hogy régiós vezetői pozícióba került a médiavállalatnál.

A fenti négyeshez talán még hozzávehetjük Novák Pétert, aki ott volt a legelső listán, és az elmúlt 17 évben csak egyetlen Top 50-ből maradt ki. Az ő pályafutása teljesen más ívet írt le, mint a korábban említett négyesé, az elmúlt években számos cégnél és pozícióban tűnt fel. Azonban kis túlzással nem tudott olyan posztot betölteni, hogy azzal ne kerüljön be az 50-be. Anno még a Kirowski vezetőjeként jutott be a 2008-as listára, de később az Origo, a Dentsu, a Használtautó.hu, tavaly pedig az Aleph Hungary vezetőjeként volt listás szereplő. Utóbbitól tavaly távozott, de 2024 őszén megválasztották a Magyar Reklámszövetség elnökévé, így a friss rangsorunkra már ebben a pozíciójában került fel.

Csökkenő cserélődés

Nemcsak 17 év távlatában, hanem egyik évről a másikra is jelentős változások történnek a Top 50 összetételében. Átlagosan a lista résztvevőinek 24,5 százaléka szokott cserélődni egyik évről a másikra. A pandémia óta látszódott egy olyan trend, hogy csökkent a helycserék száma, valami miatt kevesebb személyi változás történt a piacon. Ebben talán szerepe lehet annak, hogy szép lassan nő a listán szereplők átlagéletkora (a 2008-ast még a 30-as, 40-es korosztály uralta), és ilyenkor már kisebb lelkesedéssel váltanak munkahelyet a szakemberek.

A 2024-es összeállításunk ebből a szempontból rendhagyó volt, hiszen 30 százalékos volt a cserélődés, de ebben egy módszertani változás játszott szerepet, az ügyféloldalon dolgozó marketingszakemberek ugyanis tavaly kikerültek a médiás Top 50-ből. A változás mögött az állt, hogy ennek a körnek van egy külön marketinges 50-es listánk. Utóbbiak nélkül tavaly is a sokéves átlag alatti változás lett volna a médiás Top 50-ben. A friss összeállításban 20 százaléknyi volt a cserélődés az előző évhez képest. Ez egyrészt átlag alatti, másrészt három váratlan váltás is a Top 50 publikálása előtt nem sokkal történt. Amennyiben kicsit előbb jelenik meg a lista, akkor most 14 százalékról írnánk.

Váratlan cserék

Az említett három váratlan változás olyan embereket érintett, akiknek fix helyük lett volna az idei Top 50-ben, ráadásul a korábbi években rendre a lista első felében kaptak helyet. Áprilisban jelentették be, hogy távozik a TV2 vezérigazgatói pozíciójából Pavel Stanchev, aki majdnem pontosan hat éven át töltötte be ezt a pozíciót, és tavaly a lista negyedik helyét foglalta el.

2024-ben pont őt követte a rangsoron Gulyás János, a Wavemaker Hungary ügyvezető igazgatója, a Magyar Reklámszövetség akkori elnöke. Az ő távozását végképp nem láttuk jönni, hiszen a WPP csoport globális átalakításának esett áldozatul. Szintén emiatt került ki a listánkról a tavalyi 13. helyezett Mező László, az EssenceMediacom Magyarország ügyvezetője, aki tavaly kapott régiós megbízatást az ügynökségnél. Mondjuk ha Gulyás János vagy Mező László újra feltűnik hasonló pozícióban a piacon, akkor szinte borítékolható a Top 50-be való visszatérésük.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.