Hamarosan mindannyian főnökök leszünk

Ma még kevés olyan vállalat van, ahol szinten minden munkatárs a saját AI-ügynökének a főnöke és trénere, a trendek azonban arra mutatnak, hogy 2-5 éven belül ez válik általánossá. A Microsoft legfrissebb Work Trend Index kutatása szerint a mesterséges intelligenciát intenzíven használó vállalatok (Frontier Firm) sikeresebbek, innovatívabbak és több karrierlehetőséget is kínálnak versenytársaiknál, ezért a tehetségek hozzájuk igazolnak át a hagyományos Big Tech-ektől.

A Microsoft legfrissebb Work Trend Index (WTI) felmérése szerint 2025-ben egy új vállalattípus jelent meg a globális gazdaságban: a „Frontier Firm”. Ennek az új vállalattípusnak a legfőbb jellemzője az, hogy az AI segítségével tesz szert többlet erőforrásokra és növeli meg radikálisan a termelékenységét. A generatív mesterséges intelligencia virtuális asszisztensként, más néven „ügynökként” áll a dolgozók mellett, akik főnökökként irányítják és képzik őket. Jelenleg még csak néhány cég létezik, amely megfelel ennek a leírásnak – a Microsoft terminológiájában Frontier Firm – azonban a WTI prognózisa szerint 2-5 éven belül az AI-ügynökök alapvetően fogják meghatározni a szervezetek többségének működését. A megkérdezett vezetők 41%-a véli úgy, hogy öt éven belül a munkatársaik képessé válnak az AI-ügynökök menedzselésére, 36%-uk szerint pedig képezni is fogják ezeket.

A 31 országban mintegy 31 ezer munkavállaló megkérdezésével, továbbá a LinkedIn-ből és a Microsoft 365-ból származó adatok milliárdjainak feldolgozásával, és vezetői mélyinterjúk alapján készült WTI kutatás egyik legfontosabb megállapítása az, hogy a szervezetek már túljutottak az AI-al való kísérletezés korszakán, és épp a működésüket alakítják át az AI nyújtotta képességekre és erőforrásra támaszkodva.

A megkérdezett vezetők több mint fele (53%) állította, hogy mindenképp javítaniuk kell a termelékenységet, ugyanakkor a kutatás arra is rávilágított, hogy a dolgozók 80%-a túlterhelt. Ennek elsősorban az az oka, hogy nincs elég idejük, vagy nem tudnak a valóban értékteremtő munkájukra fókuszálni, mert nagyjából kétpercenként megszakítja a munkavégzésüket egy értekezlet, egy email, egy telefonhívás vagy egy chat bejegyzés. A vezetők 82%-a szeretné ezt a problémát az AI-ügynökök bevonásával orvosolni az elkövetkező egy-másfél évben, így növelve meg a rendelkezésre álló munkaidőt. A WTI szerint jelenleg a vállalatok közel fele (46%) használ AI-t egyes munkafolyamatok teljes automatizálására, leginkább az ügyfélszolgálat, a marketing és a termékfejlesztés területén – az AI-befektetések legnagyobb része is erre a három területre koncentrálódik.

Frontier Firm: a szaktudás egy része AI-ügynökkel pótolható

A Frontier Firm három fő jellemző mentén különböztethető meg más vállalatoktól: ember–ügynök csapatokban gondolkodnak, a munkatársaikra az AI-ügynökök főnökeiként tekintenek, és a teljes működésüket a generatív mesterséges intelligenciára építve gondolják újra. A jelentés szerint ezek a vállalatok nemcsak hatékonyabbak versenytársaiknál, de gyorsabban is fejlődnek: a dolgozóik 71%-a állítja, hogy üzletileg sikeresek, szemben a teljes mintán belül mért 37%-kal.

Az ilyen vállalatokon belül a szaktudás is demokratizálódik, vagyis kevésbé kötődik a szervezeti hierarchiában betöltött szerephez, nem a hozzáértők privilégiuma többé. Ennek megfelelően, a statikus szervezeti ábrákat a munka végeredményét jobban tükröző projektalapú struktúrák váltják fel. Ebben változó összetételű csapatok vállalkoznak bizonyos projektek végrehajtására, amelyben a csapattagokat erősségeik, elérhetőségük, és – nem utolsó sorban – az ügynökeik alapján választják ki.

Ahhoz, hogy a vállalatok a legtöbbet tudják kihozni ember és ügynök párosából, jól kell meghatározniuk a kettejük közötti munkamegosztást: ez, a „human-agent ratio”, lesz az elkövetkező évek egyik legfontosabb mérőszáma. Tudniuk kell, hogy mennyi ügynökre és mennyi emberre lesz szükségük egy-egy feladatkörben. Tisztában kell lenniük azzal is, hogy melyek azok a tevékenységek, amelyeket csak az ember végezhet el, méghozzá az AI beavatkozása nélkül. Például az ügyfelek továbbra is igénylik, hogy hús-vér emberek tartsák velük a kapcsolatot, bizonyos ügytípusok esetében pedig a nemcsak az ügyfelek, hanem a társadalom is elvárja a felelős döntéshozó meglétét.

A változások a legnagyobb múlttal és stabil piaci pozícióval rendelkező cégeket sem hagyják érintetlenül, miközben sorra születnek a kihívóik az új, Frontier Firm modell jegyében. A LinkedIn-en a legsikeresebb AI startupok kétszer olyan sebeséggel vesznek fel új munkaerőt, mint a nagy Big Tech-ek, mi több, megállapítható, hogy a tehetségek tőlük oda áramlanak át, mert ezeknél több innovációt és karrierlehetőséget látnak.

Ahogy ezt már a korábbi Work Trend Index felmérés is kimutatta: az AI csak bizonyos munkaköröket szüntet meg, viszont újakat hoz létre. A megkérdezett vezetők harmada (33%) mondta azt, hogy leépítéseket tervez, ugyanakkor 78%-uk szeretne olyan munkatársakat felvenni, akik értenek az AI kezeléséhez. 83% szerint az AI még komplexebb, a vállalati stratégia megvalósulását érdemben támogató feladat elvégzésére teszi alkalmassá a dolgozóikat – akár már a pályájuk kezdetén.

Cyber Signals: a kiberbűnözés is hatással van a munkaerőpiacra

Nemcsak a munka világa változott meg radikálisan az AI-nak köszönhetően, hanem a munkaerőpiacot érintő kiberbűnözői tevékenységek is. A legfrissebb Cyber Signals jelentés arra figyelmeztet, hogy az álláskereső könnyen beleszaladhat az interneten olyan álláshirdetésbe, amely mögött valójában csalók állnak. Az AI nagyon megkönnyíti még a kis technikai tudással rendelkező elkövetők számára is olyan weboldalak felépítését, amelyek – szó szerint – megtévesztően hasonlatosak egy-egy jól ismert munkaadó vagy állásközvetítő honlapjához, vagy hirdetéseihez. Az egész mutatvány célja az, hogy az álláskereső bizalmas adatait megszerezzék. Bármennyire is profi azonban a megjelenítés, vannak árulkodó jelek, amelyek lebuktathatják a csalókat: túlzottan kedvező fizetési ajánlatok, nem hivatalos kommunikációs csatornák használata, szokatlan formájú megkeresések, előzetes fizetésre irányuló kérések.

A Cyber Signals adatai azt mutatják, hogy 2024 és 2025 áprilisa között a Microsoft mintegy 49 ezer hamis partner-regisztrációt utasított el, óránként 1,6 millió bot-fiók létrehozását blokkolta, és összességében mintegy 4 milliárd dollárt mentett meg a felhasználóknak csalási kísérletek meghiúsításával.

Új Microsoft 365 Copilot a jobb ember-ügynök együttműködésért

A Microsoft nemrégiben jelentette be, hogy érkezik AI-ügynöke, a Copilot második generációs frissítése, amely már az ember–ügynök együttműködés új korszakának kihívásaira ad válaszokat. Az újgenerációs Microsoft Copilot nemcsak intelligensebb elődjénél, hanem az AI-nak a napi működésbe való beillesztését is jobban támogatja: segít a tartalomkészítésben, a termékfejlesztésben, az információk előállításában, miközben pontosan „tudja”, melyek azok a feladatok és hatáskörök, amelyekben az ember szerepe megkerülhetetlen.

Fotó: Microsoft