
A 25 legnagyobb full service és kreatívügynökség együttes árbevétele tíz százalékkal nőtt az elmúlt évben, az összesített profitjuk viszont enyhe csökkenést mutat. A top 25 bevételének és eredményének több mint a felét a három legnagyobb szereplő produkálta.
A hazai full service és kreatívügynökségeket 2020-ban komolyan megütötte a koronavírus-járvány, kicsit jobban, mint a kommunikációs iparág többi szereplőjét. A Covid miatti jelentős visszaesést követően viszonylag gyorsan sikerült talpra állniuk, ám a gazdasági növekedés megtorpanása és az elszálló infláció ismét kedvezőtlen hatással volt a működésükre, ahogy a korábbi években készült hasonló össze állításainkban olvashatták.
A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) szokásos éves iparági jelentése a 2024es év kapcsán már jobb képet mutat. Az általuk kalkulált adatok szerint a kreatív, reklám és médiaügynökségeket összesítő piac tavaly elérte a 131 milliárd forintos nagyságrendet, ami nominálisan 9 százalékos növekedés a megelőző évhez viszonyítva.
Az MRSZ egy kategóriába so rolja a reklám és médiaügynökségeket, mi különválasztottuk ezt a két területet. Azokat a cégeket vettük a full service és kreatív kategóriába, amelyek elsődlegesen ezzel a tevékenységgel foglalkoznak. Nyilván 100 százalékban tiszta profilok nincsenek, hiszen ahogy az egyes médiaügynökségek egyre inkább megjelennek a kreatív tendereken, úgy számos klasszikus reklámügynökség is végez médiavásárlást.
Egy évvel ezelőtt az MRSZ adatai erőteljesebb növekedést mutattak, mint amit mi a saját top25-ös listánk alapján láttunk, az idén azonban nagyjából hasonló növekedési adatot kaptunk mi is, mint amit a reklámszövetség saccolt. A legnagyobb reklámügynökségek együttes árbevétele ugyanis 10,1 százalékkal bővült az elmúlt esztendőben, ám a médiacégekhez és a médiaügynökségekhez hasonlóan az összesített eredmények már nem alakultak ennyire jól. A 25 legnagyobb reklámügynökség tavalyi profitja közel 14 százalékkal maradt el a 2023-astól.
Vezető trió
Tavaly a Lounge Design számított a legjelentősebb piaci szereplőnek, ami előrelépés, hiszen 2023-ban még közel fej fej mellett haladtak a Mediator Grouppal. A 2024-es év azonban egész mást hozott a két piacvezető reklámügynökség számára, mivel a Lounge Design bevételei 25,5 százalékkal gyarapodtak, és elérték a 26,3 milliárd forintot. Ezzel párhuzamosan a Mediatornál majdnem 15 százalékos csökkenést látni, és az elmúlt évet 17,3 milliárd forint nettó árbevétellel zárták. Persze az utóbbi sem szégyellnivaló teljesítmény, hiszen a harmadik helyen álló Whitedog Mediához képest is jelentős előnyt jelent. Utóbbi 10,2 milliárd forint árbevételnek örülhetett, és egy év alatt 14 százalékos növekedést hozott össze.
Ahogy látható, a három legnagyobb reklámügynökség nagyon kilóg a sorból, tavaly az árbevételük a top 25-nek nagyjából az 55 százalékát, illetve eredmény terén is ekkora részét adta. Ez egyébként körülbelül hasonló szinten volt 2023-ban is. Mivel a top 3 nagyon elviheti bármilyen irányba a teljes 25ös lista számait, ezért érdemes nélkülük is megnézni a bevételeket és az eredményeket.
Ez alapján a többi reklámügynökség tavaly 13,8 százalékkal tudta növelni a nettó árbevételét, az eredményük viszont majdnem 17 százalékkal maradt el a tavalyelőttitől. Azaz bevételben a „többiek” jobban, eredményességben kicsit rosszabbul teljesítettek a vezető hármasnál.
Az összesített adózott eredményeket befolyásolhatja az egyik cég, a VMLY&R. Náluk tavalyelőtt az 1,7 milliárd forintos nettó árbevételükhöz 3,1 milliárdos adózott eredmény tartozott, tavaly pedig 1,2 milliárd forint bevétel mellett produkáltak közel 1,6 milliárdos eredményt. Ennek az a magyarázata, hogy az ügynökség a WPP-csoporthoz tartozik, és ezen belül a Wavemaker Kft. tulajdonosa. Ennek révén tavalyelőtt hárommilliárd, míg tavaly 1,5 milliárd forint osztalékbevételük volt. Ebből ered az árbevételüket meghaladó eredmény. Egyébként a VMLY&R az üzleti tevékenység terén 187 millió forintos mínusszal zárta a 2024-es esztendőt. A fenti ügynökség miatt tehát tavaly 1,5 milliárd forintnyi eredmény eltűnt a top 25-ből. Mennyivel mutatnak másként az összesített adatok, ha kivesszük a VMLY&R-t? Nos, ebben az esetben is csökkent a top reklámügynökségek eredménye, de már messze nem 10 százalék feletti mértékben, hanem csak négy százalékkal. Ez így már kicsit jobban fest.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.