Nemzetközi piacra is elvinnék a különleges magyar produkciót

Különleges projektbe kezdett a Friends Club Hungary rendezvényszervező és produkciós cég, 2025. november 27-én, az MVM DOME-ban saját erőből megvalósít egy ötórás Depeche Mode koncertet, amelyben több, mint 140 magyar művész és alkotó vesz részt. A koncert hátteréről, a kihívásokról, a nemzetközi tervekről és a rendezvénypiac helyzetéről is kérdeztük Petke Balázst, a Friends Club Hungary társalapítóját.

(kiemelt fotón balról jobbra a Friends Club Hungary alapítói: Petke Balázs, Szabó Dániel, Sallai György)

- Honnan jött az ötlet, hogy Depeche Mode tribute koncertet szervezzetek?

- Cégünkön, a Friends-en belül - amelyet két cégtársammal együtt alapítottunk 14 éve – én a kezdetektől fogva az egyedi színpadi produkciók megvalósításán dolgozom. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy táncművészeti pályámat követően így továbbra is azzal foglalkozhatok, az lehet a munkám, amit igazán szeretek. Mindhármunkat ugyanaz a filozófia jellemez, ebben teljesen egyek vagyunk, azaz az üzleti életben is minden esetben az első érv, ha belefogunk valamibe, az a szenvedély. Ha az megvan, akkor nagy eséllyel belevágunk az adott projektbe, természetesen megvizsgáljuk üzleti szempontból is, de mi abban hiszünk, ha valami igazán közel áll a szívünkhöz, abba érdemes belevágnunk, mert a munkafolyamat egyrészt élvezetes lesz, másrészt előbb utóbb majd üzletileg is meg fog állni a lábán – amennyiben nem tévedünk nagyot a közönség igényeivel kapcsolatban. Ez tökéletesen igaz a 101 Hang koncertünkre is. Tíz éves koromtól kezdve áthatja életemet a Depeche Mode (DM) zenéje. Színpadi rendezőként tudtam mindig is, hogy lesz, kell, hogy legyen dolgom a Depeche Mode-al. Valahogy mindig egyértelmű volt. A produkció jellege, felépítése még nem, a kirajzolódó kép évről évre változott a fejemben, de végül a mostani, végső forma adta magát, hiszen egyre több egyedi zenei produkción dolgoztunk az elmúlt években, Riederauer Richárddal a Nemzeti Férfikar vezetőjével. Egyre jobban összecsiszolódtunk. Ricsi szerintem fantasztikus zeneszerző és ugyanolyan kíváncsisággal tekint a kultúrára, a világra mint én. Imádja a könyveket, a zenét, minden érdekli és ezáltal nagyobbra tudja nyitni az ollót, ha inspirálódni szeretne. Így nem is csodálkozom, hogy a komolyzene világából érkezve, simán beleveti magát egy olyan kalandba, amely az elektronikus zenei atmoszféráról, a nyers rock hangzásról és szuggesztív, vészjósló balladákról szól. Mert a DM világában ilyen ajtókat nyithatunk. Szóval, számomra a Ricsi kulcsfontosságú alkotótárs. Közben pedig szép lassan az évek során a többi mozaikdarab is a helyére került és eljutottunk ahhoz a pillanathoz, amikor cégtársaim biztatása és támogatása mellett már nem tudtam elmenni, én is úgy voltam vele, oké, tényleg itt az idő, vágjunk bele!

- Mi a célotok ezzel a rendezvénnyel?

- Magyarország a DM rajongótábort tekintve egy Depeche Mode ország. Nálunk hihetetlenül erős és intenzív az a szeretet, amely az együttesre irányul. Nekik szeretnénk egy egyedi és felejthetetlen koncertélményt létrehozni. Színpadra vinni egy koncertet, amely egy pillanatig sem akar Depeche Mode-á válni, de megidézni őket egy különlegesen gazdag hangzásvilággal – annál inkább! Mert bár az alcímben szerepel a „tribute” meghatározás, a 101 Hang esetén mégsem egy klasszikus értelemben vett átdolgozásról van szó, hanem arról, hogy a szimfonikusok és a férfikar segítségével, egyfajta reflektorfényt irányítunk a Depeche Mode zenéjének mélyebb, rejtettebb rétegeire. Mintha új szögből világítanánk meg valamit, amit már ismerünk és így új részletek válnak láthatóvá. Ez a nagyszabású performansz ugyanakkor egy szerelmeslevél is egyben a Depeche Mode-nak címezve. Egy magyar összefogásból megszülető koncert, amely reméljük, bemutatkozhat majd más országok színpadain is az elkövetkezendő években.

- Mi jelenti a legnagyobb kihívást a szervezés során?

- Nem is a szervezés részét emelném ki igazán, inkább a projekt monumentalitásából fakadó kihívásokat. Egyszerre kell helyt állni és hatékonynak lenni több fronton is. Egyszerre építünk egy globális figyelemre szánt/megálmodott brandet, mellette próbáljuk részletgazdagon kibontani a produkció jellegét és háttér részleteit a kommunikációs kampány során, és persze készítjük elő a közel 150 fős stábbal bíró produkciót egy kivételesen izgalmas és hatalmas színpadi látvánnyal.

- Mi jelentené számotokra a sikert a novemberi koncert kapcsán?

- Szerintem Gyuri és a Dani nevében is beszélhetek - a siker egyik része természetesen a minél több rajongó bizalma lenne, akik ellátogatnának a koncertre, azaz legyünk minél többen ezen a fekete ünnepen! A siker másik záloga pedig maga az élmény. Amit előzetesen megálmodunk és november 27-én tudna nyújtani a koncert. A magam nevében megfogalmazva a siker – nekem a siker leegyszerűsödik oda, hogy ha sikerül abban a formában megalkotni és elmesélni az „adott” történetet, ami a fejemben van, megszületik az eredetileg elképzelt formában, az számomra siker. A többit pedig majd eldönti a közönség, arra már nincs ráhatásom. Nálam nem szokott szempont lenni az alkotói folyamatban, hogy vajon mik azok az elemek, effektek, amelyek tuti sikert aratnak a szélesebb közönségnél. Kizárt dolog, hogy ezen elv alapján működjek. Sokkal izgalmasabb alkotói szempontból járni a saját utat, maradni önazonosnak, merni kísérletezni, bátran hinni a saját történetben, mint rámenni a már tutira bevált receptekre és választani egy biztonságosabb már sokszor kijárt utat. Egy egyszerű hasonlattal élve, ha filmes alkotó lennék, én inkább tartoznék a szerényebb költségvetésből gazdálkodó, ám annál szabadabb utat járó független filmesekhez, mint a hatalmas büdzsével rendelkező stúdiófilmesek közé, akiken viszont végig rajta van a nagystúdiók kontrollja, béklyója.

- Úgy tudom, a terveitek között szerepel, hogy ezzel a produkcióval a nemzetközi piacon is megjelentek. Hova vinnétek el a koncertet, hol tart ennek a szervezése?

- Több környező ország is tervben van, egyelőre nem mondanánk konkrétumokat, már csak babonából sem. De határozottan rajta vagyunk az előkészítésen és több szervezőt, lehetséges partnert is szeretnénk meghívni a novemberi bemutatóra, ezekből a célországokból.

- A külföldi koncertek megszervezésébe bevontok partnereket? Mennyire nehéz megtalálni őket, együtt dolgozni velük?

- Nehéz, mindenképpen nehéz megtalálni őket, de szerencsére van segítségünk olyan barátok, munkapartnerek részéről, akik rendelkeznek helyi ismeretséggel, tapasztalattal az adott országokban. A legfontosabbnak az ideális helyi marketing ügynökség megtalálását tartjuk, egy olyan csapatét, akik szintén tudnak szenvedéllyel kapcsolódni a Depeche Mode-hoz és olyan részletesen tudják kibontakoztatni a kampányunk tartalmait, elemeit, ahogyan azt mi is próbáljuk tenni hazai terepen.

- Magyarországról indulva mi jelenti a legnagyobb kihívást a nemzetközi színtéren? Hogyan tudjátok megugrani ezeket az akadályokat?

- Fontos, hogy megfelelő országot válasszunk első körben, azaz Magyarországhoz hasonló DM szenvedéllyel megáldott országot. Ahol a DM rajongói tábor szintén nyitott a 101 Hang koncertre. Következő lépés az előbb említett marketing csapat megtalálása és a közös együttműködésünk kialakítása. Az igazat megvallva, csak eddig a pontig gondolkoztunk, jelenleg teljes fókusszal a november 27-ére koncentrálunk. Amikor már élesedik a külföldi koncertek előkészítése, az már egy boldog teher, feladat lesz, amelybe majd teljes lendülettel vetjük bele magunkat. Jó lenne már ott tartani, de annyira mégsem, hiszen akkora élményben van már most is részünk, inkább éljük meg minden pillanatát a jelen alkotásának, szervezésének.

- A siker érdekében nyilván erős marketing aktivitásra és márkaépítésre is szükség van. Milyen stratégiátok van erre, milyen eszközöket használtok?

- Ez a része az egyik legjobb élményem személy szerint. Nagyon jó érzéssel tölt el, amikor ülünk a csapatmegbeszéléseken és körbe nézve ennyi tehetséges és szenvedélyes embert látok. Kovács Zsuzsi projektvezető, Dancsok Regi PR felelős, Bán Betti social marketinges, Nébald Zsófi szponzorációs vonalon – minden területen egy különleges tehetség. Velük együtt találjuk ki és írjuk a közös történetünket hétről hétre. Nem akartunk egy szimpla plakátra és szlogenekre támaszkodó kampányt, inkább valami sokrétű, tényfeltáró jellegű, werk hangulatú kampány volt a cél. Riport filmeket, interjúkat, trailer short filmeket, werk fotókat a produkciós forgatásokról, sok-sok színes tartalmat, amely kibontakoztatja produkciónk identitását, „személyiségét”. Induló, vadonatúj produkciónk esetén a legfontosabb feladatunk minél több információt bemutatni és megosztani a nyilvánossággal, hogy az emberek eldönthessék, hogy bizalmat szavaznak-e a 101 Hangnak, azaz jegyet vásárolnak-e az MVM Dome-ba.

- Véleményed szerint milyen helyzetben van most a hazai rendezvényszervezői piac? Mi jelenti a legnagyobb kihívást, mik a fő akadályok? Milyen lehetőségek adódnak a piacon lévő cégek előtt?

- Mostanában, úgy érzem – és ez tényleg csak egy saját vélemény - hogy a világ felgyorsult, kapkodóvá, zajossá, bizonytalanná, tervezhetetlenné vált. Mintha minden egyszerre történne, de már azt sem várjuk meg, hogy valami kibontakozzon, már helyébe is lép a félkész jelenség javított, tovább gondolt változata. A mesterséges intelligencia megjelenése és a globális szinten folyamatosan változó kereskedelmi viszonyok mindenre hatással vannak. Annyira felfokozott, vibráló közérzete lett a társadalmunknak, hogy ez óhatatlanul is rányomja a bélyegét minden iparágban dolgozó emberekre. A mi oldalunkon – az ügyfeleken, a szolgáltatókon, alvállalkozókon egyaránt érezhető ez a fajta nyomás és a megváltozott közhangulat. Nem akarok természetesen általánosítani, de a többségre mindez igaz. Felütötte a fejét a bizalmatlanság, a kapkodás de még a kiégettség is – amelyet a home office és a covid hozott magával. Elnézést, hogy nem tudok pozitív, hurrá hangulatban nyilatkozni a jelenről és a jövőről, de valahogy így látom én most a teljes képet. Persze a mélyen rejlő optimizmusomat amikor előhívom, akkor már azt látom, hogy AI ide vagy oda, bizonytalan világ így, agresszív tempójú üzleti versenyhelyzetek úgy – az emberek elkezdhetnek majd szándékosan lassítani. A rendezvények, a konferenciák szólhatnak majd a közösség építő erejéről, a digitális világ helyett a visszafordulásról az embertársaink felé. És nem a folyamatos növekedésről és a sebesebb és sebesebb teljesítmény produkálásról. Ide is kifuthat az egész. A konferenciákon, ügyfélpartikon talán újra az emberi kapcsolatok, egymás inspirálása, a lassabb de mélyebb rétegekkel bíró, elmélyültebb munkafolyamatok kerülnek napirendre. Ebben reménykedem. Meglátjuk.

- Mit tekintenél sikernek a nemzetközi porondon, milyen eredményekkel lennél elégedett?

- Szeretnénk, ha ez a magyar összefogásból megszülető produkció, DM tisztelgés eljutna minél több országba! De hogy konkrétabban fogalmazzak – nagyon boldogok leszünk, ha a jövő évben legalább három országba is bemutatnánk a 101 Hangot és ebben hiszünk is, teljes optimizmussal álmodozunk erről, a teljes csapat hosszútávra tervez.