Megmérték a hazai webshopok oldalainak karbonlábnyomát

Tizenhat hazai webshop oldalának karbonlábnyomát mérte meg a Carbon.Crane, az első ISO kompatibilis digitális karbonlányom-méréssel és csökkentéssel foglalkozó magyar startup. Olyan szereplők is szerepeltek a listán, mint az IKEA, a Libri, a BestBite és a Telekom, a legjobban optimalizált útvonalak pedig a Pepita, a Media Markt és az Kifli oldalaihoz tartoztak. A mérésükből kiderül, hogy az e-commerce térnyerése számos láthatatlan eszközzel is szennyezi a környezetünket – a jó hír azonban, hogy ezen könnyen változtathatunk.

Az online vásárlás kényelme mára már a mindennapjaink részévé vált. A felgyorsult életmódhoz kiválóan alkalmazkodnak a különböző e-commerce szolgáltatások: többé nem kell boltról boltra járnunk, hiszen néhány kattintással bármit beszerezhetünk. Annak ellenére, hogy gyakran merül fel az online áruházak kiszállításhoz kapcsolódó környezeti hatása, kevesen gondolnak bele abba, hogy a webshopok látogatása is karbonkibocsátással jár. A nagy felbontású, színes képek és termékbemutató videók mind CO₂e kibocsátást eredményeznek, ezért a Carbon.Crane úgy döntött, hogy láthatóvá teszi a webshopok karbonlábnyomának mértékét. A vállalat a saját, Bureau Veritas által validált technológiájával mérte meg a 16 legnagyobb hazai e-commerce szereplő karbonlábnyomát. A kutatás célja, hogy láthatóvá tegye a digitális jelenlét rejtett környezeti hatásait és felhívja a figyelmet a mindannyiunkat érintő problémára.

Közel egymillió mosást indíthattunk volna el

A hazai szereplők egy vásárlási útvonalon eredményezett kibocsátása rendkívül változatos. A legnagyobb kibocsátás 3.21 gramm volt, míg a legkisebb 1.15 gramm. Érdekesség, hogy a legnagyobb karbonlábnyommal rendelkező főoldal több, mint hatszor annyi kibocsátást termel, mint a legkisebb. Az összes vizsgált oldal (főoldalak, terméklisták, termékoldalak) közül a legkisebb és a legnagyobb ugyanannál a kereskedőnél jelent meg.