
Ötödik alkalommal végzett a Top 50 marketinges szakember rangsor élén Szabó Béla Attila, a Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója. A lista nagyjából egyharmada megújult tavalyhoz képest, és az idén a kereskedelmi területért is felelős szakemberek viszik a prímet.
(kiemelt fotón: Szabó Béla Attila, Created by Umbrella with the help of AI)
Tizedik alkalommal állítottuk össze az 50 legsikeresebb marketingvezető listáját, amelynek az első helyén a szakmai zsűri szavazatai alapján Szabó Béla Attila áll. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója ezzel már ötödszörre lett első, vagyis az összeállításaink felében ő végzett az élen. Sőt, három második hellyel is büszkélkedhet, ezzel a marketinges Top 50 történetének eddigi legsikeresebb szereplőjének számít. 2020 óta csak egyszer talált „legyőzőre”, méghozzá tavaly, amikor Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. akkori kereskedelmi igazgatója vitte el előle a pálmát.
Szabó Béla Attila büszke lehet arra, hogy az elmúlt években egyre inkább túlléptek a hagyományos marketing keretein, ezáltal nemcsak kommunikálnak, hanem a kulturális térben kezdenek jelentős szereplőkké válni. Emellett a korábban bevezetett projektalapú működés mára sikeresen beépült a vállalat mindennapjaiba, és bizonyította az előnyeit: gyorsabban, rugalmasabban tudnak működni. A Magyar Telekom a reklámpiacon hosszú évek óta az évente legnagyobb összeget elköltő hirdetők között van, tavaly például a Kantar Media által becsült net-net adatok szerint 2,19 milliárd forintot fordítottak hirdetésekre.
Az idei második Mérő Ádám, a Coca-Cola Company digital acceleration strategy for Europe senior directora lett, aki a tavalyi harmadik helyét cserélte a dobogó második fokára. Az idei szereplését többek között annak köszönheti, hogy ő vezethette az idei Share a Coke kampány globális E2E- és digitális stratégiáját, ami a cég világszinten a legnagyobb aktivitása ebben az évben. Emellett ő alkotta meg az európai Coca-Cola-régió számára a 2026–28-ra vonatkozó Digitális hosszú távú üzleti tervet.
A harmadik helyen Pantl Péter, a Mol Csoport kommunikációs és marketingigazgatója végzett. Az általa vezetett csapat mintegy 30 országban 60 márkát kezel, amelybe többek között a Mohu, a Mol Move, az INA és a Slovnaft is beletartozik a Mol egyéb márkái mellett. Náluk van emellett a PR, a szponzoráció, a belső kommunikáció, a kommunikációs partnering, illetve a rendezvények.
Ha csupán a győzteseket nézzük, rangsorunk tízéves történetére az állandóság a jellemző, ugyanis Szabó Béla Attilán kívül csak hárman lettek listavezetők. Tavaly Bánhegyi Zsófia, 2017-ben és 2018-ban Horváth Magyary Voljč Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója, valamint 2019-ben Németh Ottó, a Henkel beauty care üzletágának akkori marketingvezetője.
A Top 50 marketingszakember rangsor első 10 helyezettje
Céges szakemberek
Az elég gyakori az összeállításunk történetében, hogy egy céget több szakember is képvisel, és az idén három ilyen vállalat is megtalálható listánkon, a Coca-Cola, a Henkel és a Magyar Telekom. Közülük is kiemelkedik a Coca-Cola, ahonnan az idén hárman is bekerültek a Top 50-be, méghozzá a már tavaly is a listánkon lévő Mérő Ádám és Eipl Vilmos media and connections manager mellett a listánkra visszatérő Szalóky Tóth Judit vállalati kapcsolatok, kommunikációs és fenntarthatósági igazgató. Tévednénk, ha azt gondolnánk, hogy ez a rekord, a Coca-Cola ugyanis 2022-ben négy marketingessel is képviseltette magát az összeállításunkban.
Két szakembert „delegált” a rangsorba a Heineken, Perényi Katalin marketingigazgatót és Salem Dániel global desperados communication managert, míg a Magyar Telekom nem csupán azzal büszkélkedhet, hogy a cégtől került ki az idei győztes, Szabó Béla Attila, hanem hogy az elmúlt évhez hasonlóan a listán megtalálható Bödör András szenior márkaszakértő is.
Szektoros jelenségek
Azt gondolhatnánk, hogy egy a rangsorunkon szereplő szakember annak köszönheti az előkelő helyezését, hogy a cége mérhetetlenül sok pénzt költ el a reklámpiacon, és ez garantálja neki a listás szereplést. Hogy ez mennyire nem így van, az akkor derül ki, amikor a top 50-es rangsorunkat összevetjük a Kantar által minden hónapban publikált, tavaly már becsült net-net adatokkal.
Míg két éve tíz olyan vállalat képviselője szerepelt a listán, amely bekerült az adott esztendő, akkor még listaáron 25 legnagyobb költője közé, tavaly ez a szám hatra, míg az idén ötre olvadt. A becsült net-net adatok szerinti top 25 hirdető közül csupán a SPAR, a Henkel, a Magyar Telekom, a Magyar Bankholding és a Drogerie Markt részéről található legalább egy szakember az összeállításunkba.
Újak a rangsorban
Az idén tizenöt olyan szakembert találunk a rangsorban, aki a tavalyi összeállításunkban nem szerepelt, azaz az elmúlt esztendőhöz képest a lista 30 százalékban kicserélődött. Ha kiosztanánk a tavalyhoz képest a legelőkelőbb helyen végzett új szereplő díját, akkor azt Baráth Péter, az RTL Magyarország marketing- és kommunikációs igazgatója kaphatná, aki az előkelő tizennyolcadik pozíciót szerezte.
Ő korábban már szerepelt az összeállításunkban, igaz, akkor még a Vodafone márka- és médiaigazgatójaként. A médiapiacon hatalmas kihívást jelent a nézettségért, az előfizetőkért és a reklámbevételekért folyó állandó küzdelem, és a vezetésével az RTL-nél évente mintegy 35 kampányt futtatnak, folyamatos promóciós nyomás mellett.
Baross Gábor
A Top 50 marketingszakember rangsorról készült elemzés teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.