Buza Sándor a Danubius Rádióról beszél a Rádió100 podcastban

Buza Sándor, a hazai rádiózás egyik meghatározó személyisége emlékezik vissza a magyarországi kereskedelmi rádiózás kezdeteire a Rádió100 podcast legfrissebb adásában. A műsorban felidézett ’90-es évek az első frekvenciakiírások kora, egyben az az időszak, amikor a mikrofon mögötti hangok arcot kaptak és médiaszemélyiségekké váltak. A Rádió100 a Rádiós Műsorszolgáltatók Egyesületének jubileumi podcastsorozata, amelynek tizedik adása már meghallgatható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) felületein.

Buza Sándor 1986-ban került zenei szerkesztőként a Magyar Rádió könnyűzenei osztályához az ország akkori leghallgatottabb rádiós magazinműsorának, a Kossuth adón sugárzott Reggeli Krónikának a megújításakor. Pezsgő időszaka volt ez a magyar rádiózásnak, hiszen abban az évben indult el a Danubius is a közszolgálati adó kereskedelmi rádiós kísérleteként. Ahogy az adásban Buza Sándor fogalmaz, „ez egy nagyon színes ruhadarab volt.” A Danubiusnak ugyanis már voltak hirdetési bevételei, ugyanakkor a műsorvezetők még maguk válogatták össze az egyes műsorok zenei elemeit a Magyar Rádió zenei archívumából. „Voltaképpen a mi arcunkra formáltuk azokat a négy órákat” – idézi fel a korszakot Buza, hozzátéve, hogy a format rádiózást meghonosító „igazi” kereskedelmi adókon, például a Juventuson a műsorvezetők már akkor készen kapott lejátszási lista alapján dolgoztak.

Buza Sándor a privatizáció után, a 90 es évek második felében lett a megújult Danubius Rádió zeneigazgatója, majd programigazgatója, így megélte, ahogy az angol tulajdonosok irányítása alatt a Danubius egy szellemi szabadságot biztosító műhelyből műsorgyárrá vált. Ekkoriban fogalmazódott meg az az igény, hogy a rádió „láttassa önmagát”, azaz arcot adjon a mikrofon mögötti hangoknak. Így indult útjára a Danubius Roadshow, amely berobbantotta a zenekarok sikerét és sztárkarriereket indított el, a kirakatba került rádiós műsorvezetők köréből pedig kinőtt a kereskedelmi televíziózás első generációja. Ahogy Buza Sándor fogalmaz: „Magyarországon mindenki a rádió köpönyegéből bújt ki.”

A sorozat támogatója és szakmai partnere a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, amelynek YouTube-, Spotify- és Apple Podcasts-csatornáján hetente jelennek meg a műsor új epizódjai.