
Bár 2025 első kilenc hónapjában 0,9%-kal nőtt az új autók regisztrációja az Európai Unióban, az elektromos átállás üteme továbbra is lassú – olvasható a flottakezelés szakértőjének számító NextAuto cikkében. A szeptemberi 10%-os piaci növekedés ugyan pozitív fordulatot jelez, de az elektromos járművek piaci részesedése még mindig messze elmarad az uniós célkitűzésektől. A hibridek továbbra is dominálnak, miközben a kínai márkák egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból. (x)
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) friss adatai szerint 2025 január és szeptember között az EU-ban regisztrált új autók száma 0,9%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Bár ez csekély növekedés, a szeptemberi hónapban már látványos, 10%-os bővülés történt. A piacot az új modellek megjelenése és a megnövekedett fogyasztói érdeklődés mozgatta meg, különösen az alternatív hajtású járművek szegmensében – olvasható az autólízing specialista cikkében.
Elektromos autók: lassú, de biztos növekedés
A tisztán elektromos autók (BEV) részesedése az év első kilenc hónapjában 16,1% volt. Ez ugyan javulás a tavalyi 13,1%-hoz képest, de az EU által elvárt átállási ütemtől még mindig elmarad. Ha csak szeptembert nézzük, az elektromos autók piaci részesedése 18,9%-ra emelkedett – ez már kifejezetten biztató, ám továbbra sem elég ahhoz, hogy közelebb vigyen a 2030-as célhoz, amely a szén-dioxid-kibocsátás drasztikus csökkentését tűzte ki.
A hibridek uralma tovább tart
A hibrid hajtású járművek (HEV) továbbra is az uniós autópiac legnépszerűbb szereplői. Az ACEA adatai szerint 2025 első kilenc hónapjában 34,7%-os piaci részesedéssel vezetik a mezőnyt – és ugyanez az arány érvényes a szeptemberi eladásokra is. Fontos megjegyezni, hogy a statisztikákban a mild hibridek is szerepelnek, vagyis azok a modellek, amelyek nem képesek önálló elektromos hajtásra.
A tölthető hibridek (PHEV) a teljes eladás 9%-át adták január és szeptember között, szeptemberben pedig 10,3%-ra nőtt az arányuk. Ez azt jelzi, hogy a vásárlók számára továbbra is vonzó a kettős – elektromos és hagyományos – hajtás, amely egyszerre kínál környezetbarátabb működést és megszokott hatótávot.
Benzines és dízel autók: a visszaszorulás kora
A hagyományos belső égésű motorral szerelt autók részesedése tovább csökken. A benzines modellek 27,7%-ot, a dízelek 9,3%-ot tettek ki az első kilenc hónapban. Szeptemberben már csak 24,9%, illetve 8,1% volt ez az arány, ami jól mutatja a trendet: a vásárlók egyre inkább az alternatív hajtások felé fordulnak, még ha a teljes áttörésre várni is kell.
Összességében az alternatív energiaforrással működő modellek – vagyis az elektromos, hibrid és PHEV járművek – a teljes piac 32,4%-át adták szeptemberben. Ez azt jelenti, hogy a vásárlások közel kétharmada még mindig a hagyományos üzemanyagokra épül, így az elektromos átállás egyelőre csak az új eladások szintjén látszik, a teljes járműállományban alig érzékelhető.
Kínai autómárkák: új erő az európai piacon
A szeptemberi eladások 10%-os növekedéséhez több márka is hozzájárult, de különösen a kínai gyártók tűntek ki. A SAIC Motor 80%-os, a BYD pedig elképesztő 272%-os növekedést produkált 2024 szeptemberéhez képest. Az európai márkák közül a Cupra 55,9%-kal, a Citroën 43,9%-kal, míg az Alfa Romeo 61,5%-kal növelte értékesítését.
A kínai márkák már nem csupán betörtek az uniós piacra, hanem egyre több kisebb európai márkát meg is előztek. Az elektromos átállás lendületét most részben ők adják – méghozzá agresszív árpolitikával és egyre fejlettebb technológiával.
Az autóipar átalakulása tehát megállíthatatlan, de az irányt egyre kevésbé az európai gyártók határozzák meg – derül ki a NextAuto írásából. (x)











