Iskolának adományozott laptopokat a 4iG Alapítvány

Összesen 220, digitális oktatásra optimalizált, felújított laptopot vehetett át 15 iskola a 4iG a Digitális Társadalomért Alapítványtól. A Digitális Esély Program pályázatának keretében országszerte olyan pedagógusok és diákok kaptak új eszközöket, akik már ma a jövő iskoláját építik. A felhívásra 224 érvényes pályázat érkezett Magyarország minden régiójából. A szakmai bírálók 15 intézményt választottak ki, amelyek munkája elkötelezettséggel, kreativitással és jövőbe mutató pedagógiai szemlélettel emelkedett ki a mezőnyből. Az eszközök segítségével a nyertesek valóra válthatják digitális projektjeiket és beépíthetik a korszerű eszközhasználatot tantermi, tehetséggondozó vagy közösségi gyakorlatukba. A támogatás több ezer diáknak ad új lehetőséget a fejlődésre. A program fővédnöke Szilágyi Áron, háromszoros világ-, és háromszoros olimpiai bajnok kardvívó volt.

A kiemelkedően nagy érdeklődés rávilágított arra, hogy a magyar iskolákban kifejezett igény van korszerű digitális eszközökre és törekvés a tanítási módszerek megújítására. Egyre több pedagógus nyitott – vagy már jártas is – a digitális oktatásban, a programozás és a kódolás tanításában, valamint a tehetséggondozás innovatív formáiban. A laptopok nemcsak a készségszintű eszközhasználatot teszik lehetővé a tanórákon, hanem közvetlenül támogatják különböző pedagógiai célok elérését is: hozzájárulnak az általános és középiskolai tanulók – köztük a kiemelkedően tehetséges, illetve a hátrányos helyzetű vagy sajátos nevelési igényű diákok – digitális ellenálló képességének növekedéshez, digitális kompetenciáik mellett pedig kritikai gondolkodásuk fejlődéséhez is. A pályázatok három fő területre fókuszáltak, az alapítványi kiírásnak megfelelően:

tanórai digitális eszközhasználat fejlesztése,

programozás és kódolás szakkörök elindítása,

közösségi és diákprogramok (pl. diákújság, diákönkormányzati kezdeményezések) támogatása.

A benyújtott projektek között megtalálhatók a hátrányos helyzetű vagy sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztését célzó gyógypedagógiai megközelítések éppúgy, mint a mesterséges intelligencia oktatásba illesztése, fordított osztálytermi modellek, vagy éppen 3D modellezés a szakképzésben. Több iskola közösségépítő szándékkal indít digitális médiaszakkört, diákújságot vagy a diákönkormányzat működését segítő projekteket. A támogatottak között olyan, korábban már versenyeredményeket elérő, de eszközhiánnyal küzdő szakkörök is szerepelnek, amelyek most lehetőséget kapnak a megújulásra. A nyertes pályázatok közös jellemzője a felkészültség, a pedagógiai tudatosság és a digitális lehetőségek iránti nyitottság. Többek között a digitális öko-kihívás projekt és egy fordított tanterem koncepció megvalósítását, valamint a programozó világbajnokságon való eredményes szereplést is támogatja a laptopokkal a 4iG Alapítvány.

A kiírásban szereplő, objektív módszertani fókuszú értékelési szempontrendszer mentén választotta ki a zsűri azokat a munkákat, ahol a pedagógiai célrendszer, a digitális innováció, a kreativitás, a hosszú távú használat és a diákok minél széleskörűbb elérése is teljesült.

A fejlesztés megvalósulását az eszközökön túl módszertannal is segítik: a program részeként a nyertes intézmények tanárai 30 órás, gyakorlatorientált, IKT eszközhasználattal kapcsolatos e-learning kurzuson vesznek részt, amelynek tudásanyagát azonnal alkalmazhatják a mindennapi munkájuk során. Az irodai használatból érkezett, szakértők által auditált laptopok így az oktatás új, megbízható eszközeivé válnak.

„A 4iG Alapítványt azzal a céllal hoztuk létre, hogy kezdeményezéseinkkel érdemben támogassuk Magyarország digitális fejlődését. Fontos számunkra, hogy aktívan részt veszünk a digitális egyenlőség megteremtésében, valamint a közösségek megerősítésében társadalmi felelősségvállalási programjaink révén. A Digitális Esély Program is ezt az elkötelezettséget tükrözi, és meggyőződésem, hogy a most átadott eszközök az oktatási programunkkal kiegészítve kézzelfogható előnyt jelentenek majd digitális felkészültségükben a diákok és a pedagógusok számára is.” – mondta Jászai Gellért, a 4iG Alapítvány kuratóriumának elnöke, a 4iG Nyrt. elnöke.

Szilágyi Áron, háromszoros olimpiai bajnok kardvívó, a program fővédnöke kiemelte: „Sportolóként tudom, milyen sokat számít a lehetőség, amit időben kap meg az ember. A Digitális Esély Program pont ezt adja a diákoknak. Nem mindenki indul ugyanolyan esélyekkel, de egy jó tanár, egy jó eszköz sorsokat formálhat. Jó érzés itt lenni ennél a lépésnél, a startnál amikor ezek az iskolák új pályára állnak a digitális tanulás útján.”

A 4iG Csoport évek óta törekszik arra, hogy társadalmi felelőségvállalási programjaival részese legyen a hazai digitális oktatásnak. A cél az, hogy még több iskolához, pedagógushoz és diákhoz juthassanak el azok az eszközök és lehetőségek, amelyek hozzájárulhatnak a digitális képzés erősítéséhez.

A 4iG Digitális Esély Programban díjazott 15 iskola:

Avasi Gimnázium (Miskolc)

Bajai III. Béla Gimnázium

Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény

BGSZC Pestszentlőrinci Technikum

Ciszterci Szent István Gimnázium (Székesfehérvár)

Deák Úti Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelést-Oktatást Végző Iskola, Kollégium, EGYMI (Sátoraljaújhely)

Esztergomi Szakképzési Centrum Géza Fejedelem Technikum és Szakképző Iskola

Gyárvárosi Általános Iskola (Győr)

Győri SzC Gábor László Építő- és Faipari Szakképző Iskola

Kastélydombi Általános Iskola (Budapest)

Nyitott Világ Fejlesztő Iskola (Budapest)

Oroszlányi Hunyadi Mátyás Általános Iskola

Pécsi Meszesi Általános Iskola Vasas-Somogy-Hirdi Általános Iskolája

Salgótarjáni Általános Iskola Arany János Tagiskolája

Veszprémi Deák Ferenc Általános Iskola