Megkeveredett a digitális pakli

A digitális Top 50 élén gyakran láthatunk változást, így történt ez az idén is, amikor Bán Zoltán, a Net Média Zrt. vezérigazgatója tért vissza – egy év kihagyás után – az élre. A 2024-es listavezető, a partizános Gulyás Márton a második helyen végzett. A rangsor szereplőinek legnagyobb részét a topvezetők adták, és folytatódott az a trend, hogy csökken az e-kereskedelemben érdekelt szakemberek száma.

Nagy előrelépők

Az évek tapasztalata azt mutatja, hogy a digitális Top 50 élmezőnye jóval dinamikusabban változik, mint a médiapiaci Top 50-é, ahol gyakrabban találkozunk állandó nevekkel az élbolyban. Itt sokkal inkább érvényesül a piac mozgékonysága és az új szereplők gyors előretörése. Három évvel ezelőtt Bíró Pál, a Google magyarországi vezetője állt a rangsor élén, őt tavalyelőtt Bán Zoltán, a Portfolio.hu-t is működtető Net Média Zrt. vezérigazgató-társtulajdonosa követte. Tavaly újabb váltás történt, Gulyás Márton, a Partizán alapító főszerkesztője került az első helyre. Az idén ismét változás volt az élen, visszatért a korábbi listavezető, Bán Zoltán.

Ugyanakkor az elmúlt évek első helyezettjei is ott sorakoznak az élmezőnyben, hiszen Gulyás Már ton a második, Bíró Pál az ötödik helyen végzett, emellett hatalmas előrelépéseket is látni az első öt helyen. A harmadikon végzett Martis István, a Profession.hu-t vezető szakember egy éve még a 24. volt, a negyedik Lunczner Ádám, a Mindshare innovációs igazgatója pedig tavaly ilyenkor a toplista 49. helyén tűnt fel.

A digitális Top 50 rangsor első 10 helyezettje

 

Állócsillagok

Senki nincs, aki az eddigi összes digitális listán helyet kapott volna. Sőt, arra sincs példa, hogy valaki egyetlen lapszámból maradt csak ki. A két rekordernek 14 alkalommal jött össze a listás szereplés, név szerint Uj Péterről és Várkonyi Balázsról van szó. A piaci átalakulásokat jól mutatja, hogy első alkalommal egészen más pozícióban szerepeltek az összeállításunkban. Uj Péter még Index-főszerkesztőként, Várkonyi Balázs pedig az Extreme Digital tulajdonosaként.

Kardos Gábort immár 13. alkalommal köszönthetjük a listánkon, aki jelenleg a Magyar Jeti Zrt. vezérigazgatója. Nála érdekes, hogy első alkalommal már nem indexesként, hanem a Ringier digitális üzletágának a vezetőjeként kapott helyet a rangsorban.

Eddig 12-szer láthattuk a nevét a digitális listánkon Bíró Pálnak és Szigetvári Józsefnek. Utóbbi tavaly került ki a Top 50-ből, miután távozott a Szallas.hu Zrt. vezérigazgatói posztjáról. Novák Péteren kívül 11 alkalommal tűnt fel az eddigi listákon D. Tóth Kriszta, Sopov István és Vinnai Balázs, míg tízszer mostani listavezetőnk, Bán Zoltán, valamint Palocsay Géza.

Akad néhány cég, ahonnan egynél több szakember is bejutott az idei Top 50-be. Ezen a téren a Ringier – jelenlegi és volt – hazai érdekeltségei szerepeltek a legjobban. Tőlük ugyanis bejutott a profession.hu-s Martis István, valamint a svájci médiacég által időközben értékesített Ringier Hungary részéről Maróy Krisztina Glamour-főszerkesztő és Szigeti Péter. Két szakember került be a Top 50-be a BeSocial, a 444, a Telex, a PFR Group és az Indamedia részéről.

Kínai hatások

A mostani listánk 2010-ben még Top Dogs néven indult, több kategóriával. Ebből annyit megőriztünk, hogy a mostani szereplőket is felosztjuk négy nagy kategóriára. Közülük évek óta a Topvezetők-digitális szakemberek számít a legnépesebbnek. Tavaly a listán szereplők 38 százalékát adták, míg az idén a 36 százalékát.

Sokáig a második legnagyobb kategória volt az E-kereskedők, és 2023-ig azt láttuk, hogy évről évre növekszik a listás részarányuk, hiszen két éve még a helyek 26 százalékát foglalták el. Akkortájt viszont megtört a lendületük, tavaly a 24, most pedig a 20 százalékát teszik ki a Top 50-nek. Ebben szerepe van annak, hogy megtört a korábbi évtizedek vágtató növekedése a lokális e-kereskedelmi szereplők körében, miután komolyan előretört a kínai konkurencia.

Hosszú éveken át a legkisebb kategóriának számított az Alapítók-innovátorok, azonban az e-kereskedelmi szereplők csökkenő száma miatt feljöttek a második helyre, a listás pozíciók 24 százalékát foglalva. A Véleményvezérek-főszerkesztők kategóriában az elmúlt években volt egy csökkenő trend, ami mostanra megállt. Három éve a 28, tavalyelőtt a 22 százalékát adták az 50-nek. Az elmúlt évben 20 százalékra csökkentek, viszont ezen a szinten megálltak, és a 2025-ös rangsorban is a listás szereplők ötödét adták.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.