Luxus lett az offline

Hogy rádiózunk, mit jelent ma ez a médium? Megtehetjük-e, hogy kiszállunk az online térből? Ezekre a kérdésekre keresték a választ a Business Lounge november 4-ei adásában, melynek vendégei Nagy Marcell, a MiértRádió? projektvezetője, Kapitány János, az Atmedia rádió-operatív és non-spot értékesítési vezetője, illetve Mészáros József, a Cognative Piackutató Kft ügyvezető igazgatója voltak.

Globális trend, hogy egyre inkább a digitális platformokon intézzük az ügyeinket, szórakozunk, szerzünk információt, tartjuk a kapcsolatot másokkal. Luxusnak számít, amikor kiszállunk az online térből - de megtehetjük-e?

Nemcsak egy folyamatosan fejlődő technológia van a kezünkben, ami a digitalizáció felé tol bennünket, hanem „vannak olyan biológiai igényeink, amiket trükkösen próbálnak a médiatulajdonosok, tartalomgyártók kihasználni”, annak érdekében, hogy a tartalmak fogyasztóit “magukhoz láncolják”. Mészáros József úgy látja, az emberek már felismerték, hogy mennyire nem jó irányba megyünk ezzel, kiemelve, hogy a rövid tartalmak fogyasztása hasonló függőséget okoz, mint a kábítószerek.

De kinek a felelőssége ez? Az NMHH-nak vagy valaki másnak kell megálljt parancsolnia ennek a tendenciának? A szakember szerint látszik a változás, mert egyre több országban vezetnek be korlátozásokat ezzel kapcsolatban, kötik például személyi igazolvány bemutatásához a felnőtt tartalmak elérését. A veszélyek különösen a felnövő generációkat érintik, “a korlátlan tartalmak felbontják a kialakult társadalmi értékstruktúrákat, a szülő nem tudja átadni, hogy szerinte mi helyes” - véli.

Az okostelefon a személyes terünkbe vont be olyan dolgokat, amelyek “korábban bizonyos távolságban szerepeltek az életünkben”, és ezzel feloldódtak az időkorlátok, végérvényesen megváltozott a világ.

Október 14-én volt idén a Nagy Rádiós Nap nevet viselő rádiós konferencia, ennek kapcsán a Business Lounge további részében arról folyt a diskurzus, hogy hogyan rádiózunk és miképp lehet adaptálni ezt a klasszikus tartalomfogyasztási szokást a modern környezetbe. “A rádió nem véletlen van velünk száz éve” - kezdte Nagy Marcell, hangsúlyozva, hogy bár a rádió nem egy buzzword, mivel szimbiózisban tud élni más médiatípusokkal, a hirdetők továbbra is bíznak benne. A másik sajátsága, hogy hangon keresztül szól hozzánk, amely érzelmeket kelt az emberekben, ezek pedig emlékekké válnak. A mai multitaskinggal terhelt világban pedig további előnye, hogy “passzívan is jól működik”.

Kapitány János meglátása szerint a rádió megítélésével van a baj, a hirdetőkkel tartott tárgyalásokon rendre felszaladnak a szemöldökök, amikor megtudják, hogy bizonyos csatornák kétmilliós napi hallgatottságot is fel tudnak mutatni. “Az online menő, szexi - úgyis költenek rá. A tévé a must-have. A harmadik a rádió”.

Egy közösségibb országban vajon kevesebbet interneteznek az emberek? Mikor írja felül az online térben kapott információ a szülői tanítást? Hogy lehet - és kell-e - “szexibbé” tenni a rádiózást? Tényleg csak az idősebb korosztály hallgatja a rádiót? Minden kiderül a Business Lounge november 4-ei adásából.