Nézzük, mit hoz a jövő! – 1. rész

Nem volt könnyű év 2025, és várhatóan 2026 is nagyon komoly kihívásokat tartogat majd. Az alábbiakban a Marketing&Media szerkesztőbizottsági tagjainak hagyományos évértékelőit és piaci előrejelzéseit közöljük.

 

Minden az MI-ről szólt

HORVÁTH MAGYARY VOLJČ NÓRA, K&H Csoport, kommunikációs igazgatóság, ügyvezető igazgató

2025

Az innováció és az MI bevezetésének éve volt: erről szólnak a belső megbeszélések, a konferenciák minden iparágban. Mindenki próbálgatja, pilotokat indít, keresi a megtérülést, a business case-t. Izgalmas időszak. Mi a banki szolgáltatások back office részében már kb. 5 éve használjuk, az ügyfélszolgáltatásban Kate, a digitális pénzügyi asszisztensünk révén két éve, és ma már a kommunikációs csapatban mindenkinek van MI-hozzáférése. Most már az új kommunikációs platformunk, az új reklámfilmjeink képi világa is teljes mértékben MI-vel készül.

Büszkeség

Rekordidő alatt vezettük be a teljesen MI által generált új kommunikációs platformunkat, új reklámvilágunkat. De a csapat kreativitása nemcsak ebben mutatkozott meg, hanem az off-MI influenszerkampányunkban is: Csingi nyugdíjas kihívása itthon és nemzetközileg is annyi díjat nyert, ahány versenyen indítottuk, így aztán könnyű volt megőrizni az innovatív imázsunkat.

2026

Lehetőségekkel teli, azaz izgalmas! Magasabb gazdasági növekedést várunk, mint az idei, az inflációban és a foglalkoztatásban stabilitást prognosztizálunk. A világgazdasági mozgások – amerikai vámok, kínai túltermelés, hadiipari fejlesztésekre költött extra pénzek, költségvetési átcsoportosítások – mind hatással lesznek a helyi gazdaságokra, vállalatokra és természetesen a fogyasztásra is. Az MI térnyerése tovább bővül, segítségével a munkánk gyorsabb és könnyebb lesz, ahogy az ügyfeleinknek a bankolás.

Kihívások

Visszaemelni a fenntarthatóságot a neki megfelelő prioritásba a politikai világagendán, mivel ettől függ mindannyiunk jövője. A csökkenő népesség és az öregedő korfa miatt a fiatal tehetséges munkaerőért való harc egyre kiélezettebb lesz Európában és itthon is.

 

Jelentős szakmai díjak

SZABÓ EDINA, OMG, ügyvezető igazgató

Lassulás

2025 a médiapiacon lassuló egy számjegyű reklámköltés emelkedést hozott, főként a közterület és a rádió tudott bővülni. Szektoronként eltérő volt a helyzet, a jogszabályi környezet változása, mint például az árrésstop több, korábban aktív szegmenst (FMCG, OTC) vetett vissza a növekedésben.

Jöttek a díjak

Az ügyfeleink költései is követték a piaci trendeket, mind organikusan, mind új ügyfélszerzés tekintetében nőtt az Omnicom csoport forgalma. Az ügyfeleinkkel való hosszú távú hatékony közös munka sikerességét jól mutatják a szakmai díjak, többek között az idén elnyert Effie-k.

Kismértékű bővülés

Jövőre kismértékű reklámpiaci bővülést várunk, amire természetesen hatással lesznek a makrogazdasági folyamatok, a belső fogyasztás alakulása, illetve a reklámadó is. A 2026-os nagy sportesemények hozzájárulhatnak a reklámköltés további növekedéséhez.

Integráció előtt

2026 legnagyobb kihívásai várhatóan globális és helyi szinten egyaránt jelentkeznek. Helyi szinten a belső fogyasztás, valamint a reklámadó, a reklámpiaci kereslet és kínálat alakulása lesz a piac fő mozgatórugója. Mindemellett az Omnicom–IPG-integráció a jövő évünk egyik fontos témája az ügyfeleinkkel való gördülékeny és még hatékonyabb együttműködés mellett.

 

Maximalizált elérés

VIDUS GABRIELLA, RTL Magyarország, vezérigazgató

Fontos mérföldkő

A 2025-ös év a hazai reklámpiacon inkább lassulást hozott, mi viszont mérföldkőhöz értünk el: az RTL Magyarország streaming-előfizetőinek a száma újabb szintet lépett. A tartalmi stratégiánk lényege továbbra is az, hogy a műsoraink minél több nézőhöz jussanak el, azaz maximalizáljuk az elérést, hiszen így tudunk a hirdetőknek is igazán hatékony lineáris és digitális jelenlétet biztosítani. A lineáris csatornáink és a streamingplatformunk közös sikere egyre világosabban mutatja, hogy a három éve kijelölt irány működik. Lokális szereplőként mára bizonyítottuk: van és növekszik is az igény itthon a minőségi, előfizetéses tartalmakra.

Még szélesebb eléréssel számolunk

Ezen nem változtatunk 2026-ban sem: továbbra is egy egységként tekintünk a lineáris és a digitális eredményeinkre, hiszen a kettő együtt adja azt a hatást, amit külön-külön már nem lehet értékelni. A reklámpiacon közben a CTV látványos felfutása zajlik, amelynek az RTL+ Premium hirdetéses konstrukciója is fontos motorja lesz, hiszen a One-együttműködés keretében jövőre még szélesebb eléréssel számolunk. A hagyományos reklámpiac ugyanakkor valószínűleg óvatos marad, de bízunk benne, hogy az év második fele kellemes meglepetéseket is tartogathat.

Egyedülálló lehetőség

A 2026-os budapesti Bajnokok Ligája-döntő pedig külön izgalom: host broadcasterként már most nagy lendülettel készülünk erre az egyedülálló lehetőségre.

 

Sikerek és kihívások

VASZILY MIKLÓS, TV2 Csoport, vezérigazgató

Nagyon sikeres év

Az idei kihívásokkal teli év volt. A reklámpiac sajnos nem alakult a várakozásaink szerint, a biztató kezdés hamar kifulladt, és legjobb esetben is csak stagnáló szintig jutott. A TV2 évközben vezérigazgatót is váltott, a nagyon erős szakmai csapatunk viszont a piaci első helyünket megerősítő teljesítményt nyújtott, szakmailag így nagyon sikeres évet tudhatunk magunk mögött.

Továbbra is első

Az Index is megőrizte az online piaci első helyét, az őszi Ringier akvizícióval pedig az Indamedia a magyar médiapiac meghatározó és megkerülhetetlen szereplőjévé vált. A TV2 és az Indamedia fenti teljesítményeire egyaránt rendkívül büszke vagyok.

Komoly gát lehet a reklámadó

2026 piaci szempontból valószínűleg szintén nagyon komoly kihívást fog jelenteni. A piac növekedésére leghamarabb csak az év második felében lehet számítani, addigra pedig eldől az is, hogy valóban bevezetik-e a reklámadót. Amennyiben igen, az az év legkomolyabb kihívása lenne, ami a növekedés és a fejlődés komoly gátjává válhat a lokális médiapiaci szereplők esetében.

 

Jelentős előrelépés minden területen

BÁN ZOLTÁN, Net Média, ügyvezető igazgató

Sikeres termékfejlesztések

Hosszú, munkás, küzdelmes, de sikeres év volt az idei. Elégedett vagyok, általában jól áll nekünk, ha sok munkát kell belerakni. 2025 a gazdaságban nem volt könnyű, a stagnálás folytatódott, és nem volt jó hatással a teljes piacra. Mi a termékeink fejlesztésére fókuszáltunk, és jelentős előrelépést tettünk minden üzleti területünkön.

Remek csapat

Büszke vagyok a teljes Net Média-csapatra és különösen a szupertehetséges fiatal magra. A kollégáim többségével régóta együtt dolgozom, a tapasztalt veteránok mellé jól sikerült integrálni az újakat is. Az egyedi hirdetői igényeket is kielégítő komplex termékeket állítunk elő, fontos a tapasztalat és a profizmus. Termékszinten nekem is meglepetést okozott, hogy a rendezvényeinket egy kivételesen magas szintről jelentősen növekvő érdeklődés mellett még tovább sikerült fejleszteni. Különösen büszke vagyok az audiovizuális termékeink fejlődésére és az előfizetési számainkban mutatkozó dinamikára.

Elkeseredettebb verseny

Most mindenki leteszi a nagyesküt, hogy 2 százalék feletti lesz a gazdasági növekedés jövőre. Az élénkülő gazdaság javuló üzleti környezetet és nagyobb fogyasztói bizalmat hoz, remélem, ez a hirdetési piacon is látszani fog. A verseny elkeseredettebb lesz, az MI már nemcsak a belső folyamatainkat fogja segíteni, hanem a piacainkra is hatással lesz. Az ügyfeleink több segítséget fognak igényelni, hogy elérhessék az üzleti céljaikat.

Munkás év lesz

Az MI okozta piaci forgalomcsökkenés ellensúlyozása és ezzel párhuzamosan a hirdetőkkel való közös munka lehetővé teszi a hasonló büdzsé melletti azonos eredményeket. A 2026-os is munkás év lesz.

 

Teljesített tervek

GUTTENGÉBER CSABA, Atmedia, ügyvezető igazgató

Integrált portfólió

Az év második negyedévétől eltűnt a korábbi lendület a piacról, de minden üzletágunkban – televízióban, digitálisban és rádióban is – teljesítettük a terveinket. Ismét bebizonyosodott, hogy az integrált portfólió valódi üzleti biztonságot ad: ha egy médiatípus időnként lassul, a másik kiegyensúlyozhatja.

Stabil és erős

A portfóliónk mindhárom területen stabil és erős. Emellett év közben új szintre lépett a TV2 Csoporttal való együttműködésünk. A spotok mellett a prémium spot- és non-spot felületek értékesítése is hozzánk került, ami komoly szakmai elismerés. Büszke vagyok arra is, hogy a magyar rádiózás 100. évében a MiértRádió? iparági összefogás keretein belül az idei, kiemelkedően sikeres Nagy Rádiós Nappal tovább erősítettük az audiopiac szakmai presztízsét. Digitális területen is a széles és nagy portfóliónknak köszönhetően szinte megkerülhetetlenné váltunk.

Látunk némi bizonytalanságot

A dealezés elején járunk, de az eddigi visszajelzések alapján most legfeljebb stagnáló piacra számítunk. Látunk némi bizonytalanságot a hirdetői oldalon. Ilyen környezetben különösen fontos a következetes jelenlét: a reklám továbbra is befektetés, hiszen a márkák nyilvánvalóan többet veszítenek a csenddel, mint amennyit rövid távon megspórolnak.

Erősítenünk kell a pozícióinkat

Visszafogott piacon kell erősítenünk a pozícióinkat, miközben a globális platformok nyomása és a költségek emelkedése is velünk marad. A lineáris televízió minőségének javítása, a reklámzaj csökkentése továbbra is szempontunk, emellett szeretnénk erősíteni a CTV-kínálatunkat is.