A Marketing&Media magazin által összeállított, a hazai médiapiac legbefolyásosabb személyiségeit bemutató Top50 közel harmada kicserélődött idén a múlt évhez képest. Néhány esetben politikai játszmák állnak a változások mögött, sokszor pedig személycsere miatt estek ki szakemberek a listáról. Több visszatérő szereplő is bekerült a Top 50-be, van olyan, aki hét év szünet után tűnt fel újra a legbefolyásosabbak között.
Az idén is alaposan átalakult a Top 50 összetétele. A tavalyihoz képest tizenhatan estek ki, illetve érkeztek, azaz 32 százalékban újult meg a lista. Ez elmarad a 2016-os rekordtól, amikor 38 százalékban változott meg a Top 50 szereplőinek köre, viszont az elmúlt évek átlagánál magasabb. Az idei és a tavalyi mellett ugyanis csak egyetlen év volt – 2013 – amikor 30-nál magasabb százalékban változott a befolyásos emberek listája. A két „legbékésebb” esztendőben, 2009-ben és 2015-ben pedig csak 20 százalékot tett ki a változás, a sokéves cserélődési átlag pedig 27,5 százalék.
A sok kieső és érkező pedig azt is jelenti, hogy már csak hét olyan szereplője van a Top 50-nek, akik 2008 óta az eddigi összes kiadványunkban szerepeltek. Tavaly még kilenc tagja volt ennek a klubnak, de az idén már nem került be az összeállításunkba Pallagi Ferenc és Spéder Zoltán. Pallagi a Bors főszerkesztői és a Lapcom Zrt. vezérigazgatói székéből vonult nyugdíjba, és Mádra költözött. Amennyiben nem 2008-ban, hanem tíz évvel korábban jelenik meg az első Top 50, ő lett volna az, aki jó eséllyel már akkor is bekerül mint a felfutóban lévő Blikk akkori főszerkesztője.
Pallagi kézzel-lábbal tiltakozott a távozásával kapcsolatos összeesküvés-elméletek ellen, több interjúban is elmondta, tényleg csak nyugdíjas szeretne lenni. Mindenesetre némi keserűséggel beszélt a médiapiacon tapasztalható trendekről, amelyek a Top 50 összetételére is hatással vannak. Például arról, hogy manapság a közéleti témákkal is foglalkozó médiatermékeknek két ára van, egy piaci és egy politikai. Ezzel arra utalt Pallagi, hogy történtek olyan tulajdonosváltások a közelmúltban, ahol a vételárnak a piaci realitásokhoz nem sok köze volt.
Kiestek a pikszisből
A Top 50-től kikerült Spéder Zoltán tíz évvel ezelőtt tűnt fel az Indexet is működtető cégben, valamint az InfoRádióban, akkor még Nobilis Kristóf üzlettársaként. Furcsa szereplője volt Spéder a médiának, az érkezésekor eléggé tartottak tőle a CEMP csoportnál. Akadtak is olyan vezetők, akik nem jöttek ki jól vele, és egy idő után távoztak a cégtől, viszont sokáig az Index szerkesztőségének munkájába nem szólt bele. Később állítólag mégis megtette, ami egy távozási hullámot indított el, tulajdonképpen ebből nőtte ki magát a 444.hu. Az elmúlt négy évben viszont nem lehetett arról hallani, hogy különösebb összetűzései lettek volna a szerkesztőséggel.
Érdemes megemlékezni a Top 50-nek szintén búcsút intő Simicska Lajosról is. A kegyvesztett státuszuk azonos, azonban fontos különbség, hogy Simicskának esze ágában sincs kiszállni a médiából, piaci érdekeltségeinek csökkenő számát döntően külső körülmények okozták. Talán ha néhány héttel később szavaz a zsűri a Top 50-ről, akkor Simicska Lajos bent is maradhatott volna ebben az összeállításban. Április 20-án ugyanis kiderült, hogy valós volt az a pletyka, hogy Simicskának, egészen pontosan a tulajdonában lévő Pro-Ráta Holding Zrt.-nek opciós joga van az Index.hu Zrt.-re. Ezért a hírportált működtető társaságot Spéder nem tudta volna Simicska jóváhagyása nélkül másnak értékesíteni.
Ennél is meglepőbb volt, hogy Simicska az ölébe pottyant Index.hu Zrt. tulajdonjogát egyből átruházta egy alapítványra, így tulajdonképpen a híroldal jogilag független maradt tőle. Viszont ahogy már párszor láthattuk, a nagyvállalkozó elkötelezett híve az opciós szerződéseknek, ezért jó eséllyel levédte azt, hogy a szándéka ellenére legyen bármilyen újabb tulajdonosváltás az Index.hu Zrt.-nél.
Rónai Balázs tavaly került be az összeállításunkba, egyből a 16. helyen kezdett mint a Mediaworks Hungary Zrt. 2015 nyarán kinevezett vezérigazgatója. Közel másfél év után, a Népszabadság bezárása előtt egy nappal mondott fel. Nyilván nem volt kedve asszisztálni a napilap kinyírására kitalált színjátékhoz. Jelenleg igazgatósági tag az Etarget Zrt.-ben és annak szlovák anyacégében – a korábbi CEMP-vezető, Balogh Gabriella társaságában. Az Etarget elvileg CEMP-érdekeltség, bár ez a szlovák céginfóból nem derül ki egyértelműen. Rónai etargetes pozíciói egyébként 2014 óta léteznek, és ezeket akkor sem adta fel, amikor a Mediaworks első embere volt.
Egyből harmadik
Az idei Top 50 legjobban kezdő újonca Mészáros Lőrinc, aki a Mediaworks Hungary anyacégében bukkant fel tulajdonosként, illetve Széles Gábortól megvásárolta az Echo Tv-t, ezek révén pedig egyből a harmadik helyezett lett. Tavaly a toplista ugyanezen a helyén Habony Árpád állt, és – valószínűleg pont Mészáros érkezése miatt – az idén kicsúszott az első tízből.
Elég szomorú a magyarországi médiapiacra nézve, hogy ennyire politika közeli figurák, zéró médiapiaci tapasztalattal, mint kés a vajon, úgy menetelnek a toplistán előre, megelőzve akár 15-20 éves szakmai tapasztalatot szerzett szakembereket. Velük ellentétben ott van a 12. helyen debütált Tombor András – újdonsült Atmedia-tulajdonosként –, vagy a 16.-ként visszatért Liszkay Gábor.
Nyilván náluk is adott egy politikai máz, de belőlük kinéznénk, hogy hátszél nélkül is sikereket érnének el. Hiszen anno Tombornak komoly szerepe volt a Multireklám felfuttatásában, és abban, hogy a plakátcég akkori fő tulajdonosa, Csányi Sándor úgy emlékezzen a Multireklám 2007-es eladására, mint az élete egyik legjobb üzletére. Liszkay pedig – sokáig Simicska Lajos jobbkezeként – felépített, és még az ellenzéki időkben is nyereségesen üzemeltetett egy napilapból, hírcsatornából, rádióból álló portfóliót.
Az idei toplistára a 49. helyen éppen becsusszant Kádár Tamás, a Sziget Kft. cégvezetője, aki nagy visszatérő. Anno még az első három Top 50-ben szerepelt, 2010-ben pedig nem sok választotta el az első tízbe kerüléstől – a 13. helyen végzett. Akkoriban az Est Media Group (EMG) révén egy egész szép médiaportfólió tartozott az irányítása alá, ami 2009-ben egy országos rádióval, a Neo FM-mel egészült ki, viszont Kádár 2011-ben otthagyta az EMG-t. A Sziget Kft. mellett az is szerepet játszhatott a visszatérésében, hogy egy reklámügynökségben és egy műsorgyártó cégben is tulajdonrésze van.
Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.
Heszler Róbert