Közel kétszáz olyan médiavállalat van Magyarországon, amelynek 2015-ben 100 millió forint fölött volt a nettó árbevétele, igaz ezek között sok olyan van, ami nem csak reklámbevételekből tartja fenn magát – derül ki a Whitereport tanulmányából. A Magyar Reklámszövetség megbízásából készített elemzés arra is rámutat, hogy a reklámadó tervezett változtatása által potenciálisan érintett cégek mintegy 70 százaléka mikrovállalkozás.
A magyarországi médiapiacon több mint 6700 szervezet (cégek, önkormányzatok, alapítványok, egyházak stb.) több mint 11000 klasszikus médiumot (televíziót, rádiót, nyomtatott lapot, site-ot, mozit vagy köztéri reklámtáblát) üzemeltet a cross-médiás Whitereport.hu mediabrowser (WR) adatai szerint. Ezek közül 1150 tekinthető médiavállalatnak. A 2015-ös Whitereport-adatok szerint a hazai médiaszolgáltató vállalatok összesen 291 milliárd forint éves nettó összárbevétellel járultak hozzá a magyar gazdaság működéséhez – derül ki a cég elemzéséből.
A reklámadó a 100 millió feletti reklámárbevételű cégeket érinti, e szegmensben is igaz azonban, hogy a médiavállalatok éves nettó árbevétele tartalmazhat reklám-, terjesztési és egyéb bevételt is – ezért a Whitereport alábbi top line elemzése a 100 millió forint árbevétel feletti médiavállalatokra terjed ki, s azon belül a reklámfókuszúakat külön elemezzük. A legutóbbi lezárt üzleti év, 2015 adatai szerint összesen 194 médiavállalat – televíziós, rádiós, online, print- mozi- és köztéri médiumokat üzemeltető magyarországi vállalatok – éves nettó árbevétele haladta meg a 100 millió forintot, az elsősorban reklámbevételből működő online, rádiós és köztéri médiavállalatok száma 45, ehhez hozzájönnek a print és televíziós vállalatok, amelyeknek szintén lehet – akár igen nagy volumenű és arányú – reklámbevétele, lásd a kereskedelmi televíziókat és nagy printkiadókat.
Ezek esetében a reklámbevétel mértéke és összbevételen belüli aránya igen nagy szórást mutat, ezért e cégek pontos számát csak részletesebb elemzéssel lehet megállapítani (lehet 100 milliós médiavállalat tisztán reklámbevétellel és milliárdos médiacég 95%-ban terjesztési bevétellel; makroszinten a reklámbevétel a teljes piac kb. fele, de az átlag elmossa a vállalatok közti különbségeket).
Cégméret szerint a 194 darab, 100 millió forintnál nagyobb éves nettó árbevételű médiaszolgáltatóból 134 cég, azaz közel 70%-uk mikrovállalat. A 194 cégből 25 online médiaszolgáltató, közülük 20 mikrovállalati nagyságrendű. A 100 milliós árbevétel feletti 194 médiavállalat adózott eredmény / éves nettó árbevételarány átlaga 3% volt 2015-ben, üzemi eredmény / éves nettó árbevételi átlaguk pedig 5,2%. A reklámbevétel-fókuszú online-rádiós-köztéri médiavállalatoknál az átlag 7%, illetve 8% az adózott eredmény, illetve üzemi eredménytotálok összesített éves nettó árbevételéhez képesti arányt illetően.
A Whitereport elemzése megállapítja a fentiek alapján, hogy a reklámadó mértéke eddig is jelentős nehézséget jelentett a reklámpiacon (is) működő médiavállalatoknak.